PŘÍBĚH KANADSKÉHO SLÁDKA: LÁSKA K ČESKÉMU PIVU I OCEÁN PŘENÁŠÍ

Návštěva kanadského sládka Luca Lafontaina v Česku letos na podzim ukázala, že české pivo má zvuk až za Atlantským oceánem a že systematická podpora zahraničního obchodu v tradičních sektorech s jedinečným know-how, jako je pivovarnictví, nese konkrétní plody.

Luc v sudu na ležák v Plzeňském Prazdroji.

Luc Lafontaine, přezdívaný od dětství Bim, přilákal pozornost českých médií letos v říjnu, kdy zavítal do Česka kvůli spolupráci s Budějovickým Budvarem a Plzeňským Prazdrojem. Česká televize v reportáži z konce října ukázala záběry z jeho jihočeského pobytu. Kanadský sládek a majitel pivovaru Godspeed se mimo jiné zajímal i o koncept kolaborativního vaření piva. Při něm Luc společně s vrchním sládkem Budvaru, Adamem Brožem, připravoval pivo podle staré receptury.

Lafontaine v Česku zavítal také do Plzeňského pivovaru, kde se seznamoval s výrobou klasických dřevěných plzeňských pivních sudů, které na základě unikátní objednávky brzy poputují do jeho pivovaru v Torontu. Navštívil také partnery v menších pivovarech a společnost Bohemia Hop na Žatecku, odkud odebírá i český chmel, stejně jako své české dodavatele sladu Raven Trading na Hané.

„Během cesty do Česka jsem mohl spolupracovat s nejvýznamnějšími jmény českého pivovarnictví na procesech od kolaborativního vaření piva po výrobu tradičních sudů na ležáky, stejně jako navštívit své dodavatele. Je pro mě ale také důležité poznat lépe českou kulturu. Během své cesty jsem se dozvěděl více o úžasném městě Praze, objevoval jsem Brno a jeho úchvatné okolí plné vinařských měst. V neposlední řadě jsem taky navštívil úžasné české hospody, kde jsem se dozvěděl více o pohostinství spojeném s kulturou českého piva. Ta je totiž stejně důležitá jako jeho samotné vaření! Návštěva Česka mi neskutečně rozšířila obzory a nikdy na ni nezapomenu,“ komentuje zážitek Luc.

PROJEKTY EKONOMICKÉ DIPLOMACIE

Dá se však říci, že šel již v dobře vychozených stopách z předchozích let. Síť kontaktů tohoto Kanaďana je totiž v Česku rozsáhlá zejména díky spolupráci se zastupitelskými úřady Česka v Kanadě a USA a několikaleté sérii projektů ekonomické diplomacie. V roce 2018 Luc navštívil Českou republiku při první incomingové pivní misi organizované Velvyslanectvím ČR ve Washingtonu, D.C. a Generálním konzulátem ČR v Torontu. České vaření piva ho oslovilo, jelikož má rád „osvědčené a časem prověřené postupy, takže proto český styl,“ jak komentoval už před více než rokem.  Kvůli snaze o „vytříbenou jednoduchost“ se začal proto intenzivně věnovat vaření českého ležáku.

Lucova láska k Česku se promítla od designu plechovek s českou vlajkou až po názvy piv, která nesou pro angličtinu neobvyklá jména jako Světlý ležák, Sklepník či Nachmelený. Spojení české tradice a kanadského umu vedlo k tomu, že Lafontaine vyhrál v roce 2020 titul nejlepšího piva v Torontu podle hodnocení Now Magazine.

 

FOTOGALERIE

Kanadský sládek v Česku.

ČESKÝ PIVNÍ AMBASADOR V ONTARIU

David Müller, který podporoval z pozice ekonomického diplomata na Generálním konzulátu ČR v Torontu vaření českého ležáku v Godspeed Brewery, říká: „S Lucem jsme se poprvé setkali v roce 2018 při misi do Česka a od té doby se snažíme společně podporovat české pivo. Luc se prostě do českého ležáku zamiloval, což je jedna z věcí, které nás spojují a po těch letech spolupráce se z nás stali přátelé. Luc je přesně ten případ, kdy talentovaný sládek ocení jednoduchost i náročnost přípravy českého piva, kde jakoukoli chybu prostě neschováte. V podstatě je český pivní ambasador v Ontariu. Je přitom vidět, že zájem kanadských pivovarů o české pivo je na vzestupu, daří se dodávkám surovin a roste i zájem o technologie.“

Svůj styl vaření českého ležáku propagoval Luc i na veletrhu ontarijských řemeslných pivovarů v roce 2019, Ontario‘s Craft Brewers Conference, kde se čeští dodavatelé surovin a technologií prezentovali na společném českém stánku díky projektu ekonomické diplomacie Generálního konzulátu v Torontu.

Ukázka, že i jeden z nejuznávanějších torontských sládků vaří české pivo z českých surovin, byla dalším impulsem k posilování mezinárodní značky českého piva. V Kanadě je běžně k dostání Plzeňský Prazdroj a lze zakoupit i Budějovický Budvar pod severoamerickým názvem Czechvar. Kanada je ale pro Česko velmi perspektivním „pivním partnerem“ zejména proto, že počet kanadských pivovarů se za posledních pět let zdvojnásobil a přesáhl podle asociace Beer Canada číslo 1200.

EXPORT CHMELE PRUDCE ROSTE

Dodávky surovin a technologií jsou pro český pivní export do Kanady strategické, jelikož 84 % Kanaďany konzumovaného piva je z místní výroby. A Česko má co nabídnout jako třetí největší exportér chmele na světě. Karolína Bartošová, ředitelka odboru zahraničně obchodní spolupráce na Ministerstvu zemědělství ČR tyto příležitosti potvrzuje: „Export chmele do Kanady se za posledních deset let prakticky zdesetinásobil a koresponduje s prudkým růstem řemeslných pivovarů v Severní Americe.

Pro tyto dodávky je navíc významné budování osobních kontaktů s jednotlivými sládky a proto Ministerstvo zemědělství podporuje cílené mise do Česka, na kterých se klíčové byznysové kontakty daří navázat.“ Duchovním otcem projektů je také Petr Ježek, zemědělský diplomat ve Washingtonu, D.C.: „Poptávka po kvalitních českých surovinách a technologiích pro pivovarnictví v Severní Americe neustále roste. Místní sládci experimentují s různými typy piv a roztodivnými příchutěmi, ale základem je často ležák. A pokud se chtějí chutí a pitelností alespoň přiblížit pivu z českých pivovarů, dobře vědí, že se musí učit od nás. Takové projekty přináší nejen příležitosti pro export chmele, sladu či technologií, ale pomáhají s osvětou o českém pivovarnictví mezi spotřebiteli. A to má pozitivní dopad i na vývoz klasického českého exportního artiklu, tedy českého piva.“

NA ZDRAVÍ!

A samotný Luc tyto úvahy potvrzuje slovy „Právě jsem dokončil další úchvatnou návštěvu Česka a děkuji za podporu kolegům a přátelům z českých zastupitelských úřadů ve Washingtonu D.C. a Torontu, Petrovi Ježkovi a Davidu Müllerovi (který se již vrátil do Prahy na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR), za neutuchající podporu při rozvíjení vztahů a přátelství s lidmi a podnikateli v České republice. Velmi se těším, že se budu dál každý rok alespoň jednou nebo dvakrát do Česka vracet.  Na zdraví!“

Příběh Luca Lafontaina ukazuje, že aktivní využití příležitostí v Kanadě i Severní Americe má smysl skrze ekonomickou diplomacii podporovat i nadále. Generální konzulát v Torontu proto připravuje opět účast na ontarijském veletrhu craftového piva v únoru příštího roku, stejně jako incomingové mise kanadských pivovarů do Česka, ve spolupráci s Velvyslanectvím ve Washingtonu, D. C. a s podporou Ministerstva zemědělství. Český ležák tak jistě bude v příštích letech za Atlantickým oceánem nabývat ještě většího věhlasu…

Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v Torontu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět