Trh biopotravin v Nizozemsku čeká růst

Trh s biopotravinami v Nizozemsku je sedmý největší v rámci EU. Podíl biopotravin na celkových prodejích zde představuje zatím pouze polovinu procentuálního objemu zemí s nejvyšší úrovní (Dánsko, Švédsko), v následujícím období se však očekává jeho významný růst.

Ilustrační foto: Shutterstock

Trh s biopotravinami v Nizozemsku (loni představoval hodnotu 1,6 mld. EUR) lze z evropského pohledu charakterizovat jako středně pokročilý. Organické potraviny a nápoje v Nizozemsku zaznamenaly v roce 2018 meziroční nárůst téměř o 6 %, srovnatelný se zbytkem západní Evropy. Rabobank, nizozemská banka specializující se na zemědělský sektor, předpokládá do roku 2025 zdvojnásobení podílu biopotravin na celkovém objemu trhu s potravinami; aktuálně tento podíl činí 3,5 %.

Během uplynulého desetiletí nabízeli holandští maloobchodníci s potravinami rostoucí množství potravinářských produktů, které jsou buď udržitelně vyráběny, nebo získané udržitelným způsobem. Růst spotřeby těchto produktů lze vysvětlit dvěma faktory. Obecně se stále větší pozornost věnuje udržitelnosti a zdraví a preference spotřebitelů se mění. Souběžně s tím roste škála certifikovaných produktů.

Nejdůležitějšími dodavateli biopotravin pro maloobchod jsou velkoobchodníci Udea s vlastní sítí prodejen Ekoplaza a Natudis se svými prodejnami Natuurwinkel a Marqt. Největšími společnostmi v prodeji organických balených potravin a nápojů jsou nadnárodní Royal Friesland Campina a Koninklijke Wessanen. Vůdčí holandská asociace organických potravin je Bionext.

Většina nákupů se uskutečňuje v supermarketech, především díky větší dostupnosti udržitelných produktů. V Nizozemsku je více než 4 tisíce maloobchodních prodejen potravin. Přibližně 80 % všech maloobchodních prodejen potravin jsou supermarkety s plochou 500 až 1 500 m2, umístěné v centrech měst a v obytných oblastech. Zbývající pětina zahrnuje především obchody typu večerek, které se vyskytují poblíž kancelářských budov, stanic hromadné dopravy a dálnic. Nejvýznamnější dva maloobchodní řetězce potravin, Albert Heijn a Jumbo, mají tržní podíl 55 %. Podíl německých diskontů Aldi a Lidl dohromady vzrostl na 17 %, nezávislé potravinářské obchody stále více opouštějí scénu.

Největší nizozemskou sítí supermarketů je Albert Heijn. Foto: Shutterstock

Trh nakupování on-line jako procento z celkové maloobchodní prodej potravin je stále malý a představuje pouze tři procenta; do budoucna tato oblast ovšem slibuje velký potenciál. Podle jednotlivých kategorií mají nejvýznamnější podíl na nizozemském trhu biopotravin maso (27 %), káva a čaj (21 %), brambory, ovoce a zelenina (11 %) a mléčné výrobky (9 %).

Stejně jako na ostatních evropských trzích stoupá i v Nizozemsku podíl trhu s výrobky privátních značek. V roce 2018 to bylo 30 % (srovnatelné s 33 % ve Francii, ovšem nižší než 40 % v Německu, či 53 % ve Velké Británii). Privátní značky tak představují pro biopotraviny významný potenciál.

Osvědčeným způsobem seznámení se místní realitou jsou veletrhy. V případě biopotravin je jediným specializovaným veletrhem v Nizozemsku Biobeurs, jehož příští ročník proběhne v lednu 2020 ve Zwolle. V případě potravin obecně lze pak doporučit oborový veletrh Vakbeurs Foodspecialiteiten, který se bude konat ve dnech 30. 9. – 1. 10. 2019 v Expo Houten.

Petr Kvaček, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Haagu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět