DÁNSKO CHCE DO DESETI LET PRUDCE ZVÝŠIT POČET ELEKTROMOBILŮ

Na dánských silnicích by mělo do roku 2030 jezdit nejméně 775 000 elektrických a hybridních automobilů. Ambiciózní cíl dánské vlády, který spadá pod závazek snížení emise skleníkových plynů, představuje významnou příležitost pro české výrobce elektrovozů a aut s hybridním pohonem.

Ilustrační foto: Shutterstock

V současné době je v Dánsku 2,5 milionů automobilů a jen 20 tisíc z nich je poháněno elektrickou energií. Vládní dohoda se proto zaměřila i na širší cíl, a to aby do roku 2030 na silnicích jezdil až 1 milion aut s nízkými nebo nulovými emisemi. Klíčem k naplnění tohoto cíle by mělo být i nové daňové schéma. Daně a odvody z automobilů poháněných fosilními palivy se budou postupně zvyšovat, zatímco daně z nových vozůů budou záviset na tom, kolik oxidu uhličitého vyprodukují. To nahradí stávající systém, který vypočítává daň na základě počtu najetých kilometrů.

Zelený plán do značné míry navazuje na dřívější doporučení Dánské rady pro klima, která apelovala na snížení emisí skleníkových plynů o více než 2 miliony tun. Vláda na tento cíl vyčlenila 2,5 miliardy dánských korun. Vládní strany se proto dohodly, že do roku 2025 provedou inventuru dosavadních iniciativ a zhodnotí finanční reálnost zamýšlených cílů.

Politika EU v oblasti změny klimatu prošla také výraznou proměnou, neboť unie si stanovila do roku 2030 snížit emise alespoň o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Dánsko tak očekává, že bude schopné dosáhnout své redukce o 70 % mnohem snadněji, než kdyby regulace probíhaly jen na vnitrostátní úrovni.

Kodaň žádá konec fosilních paliv

Dánská vláda se společně s dalšími 11 členskými zeměmi EU zasazuje o postupné ukončení používání vozidel na fosilní paliva na unijní úrovni do roku 2030, nicméně navrhovaný zákaz je zatím v rozporu s platnými pravidly EU. Představitelé dánské vlády tak zatím alespoň předpokládají, že průměrný elektromobil by měl být v příštích letech výrazně levnější.

Ambiciózní plán dánské vlády představuje významnou budoucí obchodní příležitost pro české výrobce jak elektromobilů, tak automobilů s hybridním pohonem. Právě u tohoto segmentu trhu očekáváme výrazný růst, především díky předpokládané postupné obměně vozového parku jak v rámci státní správy, tak v privátním sektoru.

Oto Weniger, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Kodani

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět