ČESKÝCH STOP V RAKOUSKU PŘIBÝVÁ, ČINÍ SE TAKÉ INVESTOŘI

Rakousko je bohatá země s velmi proexportně zaměřenou ekonomikou založenou na službách. K její síle přispívá průmyslová tradice, cestovní ruch, silná domácí poptávka a kvalitní infrastruktura. Země vyniká v oblastech obnovitelných zdrojů, na které připadá 85 % vyrobené elektřiny, technologicky náročného průmyslu a investic do vědy a výzkumu. V posledních letech se však potýká s táhnoucím se poklesem ekonomiky, vyšší inflací, vysokými cenami energií, rychlým růstem mzdových nákladů a napjatou rozpočtovou situací.

Rakušané tradičně využívají vodní energii, i díky tomu dosahují vysokého podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny. Litostroj ze skupiny Wikov Group Martina Wichterleho získává v Rakousku zakázky na modernizaci vodních turbín. Foto: iStock

V případě dvou hlavních rakouských exportních trhů – Německa a USA – není situace vůbec jednoduchá. Německo, které v posledních dvou letech zažívá delší recesi, a Spojené státy svou celní politikou vytvářejí dodatečný tlak na rakouské firmy, které se snaží hledat další možnosti, jak se prosadit na globálním trhu.

Vláda ve Vídni si je vědoma dlouhodobých výzev, usiluje proto o zvýšení vlastní konkurenceschopnosti a mimo jiné se snaží posílit podporu vědy a výzkumu. Do roku 2030 Rakousko hodlá vydávat na vědu a výzkum celkem čtyři procenta hrubého domácího produktu. Momentálně mu v tomto ohledu patří třetí příčka v Evropské unii po Švédsku a Belgii. Rakousko má také rozsáhlý systém podpor a pobídek při lákání investic do moderních sektorů a jde tak příkladem řadě dalších zemí EU.

INVESTICE UŽ MÍŘÍ OBĚMA SMĚRY

Rakousko dlouhodobě patří k důležitým obchodním partnerům Česka a k nejvýznamnějším investorům v naší zemi (přes 19 miliard eur). Největší podíl rakouských investic připadá na bankovnictví a pojišťovnictví (například Erste a Vienna Insurance Group). Jejich příliv do těchto oborů začal již v devadesátých letech. Rakouské investice v Česku vytvářejí přes 98 tisíc pracovních míst.

V posledních letech však rostou také české investice v Rakousku, od roku 2017 se zvýšily pětinásobně (aktuálně činí kolem jedné miliardy eur). Mezi největší z nich patří získání nadpolovičního podílu v polostátní společnosti Casinos Austria společností Sazka, nákup divize na zpracování dusíku chemické firmy Borealis koncernem Agrofert nebo převzetí tradičního výrobce střelných, loveckých a sportovních zbraní Steyr Arms skupinou RSBC. V Innsbrucku sídlící společnost BeMo Tunelling, která se specializuje na stavbu tunelů, je již více než deset let ve vlastnictví Metrostavu.

Úspěšné české firmy nalezneme také v oblasti služeb. Investice do rozšíření svých kapacit uskutečnila v loňském roce skupina Rohlik Group, která ve Vídni zvětšila a automatizovala sklad a zdvojnásobila tak kapacitu denních objednávek, které doručuje pod značkou Gurkerl. O další prodejnu se rozrostla také rakouská pobočka Alzy. Logistická firma DoDo doručuje například pro Rewe, Spar nebo Metro. Brněnská kyberbezpečnostní společnost Whalebone má zase uzavřené dlouhodobé partnerství s rakouskou telekomunikační společností A1. To je jen pár namátkových příkladů ze zhruba 280 českých firem, které mají v Rakousku pobočku nebo jsou spoluvlastníky rakouských firem.

Česká Rohlik Group pro Rakousko zvolila značku Gurkerl. Foto: Gurkerl.at

DÁLNICE DO LINCE

Pozitivní zprávou pro česko-rakouský zahraniční obchod je, že se aktivně buduje dálniční spojení mezi Českými Budějovicemi a Lincem. Od roku 2024 probíhají stavební práce na třech zbývajících úsecích směrem ke státní hranici, kterými jsou Kaplice nádraží – Nažidla ve dvou etapách a Nažidla – státní hranice. Dva z těchto tří úseků budou dokončeny již v příštím roce, zbývající pak v roce 2027. Na rakouské straně bude předposlední úsek dokončen taktéž v roce 2027 a stavba posledního 8,5 kilometru dlouhého úseku má začít v roce 2028 a dokončena má být o tři roky později.

Konečně tak bude odstraněn deficit, kdy jsme jak z pohledu Česka, tak Rakouska byli posledními sousedy, kteří neměli přeshraniční dálniční spojení. Jedná se o velkou příležitost pro hospodářský impuls nejen pro jižní Čechy.

ATRAKTIVNÍ HORNÍ RAKOUSKO

Sousední spolková země Horní Rakousko je s 25% podílem na celkové produkci nejprůmyslovější oblastí Rakouska. Stojí také za více než čtvrtinou rakouských vývozů. Je atraktivním místem pro usazování zahraničních podniků, kterých je zde asi tisíc. Celkem šestnáct firem v této spolkové zemi dosahuje obratu překračujícího miliardu eur.

Mezi nejdůležitější průmyslová odvětví patří výroba a zpracování kovů, kterým se zabývají koncerny Voestalpine a AMAG; strojírenství, kde mezi největší hráče patří firmy Trumpf, Engel nebo Plasser & Theurer; automobilový průmysl s výrobci BMW Werk Steyr, Steyr Motors, Steyr Automotive, Rosenbauer, KTM, Rotax nebo technologickým koncernem Miba; chemický průmysl v oblasti průmyslového parku v Linci a v neposlední řadě také výroba plastů, elektrotechnický průmysl a elektronika s významnou značkou Fronius. Průmysl zde vykazuje vysoký podíl inovativních firem, které se sdružují v klastrech například v oborech, jako jsou automotive, cleantech, building innovation, IT, výroba plastů nebo mechatronika.

Dálniční spojení tak bude nesporným impulsem pro prohlubování vzájemných hospodářských vztahů. Vedle toho bude zahájena dostavba dálničního spojení mezi Pohořelicemi a státní hranicí a propojí se tak Vídeň a Brno.

DOVOZ Z ČESKA JE VYŠŠÍ NEŽ Z AMERIKY

Česko má v Rakousku výbornou pozici. Pro Rakušany jsme celosvětově čtvrtým největším dovozcem a nejdůležitějším obchodním partnerem ve střední a východní Evropě. Dovoz z Česka dokonce převyšuje ten z USA.

Nejvýznamnější položkou jsou zde tradičně silniční vozidla. Škoda Auto měla v počátcích v Rakousku nálepku východního laciného auta. Během třiceti let se jí však podařilo vypracovat na druhou nejúspěšnější značku mezi osobními automobily s tržním podílem blížícím se 11 procentům a jedničku v oblasti soukromých nákupů. Za měsíce leden až srpen 2025 je Škoda Octavia nejprodávanějším osobním automobilem v Rakousku, v první desítce se umístily také modely Karoq a Fabia. V kategorii nově registrovaných elektromobilů, jejichž počet se mimochodem meziročně zvýšil o 42 %, figurují mezi pěti nejoblíbenějšími modely Elroq a Enyaq. Počet prodaných elektromobilů Škody se za první pololetí ve srovnání s loňským rokem zvýšil o necelých 300 %. Zároveň si vůz Kodiaq vybrala rakouská policie.

Rychlejší a komfortnější dopravní spojení z Česka do Lince bude přínosem také pro byznysové vztahy. Foto: iStock

BEZ TRPĚLIVOSTI TO NEJDE

Česká automobilka tak dociluje u našich jižních sousedů vynikajících výsledků. Poměrně dlouhá doba, kterou značka potřebovala na přesvědčení rakouských spotřebitelů, je něco, s čím musí české firmy počítat, chtějí-li vstoupit na rakouský trh. Rakouští zákazníci jsou věrní, ale velmi konzervativní. Často preferují místní výrobky a u těch zahraničních očekávají výrazně nižší cenu. Prosadit se na rakouském trhu tak může zabrat roky.

Své o tom ví firma Grant Detection, která přes velmi inovativní produkt, úspěšný v zakázkách Evropské agentury pro pohraniční a pobřežní stráž Frontex, pronikla na rakouský trh až díky místnímu partnerovi. Přizpůsobení obchodní strategie místnímu trhu a zákazníkům je v podstatě nutností. Velkou výhodou jsou pak reference z regionu DACH (Německo, Rakousko, Švýcarsko).

České firmy se ale dokážou prosadit. Významné zakázky na výrobu a modernizaci turbín vodních elektráren má v Rakousku skupina Litostroj, která je od minulého roku součástí Wikov Group podnikatele Martina Wichterleho. Škoda Group modernizovala vozy Nightjet pro provozovatele železniční dopravy ÖBB.

INVESTICE DO ŽELEZNICE

Rakousko navzdory momentálně obtížné hospodářské situaci nadále výrazně investuje například do železniční infrastruktury, kde je třetím největším investorem v Evropě. V loňském roce spolkové ministerstvo pro mobilitu představilo strategický plán výstavby železniční sítě do roku 2040, jehož návrh zahrnuje projekty a opatření v hodnotě 26 miliard eur – mimo jiné výstavbu nové trati mezi Horním Rakouskem a Bavorskem nebo úpravu Pyhrnské trati se stavbou nového Bosruckého tunelu pro rozšíření kapacit nákladní dopravy. Modernizováno je také železniční spojení z Vídně do jižních Čech i severní trasa do Břeclavi. Nejspektakulárnější projekt je probíhající výstavba 54 kilometrů dlouhého Brennerského úpatního tunelu, který spojí Rakousko s Itálií.

RAKOUSKÁ LÁKADLA A INSPIRACE

Co se týče aktivit Velvyslanectví ČR ve Vídni na poli hospodářských vztahů, ve spolupráci se zahraniční kanceláří CzechTrade jsme v rámci projektů na podporu ekonomické diplomacie letos oslavili již čtvrtý ročník akce Czech Startup Day. Propojování českých startupů s rakouskými investory se těší každoročnímu zájmu a rádi tento projekt zopakujeme i v příštím roce. Ve spolupráci s CzechInvestem jsme v září realizovali studijní cestu zaměřenou na rakouský kreativní průmysl. I když je Vídeň hlavním místem, kde se rozvíjejí rakouské startupy, řada dalších rakouských měst má také velmi úspěšné projekty, které mohou být inspirací pro česká krajská města a jejich inovační infrastruktury. Velmi zdařilými příklady podpory startupů a inovací v Rakousku jsou například Tabakfabrik v Linci nebo Lakeside Labs v Klagenfurtu.

Vídeň má nejen živý startupový ekosystém, je také sídlem mezinárodních organizací. Sídlí zde mimo jiné Mezinárodní agentura pro atomovou energii (IAEA), Organizace OSN pro průmyslový rozvoj (UNIDO), Úřad OSN pro kosmické záležitosti (UNOOSA) a regionální úřadovny dalších organizací (UNHCR, UNDP). Tyto organizace poptávají velké množství širokého spektra zboží a služeb – přes zdravotnické prostředky, potraviny, oděvy, ochranné prostředky až po softwarové aplikace. Toho chceme využít pro projekt, který chystáme na červen 2026 pro 40 českých firem s cílem podpořit jejich dodávky a služby pro OSN.

Vedle toho se snažíme ve spolupráci s CzechTourismem nalákat rakouské turisty do různých českých regionů. V posledním období proběhly akce zaměřené na region Vysočiny nebo středních Čech.

Rakousko může nabídnout řadu perspektivních odvětví, jako jsou například sektory energetiky a zelených technologií. Vídeň pracuje na dekarbonizaci do roku 2040, a i ve firemním sektoru jsou investice do snížení emisí ve výrobě nevyhnutelné. Vláda strategicky podporuje polovodičový průmysl a kvantové technologie. Vysokou kvalitu zde má sektor life sciences. Z hlediska stárnoucí populace jsou perspektivní zdravotnické pomůcky a technologie s využitím v oblasti péče. Rakousko tak bude i nadále velmi perspektivním hospodářským a obchodním partnerem, se kterým nás pojí i podobná obchodní kultura.

ROBERT OTEPKA, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Vídni

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět