Český export a investice:

Indický trh je jednou velkou obchodní příležitostí

Rok 2015 Indii pasoval do role nejrychleji rostoucí velké ekonomiky světa. Dynamika růstu indické ekonomiky v prvním čtvrtletí aktuálního finančního roku (tj. od 1. dubna do 30. června 2017) přechodně zmírnila na 5,7 %, což zřejmě souvisí s nedávnými transformačními kroky: demonetizace (rychlé stažení bankovek nejvyšší nominální hodnoty 500 a 1000 rupií) a zavedení nové nepřímé daně (GST – nová daň ze zboží a služeb). Všechny mezinárodní instituce však předpovídají pokračování růstu indické ekonomiky v intervalu mezi 7 až 8 procenty ročně.

<script text= "text/javascript" src="https://www.export.cz/wp-content/themes/Extra-child/single-post-credits.js"></script><!-- [et_pb_line_break_holder] --><div id="post-credits"></div>

Slavnostní otevření továrny Bonatrans, předního českého výrobce železničních kol, náprav a soukolí, v Aurangabádu.

<script text= "text/javascript" src="https://www.export.cz/wp-content/themes/Extra-child/single-post-related.js"></script><!-- [et_pb_line_break_holder] --><div id="post-related"></div>

Díky našim firmám o nás ví celý svět

Indická vláda zároveň dělá vše pro to, aby Indii na vlně dynamického hospodářského růstu co nejdéle udržela. Snaží se zmírnit tradičně propastný rozdíl mezi vývozem a dovozem a do roku 2025 má v úmyslu v rámci kampaně Make in India razantně zvýšit podíl průmyslu na tvorbě HDP ze současných 16 % na 25. Pomoci by jí v tom měli zejména zahraniční investoři, jimž se vláda snaží vycházet vstříc a uvolňuje dosavadní strop maximálního zahraničního podílu na jmění firem v celé řadě odvětví. Zároveň je ochotna na podporu domácího průmyslu revitalizovat státní firmy a podpořit investiční projekty založené na nákupu nových moderních strojů i v soukromém sektoru.

Pilíř českého vývozu

V souvislosti s probíhajícím Mezinárodním strojírenským veletrhem v Brně je namístě, abychom se nejprve věnovali strojírenskému exportu, který tradičně představuje pilíř českých vývozů do Indie. Výhodou indického trhu je pro nás skutečnost, že české strojírenství se podílelo na budování průmyslových kapacit Indie prakticky od získání její nezávislosti. Řada českých strojírenských firem poté pokračovala s dodávkami náhradních dílů, čímž si zároveň udržovala předpoklady využít svých kontaktů v Indii pro získání nových zakázek.

Šanci zde mají výrobci tvářecích i obráběcích strojů. Mezinárodní strojírenský veletrh IMTEX v Bengaluru byl i letos z české strany silně obsazen. V příštím roce se v tomto směru českým strojírenským firmám nabízí šance využít k prezentaci v Indii oficiální účast České republiky na veletrhu International Engineering Sourcing Show konaném v březnu v Chennai. Některé české strojírenské firmy v minulosti na indický trh vstoupily i formou kapitálové účasti na společném podniku s indickým partnerem nebo formou samostatné investice.

Výroba přímo v Indii

Realizovat dnes částečně nebo plně výrobu v Indii znamená velkou konkurenční výhodu. Nejde přitom jen o nízké mzdové náklady, ale především je to elegantní způsob, jak se vyhnout řadě tarifních i netarifních bariér. Z hlediska nových pravidel zadávání veřejných zakázek se navíc kvalifikujete do kategorie lokálního dodavatele a v tendrech budete mít oproti zahraniční konkurenci lepší pozici. České firmy se na indickém trhu prosazují v dodávkách strojů a strojních zařízení pro obranný průmysl, železniční průmysl, letecký průmysl, gumárenský průmysl a výrobu plastů nebo také pro stavebnictví.

Některé české firmy do Indie dodaly v posledních letech také textilní stroje nebo stroje pro papírenský průmysl. V řadě těchto případů indická vláda podpořila soukromé a státní společnosti v jejich investicích do moderní strojové základny.

Hlad po energii

Úzkou vazbu na strojírenství má energetika. Indická vláda chce dokončit elektrifikaci venkova a Indie bude nadále patřit k zemím s nejrychleji rostoucí poptávkou po elektrické energii. Vzhledem k rozsáhlým zásobám uhlí zůstane podíl tepelných elektráren na výrobě elektřiny dominantní, avšak velké ambice má Indie i v oblasti rozvoje jaderné energetiky, kde se mohou české firmy uplatnit díky znalostem a referencím vázaným na ruskou technologii, která se v některých stávajících projektech výstavby nových bloků v Indii využívá.

Velké příležitosti nabízí v Indii rozvoj využívání obnovitelných zdrojů energie a po Konferenci OSN o změně klimatu v Paříži dělá indická vláda vše pro to, aby se Indie do budoucna stala jedním z lídrů v globálním kontextu. V zájmu ochrany ovzduší se do popředí dostávají i environmentální technologie. Byla například zavedena nová norma zakazující vypouštění horkého vzduchu nebo horké páry volně do ovzduší a české technologie se začaly v Indii prosazovat i v oblasti výstavby chladících věží.

Přitom by však těžba uhlí v Indii neměla ztrácet na významu. Naopak v nejbližších letech je cílem státní společnosti Coal India těžbu zdvojnásobit až k jedné miliardě tun ročně. Zde vidí velké příležitosti čeští dodavatelé těžební techniky a těžebních technologií, kteří současně zaznamenávají v Indii první úspěchy.

Přivítání české delegace vedené náměstkem ministra průmyslu Jiřím Kolibou v sídle strojírenského komplexu HEC Ranchi, v jehož provozech stále fungují československé stroje.

Klíčová role železnic

V souvislosti se strojírenstvím je třeba zmínit i železniční průmysl, přičemž železnice hraje v indické ekonomice nesmírně důležitou roli. Přepraví ročně více než 8 mld. pasažérů a více než 1mld. tun nákladu. Poptávka po přepravě pasažérů na některých tratích zdaleka nestačí a jízdenky je třeba nakupovat s velkým časovým předstihem. Kapacitu limituje především nízká průměrná rychlost přepravy. Indická železnice proto rozhodně potřebuje moderní technologie a techniku.

Českým dodavatelům se zde otevírají velmi zajímavé příležitosti. K tomu je třeba přičíst rozvoj městské hromadné dopravy a výstavbu metra ve velkých indických městech, kde by metro mohlo zásadním způsobem zrychlit dopravu lidí.  Ostatně urbanizaci a koncepčnímu rozvoji měst se musí a chce indická vláda v příštích letech rovněž zásadním způsobem věnovat, protože pokračuje přesun venkovského obyvatelstva do měst. Vláda proto spustila program Smart Cities, který spolu s programy Clean India Mission a Clean Ganga představují šanci pro české dodavatele v oblasti vodohospodářství a ochrany životního prostředí.

Nástup automobilek

Neměli bychom zapomínat ani na rozvoj automobilové dopravy a na rychle rostoucí trh silničních vozidel. Rostoucí kupní síla umožňuje dřívějším zájemcům o koupi motocyklů pořizovat si nyní dvoustopá motorová vozidla a na automobilovém trhu se dnes střetávají indické automobilky se zahraničními výrobci, kteří do výroby v Indii v minulosti investovali. Mezi zahraničními výrobci aut v Indii figuruje již šestnáct let také Škoda Auto, ale šanci prosadit se v Indii mají i dodavatelé automobilových dílů.

Automobilový trh v Indii rozhodně dál poroste a s ním i poptávka po automobilových součástkách. Indičtí podnikatelé, kteří působí v automobilovém průmyslu, jsou tradičně otevření různým formám spolupráce se zahraničními partnery, včetně zakládání společných podniků. V loňském roce uspořádala indická asociace výrobců automobilových součástek ACMA podnikatelskou misi do Česka s cílem oslovit zde nejen potenciální zákazníky v rámci českého automobilového průmyslu, ale i projednat možnosti oboustranně výhodné obchodní spolupráce s českými výrobci automobilových dílů.

Tatra znovu na scéně

Vedle toho se v Indii podařilo obnovit spolupráci mezi českým výrobcem nákladních automobilů Tatra Trucks a indickou společností BEML. Dodávky náhradních dílů a nových automobilů ve formě montážních sad se zejména v posledních dvou letech rozběhly na plné obrátky. Odběratelem nákladních vozů značky Tatra jsou indické ozbrojené složky a oblast dodávek nebo výrobní kooperace v obranném průmyslu je další velkou příležitostí pro české výrobce.

Je však třeba se připravit na dlouhá výběrová řízení a na tlak současné indické vlády, aby projekty realizované zahraničními dodavateli zároveň podpořily rozvoj domácí výroby bojové techniky v Indii. Velcí zahraniční dodavatelé s tím ve svých plánech počítají a hledají si spolehlivé partnery mezi indickými firmami. Světově známé indické průmyslové konglomeráty, jako je Tata, Mahindra nebo Reliance, díky tomu navázaly spolupráci se zahraničními zbrojními firmami a spolupracují na realizaci rozsáhlých projektů dodávek moderní vojenské techniky pro indickou armádu.

Šance menších dodavatelů

Šanci mohou mít však i menší dodavatelé, na což spoléhá například český výrobce kabelových svazků Ray Service, který se může pochlubit dodávkami pro nejnáročnější zákazníky z oblasti letectví a v Indii nyní zakládá s indickým partnerem společný podnik, který se díky zdejší výrobě kvalifikuje jako dodavatel v rámci konceptu „Make in India“.

České firmy mohou v Indii uplatnit v oblasti bezpečnostního a obranného průmyslu také znalosti ruské bojové techniky, kterou indické ozbrojené složky ve velké míře využívají. Indie má zájem a podporuje modernizační projekty některých zbraňových systémů a je otevřená mezinárodní spolupráci. Posilování bojeschopnosti indických ozbrojených sil je znovu aktuální téma, které je ve veřejném prostoru intenzivně diskutováno. Vláda proto musí a má zájem v této oblasti podniknout rozhodné kroky.

Úspěchy v letectví    

V neposlední řadě je třeba zmínit z hlediska šancí českých exportérů na indickém trhu oblast letectví. Nejenže v Indii nyní působí dvě české firmy nabízející školení pilotů, leteckého a letištního personálu, ale úspěch zaznamenaly i české radarové systémy, které dnes pokrývají až 80 % indického vzdušného prostoru. S plánovaným rozvojem letecké dopravy, která díky rychlému nástupu nízkonákladových leteckých společností dnes naráží na nedostatečnou kapacitu letišť, mají šanci čeští výrobci letadel i dodavatelé letištních technologií.

Během účasti české podnikatelské mise na veletrhu India Aviation v Hyderabadu v loňském roce byl indickým vládním představitelům mimo jiné představen zajímavý koncept modulárních letišť a tato technologie, nabízená českou firmou, by se mohla velmi dobře v Indii uplatnit. V loňském roce byla publikována nová vládní politika rozvoje civilního letectví, která nejenže počítá s pokračováním dynamického dvouciferného ročního růstu počtu přepravených pasažérů v příštích letech, ale chce se zaměřit na regionální dopravu a na rozvoj dopravních propojení těžko dostupných míst. Na těchto leteckých trasách se mohou dobře uplatnit menší letadla schopná vzlétat a přistávat na kratší přistávací dráze a přesně taková se v Česku vyrábějí.

Největší trh s traktory

Zemědělství je stále zdrojem obživy pro přibližně polovinu obyvatelstva Indie. Každá indická vláda proto musí věnovat rozvoji venkova a zemědělství vysokou pozornost. Zemědělství musí projít transformací, která zvýší podíl mechanizace na úkor stávajícího vysokého podílu využívání lidské pracovní síly.

Zavlažovací technologie jsou stále velmi neefektivní a často se používá systém zaplavování polí místo cíleného rozvádění vodní závlahy tryskami co nejblíže k zavlažovaným rostlinám. Neefektivní zavlažovací systém navíc vyplavuje z půdy důležité živiny a nutí zemědělce k většímu využívání chemických hnojiv. Spotřeba hnojiv a chemických přípravků proti plevelu a škůdcům je tak relativně vysoká.

Z různých důvodů se používají chemikálie, které mohou být například v EU zakázané. Do budoucna zde tak bude prostor pro modernější přípravky. Stejně tak věnují zahraniční firmy v Indii pozornost šlechtitelství a již dnes v Indii působí několik úspěšných společných podniků v této oblasti. Obecně lze konstatovat, že v zemi, kde žije 1,3 mld. obyvatel, jsou možnosti uplatnění zemědělské techniky a moderních technologií skutečně rozsáhlé. Například indický trh s traktory je již dnes největší na světě.

Bílý mák i pivo

Pokud jde o navazující potravinářství, je velkým tématem v Indii také logistika a zajištění nepřetržitého distribučního řetězu potravin udržovaných v chladu. Vzhledem k horkému tropickému a subtropickému klimatu na většině území Indie je tato potřeba přirozená, avšak stále má Indie v tomto směru nemalé rezervy.

Čeští exportéři, kteří se na potravinářství specializují, do Indie dnes již úspěšně dodávají a jde přitom zejména o dodávky komodit pro místní potravinářský průmysl. Jmenovat můžeme například bílý mák, vysoce oceňovaný pro své charakteristické vlastnosti dobře využitelné při zpracování indického koření. Do Indie se vyváží i český chmel. Indie v souhrnu patří k zemím s vysokou spotřebou piva.

Na indickém trhu se již prosadila i česká technologie výroby piva přizpůsobeného místním chuťovým preferencím, které nese příznačné jméno Bohemia King. Českým dodavatelům potravin v Indii nahrává měnící se struktura zejména městského, ale částečně i venkovského obyvatelstva, a spolu s ní se zvyšující kupní síla, jakož i celkový posun nákupních zvyklostí k západním vzorům.

Sláva českého křišťálu

Přehled perspektivních oborů českého vývozu jsme začali u strojírenství, o dobré jméno v Indii se ovšem může opřít i české sklářství. Český křišťál je v Indii stále pojmem a v mnoha honosných palácích indických maharadžů visí křišťálové lustry české výroby.

Naše firmy na tuto dlouholetou a pevně zakořeněnou tradici dnes navazují. Vedle tradičních lustrů s křišťálovými ověsky a vedle broušených váz a mís však čeští výrobci našli cestu i k zakázkám v luxusních hotelích a v reprezentativních prostorách moderních budov, kam umisťují rozsáhlé skleněné světelné instalace. Využívají přitom kombinaci dobrého jména českého sklářství, práci světových designerů a zkušenosti z obdobných projektů realizovaných jinde ve světě.

Rekordní příliv investorů

Indie představuje velkou obchodní příležitost pro české exportéry z celé řady odvětví. Jde o rychle rostoucí ekonomiku, kterou charakterizuje stále výrazná převaha dovozu nad vývozem. Růst je založen na domácí spotřebě a vládních investicích. Rychle se zvyšující počet obyvatel a jeho kupní síla budou přispívat k dalšímu růstu domácí spotřeby.

Vládní podpora rozvoje domácího průmyslu a infrastruktury bude vyžadovat udržení vysokého tempa veřejných investičních výdajů, což se bude promítat do růstu agregátní poptávky. Lze předpokládat, že v Indii porostou prakticky všechny tržní segmenty. To je velká šance pro všechny nově příchozí dodavatele, ale zároveň to znamená, že kdo využije příznivé hospodářské situace v Indii již dnes, bude mít lepší pozici do budoucna. Rekordní příliv přímých zahraničních investorů do Indie v posledních letech naznačuje, že na příznivý vývoj poptávky v Indii sází celá řada zahraničních firem. Proč by tedy měli čeští exportéři zůstat stranou?

MILAN TOUŠ, vedoucí obchodně ekonomického úseku, ZÚ Dillí

České sklářství je v Indii stále pojmem. Na snímku světelná instalace české firmy Preciosa na veletrhu designu v Dillí.

<script text= "text/javascript" src="https://www.export.cz/wp-content/themes/Extra-child/single-post-related.js"></script><!-- [et_pb_line_break_holder] --><div id="post-related"></div>

Díky našim firmám o nás ví celý svět