TURCI KUPUJÍ VÍCE AUT, ŠKODA UPEVNILA SVÉ POZICE

Turecký automobilový trh letos zažívá řadu překotných změn. Po poklesu prodejů nových automobilů v letech 2018 a 2019 se víceméně čekalo pokračování tohoto trendu i v roce 2020. Vládní politika dostupných úvěrů však motivovala turecké spotřebitele natolik, že do konce letošního srpna stouply prodeje některých automobilek o více než 100 % v porovnání se stejným obdobím roku 2019. Škoda za této situace dále upevňovala svojí pozici na trhu. 

Ilustrační foto: Shutterstock

Při pohledu na prodeje aut v Turecku v období leden až srpen 2020 by se mohlo zdát, že se zdejší trh vymyká celosvětovým trendům. Místo poklesu prodejů automobilů v době pandemie koronaviru a nižších příjmů domácností došlo v Turecku k pravému opaku. Prodeje nových vozů všech větších automobilek raketově rostly, a to o desítky procent.

Podle vysvětlení Inance Tekina, produktového manažera výlučného distributora vozů Škoda v Turecku, k tomu došlo zejména díky poklesu průměrných úrokových sazeb úvěrů. Dalším důvodem je pak skutečnost, že mladá a dynamicky se vyvíjející turecká spotřební společnost zaznamenala prudký nárůst cen ojetých automobilů. Toto umožnilo vyčkávajícím klientům prodat své automobily za vyšší než očekávané ceny a pustit se do odkládaných nákupů aut nových. Statistiku prodeje nových aut deseti nejprodávanějších značek v Turecku za období leden-srpen 2019 a 2020 najdete na webu Velvyslanectví ČR v Ankaře.

NÁKUPY IMPORTOVANÝCH AUT

Z pohledu turecké vlády se ovšem tyto nákupy týkaly především importovaných aut, což prudce zhoršilo bilanci běžného účtu. Ve snaze omezit nákupy dražších dovozů a posílit místní levnější produkci poté vláda na konci srpna skokově zvýšila speciální daně z nákupu automobilů.

Automobily byly rozděleny do několika skupin podle objemu motoru a ceny. Čím dražší a luxusnější auto, tím větší nárůst nastal. Například u aut s obsahem motoru mezi 1600 cm3 a 2000 cm3, jejichž cena nepřesahuje 170 000 tureckých lir bez DPH, se cena zvýšila o 15 %. Nejmenší automobily s obsahem do 1600 cm3 se základní cenou bez DPH do 85 000 tureckých lir zaznamenaly snížení daně o 6,25 %. 

Na základě této změny se obecně očekávalo uklidnění trhu a prudký pokles poptávky po nových automobilech. Pokles ovšem nebyl tak dramatický.

ŠKODA NA 6. MÍSTĚ

Zajímavý byl také vývoj prodejů nových aut Škoda, která v prvním měsíci po zvýšení daně – září 2020 – poskočila na 6. místo v žebříčku nejprodávanějších automobilů v Turecku. Podle Inace Tekina to značí jediné: „Bez ohledu na tržní poptávku v budoucnu si Škoda vytvoří vlastní klientelu díky nabídce atraktivních, funkčních a kompetitivních automobilů.“ Produkční manažer Škody v Turecku dále podotýká, že tento rok značka cílí na 25 000 prodaných kusů automobilů. Rok 2021 má v Turecku být pro Škodu opět rekordní, a to z pohledu počtu prodaných aut i podílu na trhu. 

Pavel Daněk, ekonomický diplomat

Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět