Turecký automobilový trh opět roste

Turecký automobilový průmysl je nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v zemi, které svým podílem na exportu v posledních letech nahrazuje tradiční textilní a oděvní produkci. Přes loňský celkový pokles zaznamenává celý sektor již pátý měsíc výrazný nárůst, který je v některých typech vozidel až dvojciferný.

Výroba aut roste v Turecku již pátý měsíc za sebou. Foto: Shutterstock

​Platí to podle údajů OSD (Asociace automobilového průmyslu v Turecku) například o vývozu autobusů, minibusů nebo midibusů. U osobních aut sice loni došlo k poklesu exportu, ten je však   limitován pouze první polovinou loňského roku. Za poslední tři měsíce roku 2019 bylo prodáno stejné množství automobilů jako za předchozí část loňska a tento trend pokračuje i letos. Pro srovnání: od roku 2002 automobilový trh narostl téměř šestkrát. Z hlediska objemu exportu automobilů se Turecko drží ve světě na 14. až 15. příčce.

Podle zprávy OİB (Sdružení vývozců automobilového průmyslu) činil vývoz celého odvětví za celý loňský rok 30,6 miliard USD.  Teritoriálně byly na prvním místě s podílem 74,3 % (1 miliarda 890 milionů USD) země EU. Vývoz do unijních zemí vzrostl na konci roku o 3,5 %. Export se zvýšil i do ostatních evropských zemí (o 50 %), do Afriky o 12 % a do zemí Blízkého východu a SNS o 18 %.

Škodovky patří v zemi mezi oblíbená auta v běžném provozu i na závodních tratích. Foto: Shutterstock

Česká stopa: škodovky i Hyundai

Významnou českou stopou v zemi jsou například značky Tatra nebo Škoda Auto, prodávají se zde také vozidla Hyundai z Nošovic a auta z továrny TPCA u Kolína. Turecký trh s více než 80 miliony spotřebiteli patří k významným obchodním partnerům naší země, což potvrzuje i objem vzájemné obchodní výměny. Celkový obrat v roce 2018 přesáhl 85,2 miliardy korun, přičemž Česko si zachovalo pozitivní saldo obchodní bilance (10,2 mld. Kč), které je nejvyšší v rámci exportu do zemí mimo EU. Největší položkou vzájemného obchodu je právě automobilový sektor. České firmy vyvážejí do Turecka především automobily, traktory nebo náhradní díly.

Zejména subdodavatelský sektor představuje pro české exportéry velkou příležitost se uplatnit na tamním trhu. Minulý rok se Ankara rozhodla, že brzy uvede na trh vlastní elektrický vůz. I to může být jistou výzvou pro české firmy, které se již zabývají nebo plánují začít s výrobou komponentů do elektroaut.

Turecko je nadále z dlouhodobého hlediska pro zahraniční automobilky lákavou destinací nejen co do výroby, ale i distribuce vozů. V žebříčcích mezinárodních finančních institucích porovnávajících růst HDP se Turecko umisťuje mírně nad první desítkou zemí a prognózy naznačují do budoucna další růst. Podíl obyvatelstva, které se řadí ke střední třídě, se od roku 2002 více než zdvojnásobil a demografická situace naznačuje pozitivní ekonomické výhledy do budoucna. Turecká společnost bohatne, nicméně téměř tři čtvrtiny domácností stále nevlastní automobil. To jsou faktory, které mohou upoutat pozornost českých firem a investorů. I přes ekonomické problémy, s nimiž se Turecko potýká, je automobilový průmysl sektorem s velkým potenciálem. Mohou to doložit i obří automobilky jako Fiat, Renault, Toyota, Ford nebo Hyundai, které mají v zemi výrobní základny již řadu let.   

David Cihlář, stážista, Generální konzulát Istanbul

Jan Ondřejka, ekonomický diplomat, Generální konzulát Istanbul

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět