SEN O VLASTNÍM SALONU

Česká rozvojová agentura podporuje projekt v Palestině, který pomáhá ženám ze zranitelných skupin začít podnikat v kosmetických službách.

Postavit se na vlastní nohy a otevřít si vlastní kosmetický salon. Takovou šanci skýtá projekt firmy Dermacol, který podpořila Česká rozvojová agentura. Foto: Dermacol

Paní Fatma to v životě nemá lehké. Stará se sama o tři děti, protože manžel nemůže najít práci. Žije nedaleko Abrahamovy mešity v palestinském Hebronu, městě, jež je kvůli politické situaci neustále sužováno nejistými vyhlídkami a mnoha bezpečnostními opatřeními, která omezují každodenní život. Teď se jí ale naskýtá šance, jak zajistit rodinu a začít dělat práci, která ji baví. Uskutečnit sen o vlastním kosmetickém salonu by paní Fatmě měla pomoci česká firma Dermacol.

Společnost, jejímž nejznámějším produktem je krycí make-up, letos na Západním břehu Jordánu rozjela v rámci programu B2B České rozvojové agentury projekt, který má pomoci místním ženám otevřít si svou vlastní živnost v podobě kosmetického salonu. „Máme pro ně připravený jakýsi startovní balíček, který obsahuje kromě kosmetiky také základní vybavení a rady, jak začít podnikat. Chceme se přitom zaměřit na ženy ze zranitelných skupin, především z uprchlických táborů nebo chudých rodin, které mají jinak na trhu práce velmi malé šance na úspěch,“ říká Martina Rösslerová, exportní manažerka Dermacolu. Projekt je přitom udržitelný nejen pro začínající živnostnice, ale i pro českou firmu. Počítá se s tím, že by její kosmetické výrobky, které se od loňska prodávají pod logem Dermacol Prague, po následujících pět let v salonech používaly.  

Adeptky, které by jinak kvůli vysoké nezaměstnanosti a faktické nemožnosti volného cestování na Západním břehu skončily na sociální podpoře, si chce česká firma najít prostřednictvím dvou místních institucí, které se sociálnímu vyloučení dlouhodobě věnují. Jde o školu Úřadu OSN pro palestinské uprchlíky na Blízkém východě (UNRWA) v Ramalláhu, kde se vyučuje i kosmetika, a také ženské centrum v Hebronu.

V obou městech má Dermacol nejen svou vlastní distribuční síť, ale i firemní showroomy. Navíc se česká kosmetická značka, která je v zemi známá ještě z dob Československa, může opřít i o dobré renomé. Make-up, jehož receptura kdysi vznikla ve Filmovém studiu Barrandov, odolává zdejšímu suchému a horkému počasí. Navíc je po něm velká poptávka. „Arabové mají rádi velké rodinné oslavy, například na svatbách či zásnubách, které trvají i několik dnů, mívají stovky hostů. A zdejší ženy věnují svému zevnějšku hodně pozornosti,“ říká Petr Starý, vedoucí Styčného úřadu ČR v Ramalláhu, který realizátorům na místě poskytuje podporu.

Kvůli koronavirové krizi nabral projekt bohužel zpoždění. Po palestinských územích nebylo možné volně cestovat, navíc se do země nedostal ani nikdo z Česka. Letošní letní svatební sezónu, která je pro kosmetické salony klíčovým obdobím, tak nové živnostnice s podporou z Česka již nestihnou. Plán projektu nicméně zůstává – do dvou let by mělo vzniknout třicet nových kosmetických salonů, které pomohou nastartovat vlastní živnost. Jako nejnadějnější místa se zatím jeví Hebron a Betlém, cílem ovšem je, aby mapa salonů byla co nejpestřejší. Západní břeh je totiž oblastí, kde kvůli mnoha restrikcím zůstávají města a obce často izolovány.

Přestože na hodnocení je prozatím brzy, Martina Rösslerová je již nyní spokojená. „Pro nás je nejdůležitější, že máme velmi příznivé ohlasy a všichni se nám snaží pomáhat. A již nyní se rýsuje jakási nadstavba našeho projektu. Do budoucna bychom chtěli, aby základní vybavení do salonů dodávala chráněná dílna nedaleko Ramalláhu. Tím bychom v druhém plánu dávali práci většímu počtu lidí,“ uzavírá exportní manažerka Dermacolu.  

BLAHOSLAV HRUŠKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět