ŠKODA SUPERB OBNOVUJE FLOTILU NOVOZÉLANDSKÉ POLICIE
Škoda Superb se stala vítězem tendru na obměnu flotily policejních vozů novozélandské policie. Superb v kombi variantě byl vybrán jako zásahové vozidlo na základě svých vhodných parametrů, včetně flexibility při užívání a významného snížení uhlíkové stopy policejní flotily.

Foto: New Zealand Police
Škoda Superb zvítězila v tendru, do kterého bylo přihlášeno celkem 27 modelů sedmi různých výrobců. Novozélandská policie plánuje obměnu 400 vozů ročně po dobu šesti let. Konkrétně se jedná o vozy Škoda Superb s pohonem předních kol a výkonem 162 kW a vozy 4×4 s výkonem 206 kW. Nasazení prvních vozů je plánováno na duben 2021.
Rozhodujícími kritérii při výběru byly ze 40 % cena, ze 40 % zkušenosti z testování v terénu a ze zbývajících 20 % emise a dostupnost údržby. Testující posádky ocenily zejména ovládání a jízdní projev, výhled z vozidla, prostorný zavazadlový prostor či možnost doširoka otevíraných dveří.
VLÁDNÍ CÍL UHLÍKOVÉ NEUTRALITY
Kritéria tendru byla nastavena v souladu s vládní politikou dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 a jeden z rozhodujících klíčových faktorů tendru proto sledoval i environmentální dopady. Od obměny si novozélandská policie slibuje významné snížení emisí – zatímco průměrné CO2 emise u stávajících vozů Holden činí 180,7 g/km, u Superbu s pohonem předních kol pouze 162 g/km, u vozů 4×4 pak 176 g/km. Ačkoliv policie zvažovala nákup elektrických či hybridních vozů, pro účely policejního sboru byly jejich parametry vyhodnoceny jako nevhodné.
Škody Superb nahradí ve službě právě stávající vozy značky Holden. Vypsání tendru bylo uspíšeno i oznámením General Motors jako současného vlastníka značky Holden o stažení této původně australské značky z australasijského trhu. Holden byla poslední automobilovou značkou, která montovala své vozy Austrálii. Ukončení výroby – i přes předchozí opakované vládní dotace – oznámila v roce 2017 a následovala tak Toyotu, Ford a Mitsubishi. Za ukončením výroby stály především vysoké výrobní náklady, s ukončením výroby značky Holden tak automobilový průmysl nadobro zmizel z mapy australských výrobních kapacit.
Tomáš Kára, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Sydney