DOPRAVA DO ČÍNY SE PRODRAŽUJE KVŮLI ZÁPLAVÁM I PANDEMII

Testy na nemoc covid-19 zvyšují náklady importu čerstvých potravin do Číny. A náklady na dopravu veškeré produkce v jižní, jihovýchodní a centrální oblasti země dál navyšují také rozsáhlé záplavy. Ty mohou způsobit i krátkodobé výpadky výroby včetně produkce osobních ochranných prostředků.

Čínský přístav Yantian. Foto: Shutterstock

Dovozy potravinářské produkce podléhají v Číně testování na přítomnost nového koronaviru. Opatření bylo přijato poté, co bylo v červnu zjištěno nové ohnisko nákazy covid-19 na největším velkoobchodním trhu potravinářské produkce v Pekingu.

PROBLÉMY PŘÍSTAVU YANTIAN

Rozsáhlé testování činí potíže zejména v přístavech orientovaných na odbavení chladírenských a mrazírenských kontejnerů. Prodlužuje se tak doba nutná k výkonu celních procedur, což přináší dodatečné náklady pro zadavatele přepravy nákladu. Nadnárodní logistické společnosti typu Hapag Lloyd či Maersk upozorňují své zákazníky, že odklání dodávky směřující do přístavu Yantian do jiných jihočínských přístavů, ačkoli byla kapacita elektrických přípojek pro udržování potřebné teploty masa a jiné čerstvé produkce v Yantianu nedávno navýšena o 35 procent. Podle generálního sekretáře China Ports Harbours Association je však stále nedostačující.

Asociace tudíž doporučuje všem zadavatelům přepravy čerstvých potravin směřovat náklad do přilehlých přístavů Nansha či Chiwan. Klíčovým přístavem pro odbavení této produkce na jihovýchodním pobřeží je Ningbo nacházející se nedaleko od Šanghaje. Aktuální vytíženost kapacity k odbavení chladírenských a mrazírenských kontejnerů v tomto přístavu je podle asociace do sedmdesáti procent.

Zvýšená hladina na řece Yangtze (v české transkripci Jang-c´-tiang) není ničím výjimečným. Foto: Shutterstock

ZAPLAVENÉ TOVÁRNY

Rozsáhlé záplavy, které již několik týdnů sužují oblasti jižní, jihovýchodní a centrální Číny, působí řadu komplikací v přepravě nákladu i v samotné výrobě produkce v nejvíce zasažených místech. Jedním z takových měst je Wuhan (v české transkripci Wu-chan) v provincii Hubei (Chu-pej). Epicentrum současné pandemie leží na největší asijské vodní cestě, řece Yangtze, přibližně 300 km po proudu od přehradní hráze obří nádrže Tři soutěsky.

Rychlost naplňování největší nádrže světa s objemem 39 miliard krychlových metrů vody (54 objemů největší české nádrže Orlík) znepokojuje nejen čínskou veřejnost. V samotném Wuhanu či okolí je již nyní zaplavena řada továren včetně například největšího čínského producenta netkaných látek, jež se používají i při výrobě ochranného materiálu proti nemoci covid-19. Kvůli vysoké hladině řeky Yangtze, ale i Žluté řeky, druhé největší v Číně, je značně omezena vodní doprava po těchto tocích s nepříznivým dopadem na logistiku výroby i obchodu.

V těchto oblastech Číny se záplavy vyskytují téměř každý rok. V místních médiích se však objevují zprávy o nejhorších záplavách od roku 1998 s dosavadní odhadovanou škodou přesahující 12 miliard amerických dolarů. Čínská ekonomika podle místních oficiálních zdrojů vykázala ve druhém čtvrtletí tohoto roku meziroční růst HDP ve výši 3,2 %. Pro odbornou veřejnost je tato hodnota, navzdory značným fiskálním i monetárním stimulům, velkým překvapením. Rozsáhlé záplavy, nehledě na celosvětový pokles poptávky spojený s následky pandemie či další geopolitické faktory, jsou však další zkouškou pro rychlý a dlouhodobě udržitelný růst čínské ekonomiky.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet