KAMBODŽA NAKRAČUJE DO SVĚTA BYZNYSU A ŠANCI DÁ PŘIPRAVENÝM. ČEŠI UŽ ODSTARTOVALI
Kambodža ekonomicky dospívá a v horizontu příštích pěti let se hodlá zbavit nálepky státu ze skupiny nejméně rozvinutých zemí. Dynamický rozvoj její ekonomiky byl sice poněkud přetržen covidovou pauzou, v minulém roce se ale již země vrátila k ekonomickému růstu těsně pod šesti procenty a v následujících letech jí podle všeho očekává další konjunktura.

Velkým znalcem chrámu Angkor Watt je Ota – Čech, který se v Kambodži věnuje různým aktivitám v oblasti turismu. Foto: iStock
Následující „pětiletka“ tak bude ve znamení pokračujícího intenzivního budování infrastruktury všeho druhu, rozvoje domácích výrobních kapacit, ale také možnosti aplikace nových technologií „na zelené louce“, přímo do vznikajících projektů a odvětví. Paralelně s utlumovaným přísunem rozvojové podpory se země bude muset adaptovat na standardní tržní prostředí, aby na konci tohoto období obstála v mezinárodní konkurenci.
JAKO DEVADESÁTKY V ČESKU
Že takové období transformace ekonomiky znamená široké spektrum příležitostí, není nutné vysvětlovat nejen těm, kteří osobně pamatují devadesátky u nás. Díky nižší startovní ekonomické úrovni a asijské dynamice přitom může Kambodža nabídnout snad ještě zajímavější pákové zhodnocení v kombinaci s relativně nižší potřebnou investicí.
Kambodža je z českého pohledu exotika a specifika země spolu s tempem změn této exotice ještě přidávají. Kromě dobrého nápadu a produktu ve správný čas jsou pak asi nejdůležitější správné místní kontakty. A v neposlední řadě pro region typická trojice mentálního nastavení: trpělivost, nadhled a pozitivní energie. Pro většinu oborů nicméně v tento moment v souvislosti s Kambodžou platí, že je nejvyšší čas zorientovat se, připravit si pozice přímo na místě a políčit si na svoji obchodní příležitost.
ČESKOSLOVENSKÁ STOPA
Česká, respektive československá stopa je v Kambodži poměrně výrazná, dlouhá a spolupráce obou zemí prošla řadou proměn. Československo v zemi postavilo mimo jiné rafinérii cukru, závod na montáž traktorů Zetor, elektrárny, závod na výrobu munice, výrobnu pneumatik, pomáhalo při stavbě přehrady na Mekongu, elektrifikovalo regiony a úspěch slavily motocykly Jawa.
Několik lokomotiv z ČKD dodnes slouží na úzkých kolejích Královské železnice Kambodži a čeští dodavatelé stále spolupracují při dodávkách dílů a opravách. Nejde sice o závratné obchody, ale železnice se bude brzy modernizovat a rozšiřovat a u toho je určitě dobré být. A zdejší letectvo pak třeba z minulosti stále disponuje pěti letouny L-39. Ty jsou již uzemněny a s jejich modernizací se nepočítá, ale i v obranném průmyslu mají Češi na co navazovat. Z minulosti silně přetrvává povědomí o naší zemi jako vyspělém, kvalitním a spolehlivém dodavateli a není žádnou výjimkou, když třeba někdo při jednání zavzpomíná na dětství a jak elektřinu do jeho rodné vesnice kdysi přivedli Čechoslováci.

Pepř z provincie Kampot se vyznačuje jedinečnou kvalitou. Foto: iStock
ROZVOJOVKA JAKO ODRAZOVÝ MŮSTEK
V posledních dvou dekádách jádro českých aktivit v zemi tvoří rozvojová agenda a projekty zaměřené na podporu a rozvoj kambodžské společnosti a ekonomiky. Z pohledu byznysu se pak „rozvojovka“ stala určitou startovací platformou, na kterou se již začíná dařit naroubovat obchodní vazby a kontakty.
Současná Kambodža, to je především zemědělství. Odvětví zaměstnává 3,2 milionu obyvatel (35,7 % pracujících) a vytváří 16,5 % hrubého domácího produktu. Hlavními komoditami jsou rýže, kešu oříšky, mango, pepř, zelenina, kaučuk nebo kasava, významná je i živočišná výroba a akvakultura. Kambodža je úrodná a některé plodiny se sklízí i několikrát ročně.
Praktickým problémem ale je, jak úrodu následně uchovat, zpracovat, vytvořit z ní produkt a ten pak také dobře prodat. Své o tom vědí čeští nadšenci stojící za projekty Pepper Field a Brainchain, kteří se zaměřili na pomoc kambodžským farmářům ve světě byznysu. Zakladatele projektu Pepper Field zaujal pepř z provincie Kampot, jenž je známý svou jedinečnou kvalitou. Od roku 2021 se podařilo vytvořit funkční, udržitelný a rentabilní mechanismus pro výkup pepře od drobných farmářů a jeho prodej evropským gurmánům a šéfkuchařům.
Obdobný projekt, ovšem zaměřený na sušené mango, dračí ovoce a kešu pak rozjíždí od minulého roku firma Brainchain a v letošním roce se díky němu objeví špičkové produkty kambodžských farmářů na českém trhu. Oba úspěšné koncepty vznikly s pomocí byznysově-rozvojové podpory v rámci projektů B2B České rozvojové agentury a v duchu fair trade přístupu. Jsou tak ztělesněním přechodu od rozvojové pomoci k tržnímu prostředí, kterým Kambodža právě prochází.
O Kambodžu se ale již zajímají i hráči, kteří mají v oblasti zemědělské produkce a zpracovatelského sektoru zájem o čistě komerční byznys. Konkrétní vstupy do země by tak mohly záhy následovat, protože nyní je vhodný čas. Transformace „agro“ sektoru představuje příležitosti i pro české zemědělské know-how, tradiční mechanizaci, jakož i nové technologie, například drony.
Jiný koncept navázání na rozvojovou pomoc aplikovali čeští podnikatelé v oblasti zdravotnictví, kde Česko rovněž Kambodži dlouhodobě pomáhá. V koordinaci s rozvojovým projektem „České perinatologické ruce letí do Kambodže“ věnovala firma Linet v roce 2023 Národní pediatrické nemocnici v Phnompenhu šest nemocničních lůžek, které společně s inkubátory od českobudějovické společnosti TSE Medical vytvořily v nemocnici ukázku fungování špičkové české techniky v reálné praxi. Firmě Linet se již návazně začínají z Kambodži ozývat první zájemci a přicházet poptávky. V souvislosti s rostoucím bohatstvím obyvatel a startujícím rozvojem soukromé zdravotní péče má obor zdravotnictví a zdravotní techniky v zemi jasnou perspektivu.
OD PRŮKOPNÍKŮ A VIZIONÁŘŮ K ETABLOVANÝM ZNAČKÁM
Tradiční velká jména českého exportu se Kambodži v této fázi rozvoje zatím ještě moc neetablují. Ale i ti velcí jistě mají Kambodžu „na seznamu“, zejména pokud již jsou přítomni na sousedních pokročilejších trzích jihovýchodní Asie. Pro některé obory samozřejmě dozraje čas dříve, pro jiné později. Je ale jen otázkou času, kdy se ze sousedních trhů Thajska nebo Vietnamu do Kambodži posunou a někteří už tak činí, podobně jako zmiňovaný Linet.
Zcela správně Kambodžu již nyní reflektují také špičky českého sklářského designu, firmy Lasvit nebo Preciosa – první prostřednictvím pobočky v Singapuru a druhá skrze místního zprostředkovatele. V jejich případě dává řadu příležitostí stavební boom, který sice aktuálně prochází určitou korekcí, ale developerské aktivity nepochybně opět naberou dech. Z pohledu velkých hráčů českého exportu bude kambodžský trh s téměř 17 miliony obyvatel minimálně zpočátku strategicky nahlížen jako doplněk k některé sousední zemi regionu. Díky dynamice ekonomiky a prostoru pro rozvoj byznysu ale může jeho význam dále narůstat.

Kambodžská železnice se bude modernizovat. Foto: iStock
ČESKÝ PODNIKATELSKÝ DUCH TU VZKVÉTÁ
Přestože se v Kambodži zatím trvale neusazují velcí hráči, český podnikatelský duch tu čile vzkvétá. Zásluhu na tom mají jednotliví Češi, kteří si zemi zvolili jako místo, kde chtějí žít a podnikat. Kambodža jim buď učarovala nebo cítí její potenciál a svou šanci uspět. Většinou ale jde o kombinaci obojího.
Aktivity Čechů mají různou podobu a často jde o skutečně solitéry, vizionáře a průkopníky. Při návštěvě zdejšího plážového ráje, ostrova Koh Rong, například zaslechnete, že nejlepší pekárnu zde provozuje Marek – Čech, který zásobuje všechny, jimž se stýská po dobrém pečivu. Na druhém konci země v Siem Reap pak narazíte na Otu, velkého znalce místního chrámu Angkor Wat a dalších památek. Ota se zde věnuje různým aktivitám v oblasti turismu.
V hlavním městě Phnompenhu se 2,5 miliony obyvatel pak naši krajané nejen plánují českou hospodu a pivovar, ale hlavně zde založili platformu v rámci místní evropské obchodní komory EuroCham. Účelem CEEBAC (Central and Eastern European Business Association in Cambodia) je sdružit a akcentovat zájmy byznysu z našeho regionu a najít své místo vedle francouzské, německé nebo britské komory. A v neposlední řadě pak také podpořit vstup a zakotvení na trhu dalšího byznysu z Česka a zemí střední a východní Evropy, zvláště Pobaltí a Balkánu. Že přitom jde o Česko na prvním místě, je jasné už podle toho, že u kolébky CEEBAC, která v květnu slaví dva roky existence, byli našinci Tomáš Pokorný a Vladimír Nodžák.
AKTIVNÍ KRAJANÉ
Zatímco Vladimír Nodžák stojí například za již zmíněným projektem Brainchain, Tomáš Pokorný se stal klíčovým kontaktem pro český byznys právě v phnompenhské EuroCham. Zároveň je podnikatelem s opravdu renesančním záběrem a pohybuje se i na dalších trzích v regionu, v USA nebo v zemích Blízkého východu. V Kambodži, kterou si před dvanácti lety zvolil za svůj domov, si již prošel celou škálou oborů od stavebnictví, přes gastronomii, až po provozování call centra. Jeho hlavní vášní jsou finance, fintech a digitální ekonomika.
Minulý rok Tomáš Pokorný organizoval již 5. ročník akce CAMTECH Summit, která je pod záštitou Národní banky země zaměřená na propagaci a osvětu oboru fintech. Je zakladatelem PiPay – jedné z prvních fintech společností specializujících se na mobilní platby v Kambodži. Digitální ekonomika přitom v Kambodži za posledních pár let utekla i vyspělému světu. Přestože v zemi můžete oficiálně platit jak místními riely, tak americkými dolary, drtivá většina plateb se realizuje přes aplikace. Mobilem se tak platí účet v drahé restauraci luxusního hotelu i zelenina za pár korun u stánku na tržnici někde v provincii.
EKONOMICKÁ DIPLOMACIE PŘIPRAVUJE PŮDU
Příležitosti, které Kambodža v příštích letech nabídne českým exportérům a zejména tradičním oborům, budou v rámci transformace trhu přicházet postupně, v některých případech pak možná i trochu nárazově. Stejně jako v případě jiných, vyspělejších trhů jihovýchodní Asie tak postupně budou v zemi přibývat další distributoři a obchodní zástupci českých značek. Objeví se čeští investoři, ať již v zemědělství, developmentu nebo třeba u zdejšího moře jako zakladatelé českých rezortů a restaurací.
Základy, na kterých mohou Češi stavět, už v zemi jsou. Zmiňovaní první průkopníci jsou připraveni poskytnout radu a podat pomocnou ruku. Totéž platí i pro síť ekonomické diplomacie, reprezentovanou malou, ale efektivní osádkou Velvyslanectví ČR v Phnompenhu. Fakt, že kromě Francie, Německa a Velké Británie jsme zde jedinou další evropskou zemí s plnohodnotnou ambasádou, je zřejmá komparativní výhoda v situaci, kdy je třeba budovat brand Česko a být ve střehu s připravenou nabídkou. Anebo tam, kde je klíčová podpora domácího státu jako v případě obranného průmyslu. Jeho rozvoj je v Kambodži během na delší trať, ale rozbíhat se je potřeba již nyní. I proto je v letošním plánu projekt ekonomické diplomacie PROPED, jehož cílem bude prezentace nabídky českých firem na významném oborovém veletrhu v sousedním Thajsku – mimo jiné také představitelům Kambodže.
JAKUB ČERNÝ, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Phnompenhu