DRUHÝ ŽIVOT ČERNÝCH JESTŘÁBŮ: ČESKÁ ALIANCE PŘESTAVUJE LEGENDÁRNÍ VRTULNÍKY
Česká Helicopter Alliance se vrhla do byznysu s přestavbou legendárních vrtulníků Black Hawk. Zákazníky v USA i Evropě láká na solidní cenu, široké možnosti nasazení i nový digitální kokpit.

Olétané blackhawky mohou sloužit armádě, hasičům, policii nebo třeba pro výcvik jako tento Černý jestřáb na Slovensku. Foto: Helicopter Alliance
Závěr 70. let minulého století přinesl na automobilový trh solidní „držáky“, jako byl Volkswagen Jetta nebo Audi Quattro. Byť šlo o modely, které se na trhu udržely dlouho a v různých modernizacích, dnes si je coby ojetiny koupí jen milovníci youngtimerů jako sběratelský kousek do garáže. V letectví to ale chodí jinak. Když se podaří navrhnout a vyrobit kvalitní kostru letadla, které se říká drak, může být letadlo bez problémů v provozu, i když mu táhne na padesátku. A když jde o legendární stroj, který je navíc hlavním hrdinou oscarového filmu, pak je žádaný dvojnásob. Přesně to je případ ikonického vrtulníku UH-60 Black Hawk (Černý jestřáb), který v barvách americké armády začal sloužit v roce 1979. Vyrábí se dodnes, létá v různých specifikacích v 35 zemích světa a předloni z továrny firmy Sikorsky v americkém Connecticutu vyjel kus s pořadovým číslem 5000.
Není proto divu, že je velký zájem také o olétané blackhawky, které projdou kompletní modernizací a dál mohou sloužit ještě desítky let nejen v armádě, ale v civilních verzích také policistům, hasičům, záchranářům a filmařům. Hlavním strůjcem druhého života Černých jestřábů hraje přitom od loňska český holding Helicopter Alliance, který v Americe převzal pod svá křídla firmu Ace Aeronautics, jež se na přestavbu a údržbu starších blackhawků specializuje.
Do holdingu průmyslníka Jaroslava Strnada, který dnes čítá šest firem poskytujících servis, údržbu a provoz vrtulníků a výcvik jejich pilotů (jedna z nich sídlí i na Floridě), se tak zařadilo nejen špičkové modernizační centrum v Alabamě, kde Ace Aeronautics sídlí, ale i slibný byznys kolem upcyclingu legendárních vrtulníků. A ten je důkladný: od inspekce, výměny a opravy komponentů, přes nové lakování až po instalaci nemodernější digitální avioniky.
„Americká armáda ročně vyřazuje mezi 40-70 blackhawky. My jsme schopni provést jejich kompletní modernizaci a dodat zákazníkům plnohodnotný a spolehlivý univerzální vrtulník v řádu měsíců za přibližně třetinovou cenu, než by stál nový letoun. Sama americká armáda navíc nedávno potvrdila, že s provozem blackhawků počítá až k horizontu roku 2070, což dává zákazníkům garanci podpory například z hlediska dostupnosti náhradních dílů,“ vysvětluje Radim Jansa, obchodní manažer Helicopter Alliance.

Ace Aeronautics láká také na digitální kokpit vlastního designu. Foto: Helicopter Alliance
NÁSKOK PŘED KONKURENCÍ
Ace Aeronautics není jedinou firmou, která se zabývá přestavbou a prodejem olétaných vrtulníků UH-60 Black Hawk. Jako jediná ale získala od firmy Sikorsky certifikaci jako „Official Reseller“ ve vládním programu BEST, přes nějž se použité stroje prodávají.
„Navíc naše hangáry nově slouží i jako zázemí pro všechny blackhawky nabízené v programu BEST,“ dodává Radim Jansa a doplňuje ještě jednu konkurenční výhodu. Ace Aeronautics jako jediná firma umí blackhawky dovybavit integrovaným digitálním avionickým systémem Garmin, na které má certifikát od společnosti Garmin, v němž displeje nahrazují původní sestavy analogových přístrojů. Navíc společnost Ace Aeronautics zaměstnává také bývalé vojenské piloty se zkušenostmi ze Somálska, Iráku nebo Afghánistánu, kteří o „svém“ stroji vědí vše a dokáží zákazníkům poradit.
S akvizicí Ace Aeronautics získal český holding i několik významných evropských zakázek. Patří mezi ně pokračující kontrakt na modernizaci blackhawků ve výzbroji rakouské armády, obdobná zakázka pro Slováky, dodávka vrtulníků pro portugalské hasiče nebo dodatečná instalace vybavení pro speciální mise nejnovější verze UH-60M v Chorvatsku, kterou provedla společnost Česká letecká servisní, jež je stejně jako americký Ace součástí Helicopter Alliance. Blackhawky z Alabamy putují také ukrajinské zpravodajské službě, čtyři stroje Helicopter Alliance provozuje pod civilní imatrikulací na Slovensku. Dva z nich na letištích v Mělníku a Přerově drží hasičskou službu a jsou v pohotovostním režimu připravené hasit za pomoci vaku či nádrže například lesní požáry. A to nejen v Česku, ale v rámci unijního programu RescEU po celém kontinentu: české blackhawky loni zasahovaly třeba v Bulharsku nebo Severní Makedonii.

Během modernizace se vrtulník odstrojí až na samotnou kostru. Foto: Helicopter Alliance
ZAMĚŘENO NEJEN NA EVROPU
Český holding ale věří, že na evropském nebi je prostoru pro další modernizované americké vrtulníky mnohem více. Hledá proto další zakázky. Pravidelně jezdí na klíčové veletrhy, letos v červnu se chystá i na největší leteckou airshow, která se bude konat na pařížském lezišti Le Bourget. „Blackhawk je globální produkt, určitě pro něj je v podobě modernizovaných strojů uplatnění v Latinské Americe, jihovýchodní Asii nebo na Blízkém východě. Aktuálně jsou pro nás obchodně velmi důležité balkánské země, které provozují ruskou vrtulníkovou techniku,“ vysvětluje Radim Jansa.
Svým způsobem přitom Helicopter Alliance hraje do karet embargo na ruské zboží uvalené v důsledku války na Ukrajině. Řada armád po světě provozuje ruské vrtulníky Mi, jejichž provoz a údržba se kvůli nedostupnosti náhradních dílů neúměrně komplikuje či prodražuje a přechod na „oživené“ blackhawky tak může být jednou z alternativ. Balkánské se také ve velkém potýkají s lesními požáry a pokud nejsou schopné zabezpečit provoz ruských strojů, které by mohly využívat na hašení, může je nahradit právě modernizovaný blackhawk.
Současná kapacita přestaveb olétaných strojů je v rámci amerického závodu 25 kusů za rok. Helicopter Alliance přitom plánuje ročně modernizovat až 35 legendárních amerických strojů. „V Alabamě chceme postavit nový hangár a zkrátka nepřijde ani Evropa. Zvažujeme novou opravárenskou základnu, kde by se blackhawky z USA modernizovaly a dovybavovaly podle přání zákazníka, ať už vojenskými nebo civilními systémy. Jestli to bude v Česku nebo jinde v Evropě, ale zatím rozhodnuto není,“ nastiňuje další plány Radim Jansa. Se vzrůstajícím počtem nových i modernizovaných blackhawů v Evropě se podle něj jeví jako strategické vybudovat komplexní centrum zajišťující podporu a údržbu, které bude zákazníkovi blíže.
Helicopter Alliance se prozatím plně soustředí na blackhawky, v jejichž modernizaci chce být nejlepší na globálním trhu. Nevylučuje ale, že by v budoucnu mohla své know-how přenést i jinam. Zatím nejlepším tipem se jeví Chinook, střední transportní vrtulník, který více než půlstoletí vyrábí Boeing. „Vidíme tam určitou mezeru na trhu, byť chinooků po světě zdaleka nelétá tolik. Chceme ale využít toho, co umíme i s blackhawky. Nejde jen o to, že je modernizujeme, ale nabízíme zákazníkům celý životní cyklus, včetně údržby, náhradních dílů, tréninku a výcviku. A takový servis už dává smysl,“ dodává Radim Jansa, obchodní manažer Helicopter Alliance.
BLAHOSLAV HRUŠKA