PANDEMIE POSÍLILA ZÁJEM O VIRTUÁLNÍ REALITU V JAPONSKU

Současná koronavirová pandemie a související omezení přinutily každého trávit ve svých domovech více času, než byla většina z nás zvyklá. Není proto překvapivé, že v posledním roce výrazně roste zájem o technologie zprostředkovávající svět virtuální, smíšené či rozšířené reality (VR/MR/AR). Japonsko v tomto směru není žádnou výjimkou, spíše naopak se jedná o zemi s velkým potenciálem v této oblasti.

Ilustrační foto: Shutterstock

Od roku 2016 japonský trh s VR/MR/AR vybavením a softwarem vytrvale roste. Nedávným symbolem perspektivního odvětví se stala mobilní hra Pokémon GO, která zanedlouho dosáhla i celosvětové obliby. A očekává se, že tento trh bude i nadále expandovat. V roce 2019 dosahoval obratu 395 miliard jenů (3,7 miliardy USD). Do roku 2025 se předvídá jeho trojnásobný růst na 1,2 bilionů jenů, a to především díky budování vysokorychlostních 5G sítí, které otevřou VR/MR/AR zcela nové možnosti.

UPLATNĚNÍ NEJEN V ZÁBAVĚ

U VR/MR/AR se přirozeně jako první vybaví zábavní a herní průmysl, a k jeho dalšímu výraznému růstu nepochybně dojde. Nicméně použití těchto technologií je mnohem širší. Jejich častější aplikace se očekává v turistickém ruchu, který byl v roce 2020 zasažen obzvláště těžce. Již dnes některé japonské cestovní agentury a muzea nabízejí virtuální prohlídky a výlety do doby, než bude možné opět vycestovat za hranice a otevřou se výstavy. Podobně to platí i pro hudební scénu, kdy virtuální realita může alespoň částečně nahradit zrušené koncerty, jak dokládá i virtuální projekt japonské rockové hvězdy Miyavi. A k uplatnění dochází i ve sportu. Například japonský olympijský softbalový tým používá na trénincích VR headsety pro přípravu na konkrétní protivníky na olympijském turnaji.

Alternativní a upravená realita se stává stále oblíbenějším nástrojem japonských společností pro práci z domova i při zaučování nových zaměstnanců a dokončování zakázek v zahraničí, kam se jejich pracovníci kvůli cestovním omezením nemohou dostat. Jedna japonská společnost tak začala zaučovat své zaměstnance prostřednictvím smíšené reality ve smart headsetech. Přestože vývoj aplikace stál několik desítek tisíc dolarů, zpětně si tuto investici pochvalují jako efektivní nástroj pro rychlé zapracování a vyzkoušení různých pracovních postupů.

Že se VR/MR/AR prosazuje i u největších japonských firem, potvrzují nedávné příklady tradičních automobilových výrobců. Firma Musaši Seimitsu, která je významným dodavatelem Honda Motors, zavedla do svých podniků po celém světě pracovní postupy založené na spolupráci prostřednictvím VR/MR/AR, aby omezila vysílání svých techniků v současných obtížných podmínkách. Toyota Motors zase prozkoumává možnosti, jak těchto technologií globálně využít při servisech a opravách jejích vozidel.

Ilustrační foto: Shutterstock

ZACÍLENO NA EXPO 2025

VR/MR/AR technologie se mají také stát jednou z hlavních technických vymožeností Světové výstavy EXPO, která se uskuteční v Ósace v roce 2025. Prostřednictvím virtuální reality organizátoři plánují přivítat osm miliard návštěvníků, kteří ani nemusí do Japonska přicestovat, ale přesto si budou moci projít pavilony a všemi smysly světovou výstavu prožít i z vlastního obývacího pokoje. Takové ambiciózní plány japonských organizátorů samozřejmě zvyšují místní poptávku po těch nejpokročilejších technologiích.

PODPORA VSTUPU NA JAPONSKÝ TRH

Že se jedná o perspektivní odvětví s širokým uplatněním, dokládá i zájem japonské vlády o podporu jeho dalšího rozvoje. Japonská vládní organizace pro podporu zahraničního obchodu (JETRO) proto nabízí i zahraničním VR/MR/AR firmám různou formu pomoci v jejích začátcích. Jako přiklad takové pomoci uvádí čínskou společnost Zhongqu Technology vyrábějící 3D VR fotoaparáty, které pomohla založit v Japonsku dceřinou společnost a etablovat se na místním trhu.

Podpořit české firmy, z nichž řada v této oblasti vyniká a má co nabídnout, v Japonsku je také společným cílem Velvyslanectví ČR v Tokiu a kanceláře CzechInvest v Tokiu. Proto společně připravily v rámci Roku české vědy, školství a inovací v Japonsku český stánek na blížícím se prvním ročníku veletrhu VR/AR/MR World v Tokiu, kde se japonským návštěvníkům představí celkem šest českých firem s možností individuálních online konzultací.

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět