ČESKO SE OTEVÍRÁ TURISTŮM Z OKOLNÍCH ZEMÍ

Všichni vědí, že letošní léto je jiné než obvykle. Platí to zejména pro cestovní ruch. Letecká doprava zůstává v důsledku pandemie koronaviru silně omezena. Česko už přesto láká turisty z okolních států. Především ty, kteří se sem vydají autem nebo vlakem.

Olomouc může přilákat zvláště polské a slovenské turisty. Foto: Shutterstock

Státní agentura CzechTourism se vzhledem k uzavřeným hranicím od jara věnovala především podpoře domácího cestovního ruchu. Poté, co vznikl systém semaforu, díky němuž dostali návštěvníci z okolních zemí zelenou, agentura v řadě z nich obnovila komunikační kampaně.

„Vycházíme z toho, že zhruba 150 milionů lidí v zahraničí žije v takové vzdálenosti od českých hranic, aby se sem dostali autem do šesti sedmi hodin,“ řekl v rozhovoru pro MED ředitel CzechTourismu Jan Herget. Podle dat z předchozích průzkumů v agentuře zároveň vyhodnotili, na které země má smysl se v nejbližší době zaměřit – Německo, Slovensko, Polsko, Rakousko, Maďarsko a Nizozemsko.

CzechTourism se v rámci současné kampaně snaží potenciálním návštěvníkům z těchto států sdělit, že Česko je bezpečnou zemí, ve které nemusejí mít žádné obavy. „Ke komunikaci hodně využíváme sociální sítě a opět už organizujeme takzvané press tripy – cesty zahraničních novinářů do turisticky zajímavých míst,“ dodává Jan Herget. 

Velké téma železnice

Agentura ale hledá i další komunikační kanály. Spolupracuje například s časopisem BahnMax Rakouských spolkových drah. Vychází v něm tematické články o jednotlivých českých regionech. Právě Rakušané k nám často cestují vlakem. „Železnice je pro nás velké téma,“ poznamenává šéf agentury. Rozvoji cestovního ruchu „po kolejích“ nahrává výborné spojení do Berlína nebo Vídně.

Obnovené marketingové aktivity vycházejí ze strategie, kterou CzechTourism připravil ještě před pandemií. Snaží se lákat zahraniční turisty do méně známých míst a upozornit je, že v určitém regionu Česka se vyplatí strávit více času. Jan Herget tento přístup ilustruje na příkladu Adršpašských skal, které jsou hojně navštěvovaným místem: „Jejich návštěvníci se od nás mohou dozvědět, že se vyplatí spojit výlet do Adršpachu s návštěvou Broumovska.“

Peníze z cestovního ruchu by ve větší míře měly zůstávat v lokálních ekonomikách. CzechTourism se proto zvláště zaměřuje na propagaci míst, kde „lze zůstat“ déle než jeden den – ideálně týden nebo aspoň celý víkend. Do těch nejznámějších míst by se pak turisté mohli vydat v pracovních dnech, kdy je tam menší ruch. Jan Herget připouští, že ne všichni návštěvníci se tak rozhodnou. Pokud ale vyrazí třeba do Českého Krumlova v sobotu, měli by počítat s tím, že je některé služby vyjdou dráž a přispějí na celkové oživení města.

Nejenom Praha

CzechTourism ve svých kampaních zvláště v sousedních zemích ukazuje turistický potenciál řady větších českých měst. Němci určitě mohou mít kromě Prahy zájem třeba o Karlovy Vary, Plzeň nebo Domažlice, zatímco Poláky dokáže podle Jana Hergeta nalákat Olomouc nebo Hradec Králové: „Považujeme za zvlášť důležité, aby zahraniční turisté v této době navštěvovali větší města. Ta byla nejvíce postižená pandemií a Češi nyní spíše utíkají z měst do přírody.“

V Německu se CzechTourism dále zaměřil na kampaň, která propaguje lázeňství a wellness. Méně známým, a přitom atraktivním místem k návštěvě mohou být například Teplice. Tradičně také Karlovy Vary, které se jako dříve atraktivní cíl ruských turistů nyní poohlížejí zase primárně na západ od českých hranic.

Jan Herget vítá, že se samy kraje a města nyní snaží povzbudit zájem turistů různými bonusy a slevami. Hosté místních hotelů mají zvýhodněné vstupné do muzeí, historických památek nebo mohou využít třeba akčních cen v kavárnách. Fakticky jde o nepřímou podporu ubytovacích zařízení, na kterou si hotely opravdu „sáhnou“. „Stimulace poptávky bývá velmi efektivní formou podpory,“ zdůrazňuje šéf CzechTourismu.

Němci to mají blíže do Domažlic – tradičního historického centra Chodska. Foto: Shutterstock

Hrozby černých scénářů

Pokud se podaří počínaje létem postupně restartovat příjezdový cestovní ruch, celkové dopady koronavirové krize na toto odvětví budou sice citelné, ale pořád o dost mírnější než v dalších „černějších scénářích“. Jan Herget upozorňuje na analýzu, podle níž celková spotřeba spojená s cestovním ruchem na území Česka klesne v relativně nejoptimističtějším scénáři z loňských 300 miliard korun na letošních 158 miliard. Restart až v září by znamenal propad na méně než 100 miliard. Kdyby se odložil až na leden příštího roku, letošní spotřeba by zůstala někde nad hranicí 50 miliard. Nejistota ohledně příštích měsíců je stále vysoká, v některých zemích světa už připouštějí, že je zasáhla druhá vlna pandemie.

To vše má značné důsledky pro celou českou ekonomiku. „Incomingový turismus se podílí na celkovém českém exportu služeb zhruba čtvrtinou,“ poznamenává Jan Herget. Mimo jiné jde také o to, jestli ztráta pracovních míst nakonec postihne řadově desetitisíce nebo spíše statisíce lidí, kteří v odvětví cestovního ruchu pracují.

Čekání na letadla

Je proto logické, že v CzechTourismu už teď uvažují o dalších etapách, kdy bude mít smysl lákat turisty i ze vzdálenějších zemí. Ve druhé fázi od letošního září by to mohly být evropské státy jako Francie, Itálie, Velká Británie nebo Španělsko. Řada aerolinek chce od podzimu obnovit své lety, otázkou je, jestli se to opravdu podaří.

Jan Herget už ale pomalu myslí také na začátek příštího roku. Ten by mohl být relativně nadějný, pokud veškeré náznaky optimismu nezvrátí další vlny pandemie. Údaje mezinárodních asociací totiž ukazují, že lidé z nejpostiženějších zemí jako Itálie nebo Španělsko si už dnes rezervují letenky na první čtvrtletí 2021: „Zdá se, že lidé jsou dnes hladoví po cestování.“

Nejsložitější to může být podle šéfa CzechTourismu s kongresovým turismem: „Kongresy jsou tím prvním, co se vypnulo a bohužel tím posledním, co se zapne.“ CzechTourism nicméně pořádání konferencí a kongresů podpoří a očekává, že v příštím roce by se mohl vrátit na vzestupnou trajektorii i tento segment cestovního ruchu. Z hlediska ekonomického přínosu je zvlášť významný. Zatímco průměrný český turista utratí v průměru 600-700 korun za den a zahraniční návštěvník Česka zhruba 2000 korun, v případě kongresového turisty to bývá kolem 6000 korun.

JAN ŽIŽKA

 

ministr Tomáš Petříček navštívil firmu Linet