VELKÉ ÁČKO SÁZÍ NA NEARSHORING. AVENGA NECHCE OBSLUHOVAT KLIENTY PŘES PŮL PLANETY
Investiční skupina KKCG vybudovala pod značkou Avenga globálního hráče v oboru softwaru na míru a technologických řešení. Sází na to, že rozumí potřebám klientů a nechce je obsluhovat přes půl planety.

Logo Avengy se v závodech F1 objevilo například na Grand Prix Itálie, které se jelo na okruhu v Monze letos v září. Foto: Avenga
Černo-oranžový tým McLaren kraluje letošní sezóně F1. Z osmnácti dosud odjetých závodů jen jednou na „bedně“ neskončil ani jeden z jezdců této britské stáje. Oscar Piastri i Lando Norris suverénně vedou i průběžné pořadí sezóny. Ve čtyřech závodech se na kombinézách favoritů i na samotných monopostech přitom objeví logo globální technologické společnosti Avenga se sídlem v Praze.
Sponzorská reklama tak trochu kopíruje příběh původně německé vývojářské společnosti z Kolína nad Rýnem. Před dvěma lety ji od dvou fondů soukromého kapitálu za vyšší miliardy korun koupila investiční skupina KKCG podnikatele Karla Komárka a rozhodla se z ní vybudovat další „velké áčko“ uvnitř celé rodiny svých firem. Vedle sázkové kanceláře Allwyn, sponzora F1, který na čas „přepustil“ jinému rodinnému brandu své logo v McLarenu, a IT giganta Aricoma Group tak pod novou značkou Avenga vzniká v Komárkově impériu další výrazný hráč.
A stejně jako v případě ostatních dvou „áček“ jde o výsledek postupných, promyšlených akvizic a fúzí v rámci portfolia. Avenga pod svými křídly slučuje šest firem z původní německé skupiny a dalších šest z Qinshiftu, brandu, pod nímž KKCG před dvěma roky začala nabízet zakázkový software. Pod staronovým názvem Avenga (a také elegantním logem od Studia Najbrt) a s šesti tisíci zaměstnanci od letošního května KKCG nabízí řešení pro digitální transformaci a poskytuje služby v oblasti AI, digitálního inženýrství a modernizace práce v cloudu.
„Cílem fúze bylo vytvoření společnosti, která dokáže zákazníkům předložit rozšířenou nabídku inovativních řešení a komplexnější soubor služeb, přizpůsobených jejich specifickým potřebám v různých odvětvích a na různých trzích,“ říká Jakub Čaloun, ředitel pro strategii a transformaci Avengy.
POKOŘIT HRANICI MILIARDY EUR
Přestože kompletní fúze s Qinshiftem má probíhat ještě do konce příštího roku, už teď má Avenga solidně globálně nakročeno. Současné tržby ve výši 400 milionů eur by IT gigant ze skupiny KKCG do několika let zdvojnásobil a pokořil hranici miliardy eur. A jak Jakub Čaloun zdůrazňuje, velikost firmy hraje podstatnou roli. „Pokud se chcete v IT branži pustit do velkých projektů, pracovat pro významné klienty a investovat do lidí a technologií, je třeba mít na to sílu a pozici na trhu. Zákazníci velmi často nehledají jen pouhého dodavatele služeb, ale partnera,“ dodává.
V případě Avengy potřebné pevné finanční zázemí dodává KKCG, a to nejen díky renomé, ale i ochotě uvolnit peníze na další rozlet v podobě akvizic. A ten Avenga určitě chystá. „Firma by měla růst organicky, to je samozřejmě v pořádku, ale také se poohlížet po akvizicích. Nakupovat chceme, i když ne okamžitě. Na trhu je řada zajímavých příležitostí, které průběžně sledujeme,“ říká Jakub Čaloun.

Severní Makedonie je dynamická země plná talentů. Avenga tu zaměstnává na 800 lidí, mimo jiné také ve Skopji. Ilustrační foto: iStock
POCHOPIT, CO ZÁKAZNÍK CHCE
V ostře konkurenčním globálním prostředí chce Avenga prorazit především díky dvěma přednostem. Tou první je znalost jednotlivých sektorů, z nichž se zákazníci rekrutují. „Jako B2B firma v dnešní době neprorazíte tím, že budete umět napsat dobrý program. Klíčové je pochopit, jaké problémy vlastně klient potřebuje řešit, a podívat se na věc nejen technicky, ale i byznysově,“ vysvětluje Jakub Čaloun. V rámci mateřské skupiny KKCG tak Avenga může nabídnout byznysové znalosti z oboru bankovnictví nebo telekomunikací, a samozřejmě také datových technologií, loterií a her, energetiky nebo nemovitostí.
K tomu se navíc otevírají stále nové oblasti, kam se Avenga chce vrhnout. „Nové příležitosti se otevírají v maloobchodě, velký potenciál mají zdravotnické služby. Automobilová branže je zase ve fázi, kdy musíte správně nasměrovat a uchopit digitalizaci. Ano, jde sice dolů, ale to se ukazuje také jako příležitost. Možná trochu paradoxně jsou pro nás v celé ekonomice nejhorší sektory vykazující stabilitu, protože ty nemají potřebu provádět transformaci,“ dodává šéf strategie Avengy.
Kromě znalosti prostředí svých klientů chce Avenga na globálním trhu zabodovat také takzvaným nearshoringem, tedy tím, že se zákazníkům dostane servisu a podpory z geograficky i kulturně blízké oblasti. Síť zastoupení a externích dodavatelů po celém světě zajistí, že se klient nebude muset spoléhat na pomoc přicházející z druhé strany planety.
Být zákazníkům nablízku se vyplácí zejména na americkém trhu, kde Avenga dosahuje čtvrtiny svého obratu. Především díky silnému týmu v Argentině, který v současné době navíc může těžit z geopolitické konstelace dané vzájemnou oblibou argentinského prezidenta Javiera Mileie a šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. Avenga nicméně nenechává nic náhodě a v USA rozšiřuje svou základnu. „Mělo by jít o menší tým seniorních manažerů a softwarových inženýrů, kteří budou mít skvělé lokální kompetence,“ nastiňuje Jakub Čaloun.
NÍZKÁ CENA NENÍ PŘEDNOST
Zajímavým a dynamickým trhem je podle něj Blízký východ. V Evropě, která představuje tři čtvrtiny byznysu (na Česko z toho připadá asi osmina), má Avenga spadeno především na svou původní domovinu, tedy Německo, a také na Velkou Británii. Akviziční historii chce ale využít i jinak. „V IT byznysu už pro nás dávno není předností relativně levná pracovní síla, ale její dostupnost a pružný pracovní trh,“ říká Jakub Čaloun s tím, že takové dynamické prostředí plné talentů nabízí třeba Severní Makedonie, kde KKCG před pěti lety získala firmu Seavus. Dnes v této balkánské zemi, kde investiční skupina Karla Komárka mimo jiné sponzorovala nový klavír značky Petrof pro Národní operu a balet ve Skopji, Avenga zaměstnává na 800 lidí. A podobně dynamické vývojářské zázemí Avenga díky původní německé skupině získala také v Polsku nebo na Ukrajině, kde má v osmi městech tým čítající tisícovku expertů.
A jak do celé strategie zapadá Avenga coby součást „kolotoče světa“ – nejprestižnější a nejsledovanější série automobilových závodů na zeměkouli? Stane se IT skupina z rodiny KKCG stejným fenoménem, jako byl comeback McLarenu mezi absolutní špičku? „Reklama v F1 je spíš věcí prestiže, i když má velký ohlas v automobilové branži. Mě to minimálně přivedlo k tomu, že jsem zhlédl všechny série netflixového seriálu Drive to Survive, abych byl v obraze, protože formuli jsem do té doby moc nesledoval. Teď už dokážu říct, že náš drive je úplně srovnatelný s tím, co předvádí na závodních okruzích stáj, kterou podporujeme,“ dodává Jakub Čaloun, ředitel pro strategii a transformaci Avengy.
BLAHOSLAV HRUŠKA