Japonský trh se POSTUPNĚ otevírá. českým firmám pomáhá Projekt propea

Japonsko se posouvá z dřívější protekcionistické pozice stále více k volnému obchodu. Dosvědčuje to i Dohoda o hospodářském partnerství (EPA) s Evropskou unií, která přinesla odstranění cel na 90 % vývozů z EU do Japonska. Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat Velvyslanectví ČR v Tokiu v rozhovoru pro Export.cz dodává, že české firmy mohou na japonském trhu nalézat příležitosti v oblastech kybernetické bezpečnosti, FinTech, virtuální reality a dalších oborech, kde se uplatňují vyspělé technologie.

Ilustrace: Shutterstock

Jaké nové příležitosti se rýsují na japonském trhu z pohledu českých exportérů a investorů?

Japonsko v mnoha ohledech čelí v současné době podobným výzvám jako my v Evropě, ať se jedná o digitalizaci, dekarbonizaci nebo stárnoucí populaci a chybějící pracovní síly. Pandemie covid-19 poptávku po řešeních v těchto oblastech ještě posílila a japonská vláda ve svých nouzových rozpočtových balíčcích přijatých v posledních dvou letech uvedené sektory prioritizovala pro vládní investice. Jestli se tedy otevírají nové obchodní příležitosti, jsou to právě nová řešení a zajímavé produkty a služby v souvisejících sektorech – IT, kyberbezpečnost, FinTech, virtuální realita, automatizace výroby či environmentální technologie (green tech a clean tech).

Japonsko se v posledních letech transformuje z uzavřeného trhu s protekcionistickými tendencemi na ekonomiku s důrazem na volný obchod. Jak se tato změna prakticky projevila pro obchodníky z ČR?

Je pravda, že podpis Dohody o hospodářském partnerství (EPA) s Evropskou unií i dalších dohod o volném obchodu značí posun z dřívějších protekcionistických pozic. Nicméně to neznamená, že by se japonský trh rázem otevřel a zpřístupnil zahraničním dovozcům a investorům. Jedná se o dlouhodobý proces a je třeba si uvědomit, že EPA je v platnosti teprve třetím rokem. Přesto má dohoda výrazný pozitivní efekt na zboží dovážené z ČR, protože okamžitě k datu vstupu v platnost odstranila clo na 90 % vývozů z EU do Japonska. Postupně navíc úroveň odstraněných japonských cel dosáhne 97 %.

Jak konkrétně na japonském trhu pomáhají projekty ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí?

Velvyslanectví ČR v Tokiu každoročně připravuje několik projektů na podporu ekonomické diplomacie PROPED, které mají především formu podpory českých firem na místních veletrzích. Ty mají v Japonsku svoji nezastupitelnou úlohu v navazování kontaktů a představení produktů. Tradičně se jedná například o veletrh FOODEX zaměřující se na potraviny a nápoje. Druhý rok za sebou chystáme ve spolupráci s agenturou CzechInvest český stánek na veletrhu virtuální reality XR EXPO a na podzim se zaměříme i na velice aktuální sektor čisté energie v rámci World Smart Energy Week. Zmínit bych měl také již třetím rokem běžící projekt PROPEA, který prostřednictvím místních expertů z České obchodní a průmyslové komory v Japonsku pomáhá českým firmám ve vstupu a etablování se na japonském trhu. 

Kde mohou české firmy, které o expanzi na japonský trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?

Jako první je vhodné uvést Souhrnnou teritoriální informaci k Japonsku, kde je i kapitola věnovaná kultuře obchodního jednání. Spoustu užitečných informací v tomto ohledu nabízí také web Velvyslanectví ČR v Tokiu a web Centra průmyslové spolupráce EU-Japonsko. V neposlední řadě je možné doporučit návštěvu webových stránek České obchodní a průmyslové komory v Japonsku.

Další informace o podnikatelských příležitostech pro české firmy v Tokiu můžete získat na chystaném webináři s ekonomickým diplomatem ambasády ČR v Tokiu, který proběhne dne 24. 2. od 9:00 přes platformu WebinarJam. Webinář pořádá Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR. Více informací a odkaz na registraci naleznete zde.

David Řehulka, Odbor ekonomické diplomacie MZV ČR

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět