ZÁPADNÍ VÍTR: NEJVĚTŠÍ ČESKOU IT SKUPINU LÁKAJÍ NĚMECKY MLUVÍCÍ ZEMĚ

Aricoma Group již pátým rokem roste a na nákupy se vydá i letos. Rozvíjet svůj byznys chce největší česká IT skupina především v západní Evropě. „Nejvíce příležitostí vidíme v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Východní Evropa je pro nás příliš komplikovaný a roztříštěný trh,“ říká šéf Aricomy Milan Sameš.

Ilustrace: Shutterstock

V dobách, kdy počítače bývaly ještě velké bílé bedny, které tvarem připomínaly spíše nevzhledný nábytek, jehož designová hodnota byla nulová, se na tehdejším československém trhu prosadil Autocont. Dodával na svou dobu výkonné stroje, na něž jako logo lepil stylizované malé červené písmeno a na černém podkladu. Za více než tři desetiletí na trhu prošla firma dynamickým vývojem.

Dnes už počítače nevyrábí, ale nabízí komplexní IT služby největším organizacím v regionu. Autocont se stal součástí holdingu Aricoma Group, který spadá pod investiční skupinu KKCG podnikatele Karla Komárka, jehož hlavní doménou je loterijní byznys, těžařství a nemovitosti. Společně s desíti „sourozenci“ širší rodiny užívá také „áčko“ – byť graficky zcela jiné. Ostré a dynamické velké A v logu Aricomy jako by symbolizovalo dravost i cíle, které skupina od svého vzniku v roce 2019 reprezentuje. „Rád bych vám k tomu řekl nějaký marketingově lákavý příběh, ale je to spíše pragmatické. Aricoma je pětitisícovka v Andách. Ten název jsme zvolili, protože je to mezinárodně srozumitelné, a navíc byla volná i příslušná doména na webu,“ vysvětluje Milan Sameš, předseda představenstva a generální ředitel Aricoma Group.

RŮST ZAJISTILY AKVIZICE

Největší česká IT skupina figuruje na trhu pod tímto názvem pátým rokem. A stylizované písmeno A v jejím logu určitě není v rozporu s cestou, kterou Aricoma Group urazila. Holding organicky roste a zároveň expanduje díky akvizicím malých a středně velkých IT firem. A to nejen v Česku, ale i v cizině. Pod svá křídla Aricoma takto integrovala společnosti původem ze Švédska, Polska či Bulharska a z osmi firemních center pokrývá více než patnáct zemí. Nabízí celé portfolio služeb: počínaje návrhem ICT architektury přes infrastrukturní a cloudové služby, implementaci podnikových aplikací až po vývoj vlastních rozsáhlých softwarových řešení a outsourcing. Integrací nových přírůstků samozřejmě Aricoma vyrostla i finančně.  

Díky akvizicím se skupina dostala na konsolidovaný obrat přes 10 miliard korun, který vytváří čtyři tisícovky zaměstnanců. Na nákupy po Evropě se chce Aricoma vydat i letos: má na to peníze i vyhlédnuté firmy. „Akvizice jsou vždy do jisté míry oportunistická záležitost, byť v rámci dané strategie. Není jednoduché najít ty správné firmy, které jsou na prodej, nebo o tom uvažují. U každé společnosti nás ale zajímá něco jiného: někdy je důvodem koupě zajímavá nabídka, jindy perspektivní klienti, které tím získáme. Vždy ale platí, že akvizice přináší do celé skupiny zajímavé lidi,“ líčí Milan Sameš.

Díky těmto firemním „úlovkům“ se Aricoma dostala nejen na další trhy v západní Evropě, ale i k zákazníkům zvučných jmen, mezi něž patří třeba Deutsche Telekom, Hyundai, Bosch, Erste Bank, Miele nebo Tele2. Trhem číslo jedna zůstává pro Aricomu západní Evropa. „Díky akvizicím jsme získali významné zázemí třeba také v Bulharsku a v Severní Makedonii, které samozřejmě nadále využíváme. Východní Evropa je ale pro sféru IT příliš komplikovaný a roztříštěný trh, my se chceme orientovat především na Západ a specificky pak na Německo, Rakousko a Švýcarsko, kde vidíme nejvíc příležitostí,“ vysvětluje šéf Aricomy. Přestože se chce skupina nyní soustředit na Evropu, působí i na dalších trzích. Například Cleverlance, český dodavatel IT konzultačních služeb a komplexních softwarových řešení, jehož Aricoma koupila v roce 2019, má své dvě pobočky ve Spojených státech – v kalifornském Palo Altu a Bostonu.

Aricoma, největší česká IT skupina, se inspirovala stejnojmennou pětitisícovkou v Andách. Foto: archiv

BRUSELSKÁ POBOČKA NENÍ JEN NA OKO

Rychlý růst Aricomy znamená nejen nové exportní příležitosti, ale i velké nároky na začlenění jednotlivých firem pod mateřskou společnost. Podle Milana Sameše se konsolidace daří a nové přírůstky tak lze „nacvakávat“ do základní struktury holdingu, který zajišťuje společné služby, například HR. Což neznamená, že by jednotlivé značky velké rodiny Aricoma nerozvíjela. Například Autocont v roce 2021 získal dlouholetý kontrakt od Evropské komise v řádu jednotek miliard korun na konzultace a technologie pro datová centra hned několika institucí EU. Zakázka na sebe dokázala nabalit další klienty a také posloužila jako vstupenka na komerční trhy. Bez vlastní pobočky na prestižní adrese v Bruselu by se to ale nepodařilo.

„Neříkám, že je zcela vyloučené pracovat pro EU na dálku. Takto velký kontrakt ale musíte dělat z místa. Bruselská pobočka ale není jednoúčelová, osvědčila se a budeme ji rozšiřovat,“ upřesňuje Milan Sameš. Manažer, který v informačních technologiích pracuje již tři desetiletí, dodává i další teritoriální specifika, která v jinak globalizovaném světě IT hrají svou roli. „V německojazyčném světě s angličtinou moc nepochodíte, v tomhle směru je Česko mnohem otevřenější,“ říká šéf Aricomy.

Největší česká IT skupina má silné finanční zázemí a v expanzi na Západ pomoc od státních institucí ani neočekává. Roli státu vidí spíše jako pragmatické partnerství spojené s vytvářením dobrého jména. „Konkrétní podpora ambasád je samozřejmě vítána. Ale že bychom žádali o nějakou pobídku? To by mi přišlo nepatřičné. Obecně by ale stát měl být rád, že tu má velké firmy, které mají ambice uspět v západní Evropě. Platí to i naopak. Národní aspekt nezdůrazňujeme za každou cenu. Ale samozřejmě nás těší, když si řada klientů Aricomu asociuje s Českem,“ objasňuje Milan Sameš.

PRŮVODCE CLOUDOVOU DŽUNGLÍ

Se státem, respektive s celou veřejnou sférou, nicméně největší česká IT skupina ve svých plánech počítá. Velké příležitosti Aricoma vidí v digitalizaci veřejné správy v zemích EU, jejímž cílem je zajistit levnější a efektivnější byrokracii pro občany i státní rozpočet. V případě sektoru B2B pak podle Milana Sameše poroste například význam outsourcingu, kyberbezpečnosti a využití cloudových technologií, často v rámci jedné služby. „Dlouho panovala představa, že cloud je jen vzdálené úložiště, fyzický disk, který zkrátka nemáte u sebe ve firmě. Běží ale přes něj datová komunikace a pro mnoho klientů se z toho stala opravdová džungle. Naším úkolem je zákazníka touto cloudovou divočinou provést,“ nastiňuje šéf Aricomy.

Jedna věc ho přesto trápí. A to je očerňování celé IT branže zejména v české státní správě, a také v médiích. „Je mi z toho trochu smutno, házet celý klíčový národní sektor do jednoho pytle je minimálně nespravedlivé a nebojím se říci z hlediska budoucnosti Česka hloupé. Úspěch projektů je nejen v IT vždy společným dílem zadavatele a těch, kteří dodávají. Digitální myšlení a schopnost spolupracovat s dodavateli musí mít především zákazník, ať už se jedná o státní správu nebo soukromý subjekt. Správně definovat IT zakázku je náročné, to není jako když poptáváte tužky do úřadu. Je třeba pečlivě promýšlet architekturu řešení, dlouhodobou strategii, co si má držet zákazník a co naopak zadat těm nejlepším na trhu. A bohužel mám pocit, že si to řada institucí pořádně neuvědomuje,“ dodává Milan Sameš, předseda představenstva a generální ředitel Aricoma Group.

BLAHOSLAV HRUŠKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět