DVA HOTSPOTY, JEDEN KONTINENT
Firma Eurowag, která poskytuje dopravcům komplexní služby, strategicky obsadila obě ohniska přepravních kapacit – střední i jižní Evropu.

S nadšením na cestu, která je před námi. Nápis na dveřích pražské centrály firmy W.A.G. payment solutions, známé spíše pod obchodní značkou Eurowag, nemůže nikoho nechat na pochybách, že tady se o budoucnosti neuvažuje v temných odstínech. Není za tím jen víra v nové technologie, ale i vlastní zkušenost. Česká společnost nabízející platební řešení pro kamionovou dopravu má totiž za sebou několik úspěšných let, kdy rostla co do obratu i počtu zemí, v nichž působí.
Z lokální firmy na distribuci paliv, kterou v roce 1995 založil mostecký rodák Martin Vohánka, vyrostl Eurowag v jednoho z nejsilnějších evropských hráčů na trhu služeb pro kamionovou přepravu. Má pobočky ve dvaceti zemích světa a denně na jeho služby spoléhá více než 300 tisíc nákladních vozidel. Jejich provozovatelům Eurowag nabízí kompletní servis – od správy vozového parku, platbu mýta, tankovací karty a refundace daní až po parkoviště, v nichž řidiči najdou důstojné zázemí pro svůj povinný odpočinek na cestě.
Hledání nových způsobů, jak pod jednou střechou integrovat nejrůznější služby, Eurowag propojuje s úspěšnou akviziční politikou. Loni získal kontrolní balík ve slovenské firmě Sygic, technologické špičce v oblasti navigačních aplikací. Pár měsíců předtím se Eurowag rozkročil na jih Evropy, kde získal majoritní podíl ve španělské společnosti ADS, která se specializuje na palivové karty pro dopravce ve Španělsku a Portugalsku. Do portfolia Eurowagu tak přibyly nejen čtyři tisícovky zákazníků, ale i další teritoriální opěrný bod. Španělsko je s 1500 miliony tun zboží, které se ročně přepraví po silnicích, evropskou trojkou, hned po Německu a Francii.
„Když se podíváte na mapu Evropy a na to, kde je nejvíce kamionů na hlavu, uvidíte dvě centra. Prvním je střední a východní Evropa, tím druhým je právě Iberský polostrov. Sedíme tak na dvou hotspotech přepravních kapacit kontinentu,“ říká Martin Vohánka, generální ředitel a většinový majitel Eurowagu s tím, že akvizice splnila očekávání. „Podařilo se nám upevnit lokální tým, splnili jsme finanční plán pro minulý rok a jsme si stále více jistí, že jsme schopní dále zhodnocovat potenciál naší skupiny v tomto regionu,“ dodává. Ve Španělsku byl Eurowag ovšem aktivní již před převzetím většinového podílu v ADS. Od roku 2016 tam má obchodní tým, ve Figueres nedaleko hranice s Francií pak loni česká firma otevřela svůj nový truckpark. Tak jako v ostatních zemích, kde Eurowag působí, se přitom firma řídí klíčovým pravidlem. „Přistupujeme k místním lidem s autentickou úctou a respektem. Zní to banálně, ale právě na tomto bodě nemálo projektů selhává,“ myslí si Martin Vohánka, podnikatel, který je v Česku známý také jako filantrop. Mimo jiné pomáhá financovat Deník N, je spoluzakladatelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, většinu ostatních dobročinných projektů pak podporuje prostřednictvím své nadace Blíž k sobě.

Čím dál od Česka, tím méně předsudků
Expanze na Iberský poloostrov znamenala pro Eurowag nejen další pomyslnou vlaječku zapíchnutou do mapy svých působišť, ale také důkaz, že jeho univerzální řešení pro dopravce neznají hranice. A to ani tehdy, když je základnou firma, která se i přes své vynikající renomé občas setká s nelichotivou nálepkou původu v podobě přídavného jména „východoevropská“. „Zejména v konzervativnějších zemích jako jsou Rakousko či Německo a silněji v segmentech malých a středních firem to do určité míry stále hraje roli. Obecně platí, že čím vzdálenější země od našich hranic, tím méně předsudků,“ míní Martin Vohánka. O to víc je podle něj důležité, aby čeští politici budovali v zahraničí obraz Česka jako spolehlivého a čitelného partnera. Což se ale podle Martina Vohánky neděje. „Mám na mysli decimaci havlovského odkazu a imperativu lidských práv a demokratických hodnot. Současně náš buď pasivní, stěžovatelský či nekonstruktivní postoj ke klíčovému společenství zemí. A tím je Evropská unie,“ říká šéf Eurowagu.
Dalšímu rozvoji české firmy na evropských trzích hraje do karet fakt, že kamionová doprava byla před koronavirovou krizí stále na vzestupu. Podle údajů Asociace evropských konstruktérů vozidel (ACEA) bylo ke konci roku 2018 v zemích EU registrováno 6,6 milionů vozů nad 3,5 tuny, dalších 910 tisíc pak v Turecku, kde Eurowag také působí. A prozatím nic nenasvědčuje tomu, že by se trend dlouhodobě zbrzdil či obrátil. Podle Martina Vohánky to souvisí s tím, jak k prodeji přistupují firmy i zákazníci. Ti, co zboží nabízí, i ti, co ho kupují, poptávají především dostupnou a včasnou dopravu. „Nemyslím si, že člověk omezí svou spotřebu a dobrovolně sníží své nároky na dostupnost a rychlost dodávek zboží,“ soudí většinový majitel Eurowagu.
Kamionová doprava nemá prozatím co do rychlosti a ceny v Evropě konkurenci. Zároveň se ale potýká s pošramocenou pověstí. Důvodem nejsou jen přetížené silnice, ale i pohled na grafy emisí. Přestože nákladní vozy nad 3,5 tuny tvoří jen dvě procenta z celkového počtu motorových vozidel v EU, podílejí se na více než čtvrtině objemu oxidu uhličitého, který silniční doprava vyprodukuje.
Ač firma W.A.G. začínala před čtvrt stoletím jako prodejce paliv, dnes jsou služby a produkty, které poskytuje, na druhu pohonu nezávislé. „Investujeme obrovské prostředky do digitalizace a současně budujeme řešení pro čistou mobilitu, ať už jde o platební systémy pro bateriová vozidla nebo alternativní paliva,“ vysvětluje Martin Vohánka. Loni Eurowag za pomoci prostředků z fondů EU rozjel projekt budování plnících stanic na zkapalněný zemní plyn (LNG), které chce umístit v Rozvadově, Chebu a Modleticích. Další nové pumpy na LNG by měly vzniknout v Kozomíně na Mělnicku a Antonínově Dole u Jihlavy.
Revoluce digitální i zelená
Šéf Eurowagu je přesvědčen, že existuje ještě jedna cesta ke snížení emisí. A tou je digitalizace, která do oboru přepravy zboží čím dál více zasahuje. Díky chytrým řešením a aplikacím se každým rokem daří zvyšovat efektivitu přepravy a účinné a přesné doručování zboží, trend, na který stále silněji tlačí sektor elektronického obchodu. Nejde jen o maximální využívání přepravní kapacity, ale také o stanovení co možná nejúspornější trasy. Jinými slovy: důsledné využívání digitálních technologií zajistí, že nákladní auta nevozí po Evropě zbytečný vzduch a pohybují se po efektivně stanovených trasách. „Digitalizace může přepravu zlevnit. Zejména ale snižuje spotřebu zdrojů a pomáhá tak výrazně omezovat dopady na životní prostředí,“ zakončuje Martin Vohánka.
Jeho slova potvrzuje také loňská studie Transport and Logistics Trends poradenské skupiny PwC, svého druhu největší průzkum mezi manažery dopravních společností na světě. Z šetření vyplývá, že 54 procent dotázaných věří, že jim důslednější využívání digitálních technologií pomůže k vyššímu obratu. Eurowag chce každopádně držet prst na tepu doby. V roce 2017 se stal první firmou ve střední a východní Evropě, která získala oprávnění poskytovat Evropskou službu elektronického mýtného (EETS), která slibuje sloučit různé systémy mýta do jedné palubní jednotky. Jedna „krabička“ za čelním sklem zatím kamionům nestačí. Ale budoucnosti je třeba vyjít vstříc. Přesně jak to hlásá nápis na dveřích centrály Eurowagu.
BLAHOSLAV HRUŠKA