KOUŘ POD ALPAMI

Ostravská společnost K.B.K. fire vyvinula unikátní generátor aerosolu. Slaví s ním úspěchy při požárních zkouškách švýcarských tunelů.

Ostravská firma otestovala i tunel Sachseln, který je součástí švýcarské dálnice A8. Foto: Zdeněk Eliáš, Velvyslanectví ČR v Bernu

Alpské země jsou pověstné mimo jiné kvalitní silniční sítí. Vzhledem k tomu, že krajina je tu hornatá, najdeme na tamějších cestách množství tunelů. Jen ve Švýcarsku je jich na dálnicích a silnicích I. tříd více než 300 kilometrů. Nestačí ovšem tunel jen postavit, je nutné ho také pravidelně kontrolovat a ověřovat funkčnost požárně bezpečnostních zařízení. Významný podíl na tom, že pod švýcarskými Alpami nečíhá na řidiče žádné skryté nebezpečí, má ostravská firma K.B.K. fire, která v zemi helvetského kříže již deset let provádí kouřové zkoušky tunelů. Spolupracuje přitom s renomovanými švýcarskými firmami, které se specializují na požární bezpečnost a na jejichž činnost dohlíží Spolkový silniční úřad (Bundesamt für Strassen – ASTRA).  

Ostravští inženýři ve Švýcarsku otestovali již čtrnáct tunelů – od půlstoletí staré šestikilometrové spojnice pod masivem San Bernardina až po moderní tunel v Küblisu otevřený před čtyřmi lety. Ve všech případech jde o zkoušky jak stacionární, tak mobilní – tedy ty, které simulují reálný průjezd hořícího automobilu tunelem za pomoci kouřového efektu. A právě na simulaci kouře má K.B.K. fire patentovanou technologii, kterou vyvinula ve spolupráci s Vysokou školou báňskou-Technickou univerzitou Ostrava. Samotná metodika vznikla jako výsledek grantu z programu TIP ministerstva průmyslu, který je primárně zaměřen na aplikovaný výzkum a komercionalizaci výsledků.

NEZÁVADNÝ DÝM

„Při podobných kouřových zkouškách se běžně používá směs benzínu a nafty. Vznikají tak ale toxické zplodiny, které navíc mohou poškodit funkčnost bezpečnostních zařízení, která jsou v tunelu instalována. Sem patří třeba tepelná čidla nebo kamerový systém. Naše metoda je zcela ekologická, protože pracujeme se speciálním nezávadným aerosolem, který je schopen dlouho se udržet ve vzduchu. Jeho hustota přitom odpovídá hodnotám reálného požáru,“ vysvětluje Petr Bebčák, jednatel K.B.K. fire. Zkušební kouř je také zdravotně nezávadný, takže se v uměle vytvořeném dýmu mohou během testu pohybovat i lidé.

Petr Bebčák dodává další přednost ostravského patentu: „Po zkoušce není třeba provádět žádný úklid a do tunelu se může doprava vrátit okamžitě. Odstávka komunikace tak běžně trvá jen 1-2 hodiny.“ Je to výhoda nejen pro samotné řidiče, ale i pro složky integrovaného záchranného systému, které v tunelu mohou během kouřové zkoušky cvičit. Simulace požáru při autohavárii je přitom nejen bezpečná, ale i věrná: začíná totiž odpálením aerosolových náloží v zadní části vozu, z nichž vyšlehne asi dvoumetrový plamen následovaný oblakem dýmu.

Švýcarsko není jedinou zemí, kde ostravská firma se svou ekologickou technologií slaví úspěchy. Kromě domácího trhu, kde K.B.K. fire testovala třeba Lochkovský tunel, našla patentovaná kouřová zkouška uplatnění také u našich sousedů v Německu a na Slovensku, ale také v Itálii nebo Norsku. „Zajímavá pro nás byla práce v norském tunelu Bragernes, který je unikátní v tom, že je v něm kruhový objezd,“ říká Petr Bebčák.

Společnost K.B.K. fire, která spolupracuje s Velvyslanectvím ČR v Bernu, je tak důkazem, že se chytrá řešení vyvinutá v Česku uplatní i v zemích, které díky svému důrazu na bezpečnost a preciznost platí za náročné trhy.

BLAHOSLAV HRUŠKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět