BREXIT JE ZA NÁMI, OTAZNÍKY ZŮSTÁVAJÍ

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová spolu s britským premiérem Borisem Johnsonem loni na Štědrý den nadělili občanům Spojeného království i EU dárek. Oznámili, že byla uzavřena Dohoda o obchodu a spolupráci, díky níž končí 4,5letá sága odcházení Velké Británie a Severního Irska z Unie. Co se změní a jaký to bude mít ekonomický dopad?

Radek Novák, Česká spořitelna

Tvrdý brexit byl odvrácen tisícistránkovou obchodní dohodou, která vytváří zónu volného obchodu s nulovými celními sazbami a nulovými kvótami na zboží. Vedle toho zakotvuje poměrně rozsáhlou spolupráci v hospodářských (doprava, energetika, rybolov), sociálních a environmentálních záležitostech.

 ĎÁBEL JE SKRYT V DETAILU

Na druhou stranu není stále plně zřejmé, co dohoda v praxi přinese a co se ještě může změnit. Smlouva totiž obsahuje několik dalších přechodných období či nutnost dojednat úpravu některých oblastí. Británie například zavedla šestiměsíční přechodné období pro zmírnění byrokratických překážek v případě celních procedur. Od července tohoto roku se tedy podmínky vývozu znovu mírně změní. V zatím nepříliš vyjasněné pozici zůstává sektor služeb, třeba o finančních službách se letos teprve začne vyjednávat. Problémy zatím zaznamenávají zejména firmy, které pro dodání svých výrobků na ostrovy potřebují dodavatelské práce – ty si totiž nemohou dovézt, ale musí si je zajistit od místních firem. Automobilový průmysl se pak bude muset vypořádat s šestiletým přechodným obdobím upravujícím procentní podíl komponentů, které musí být vyrobeny ve Velké Británii (případně EU), aby britské automobily mohly být vyváženy do zemí EU bez 10% cla.

„Štědrodenní“ obchodní dohodu tedy lze považovat za základ vztahů, kdy se celá řada oblastí bude průběžně rozvíjet a zpřesňovat. Samostatnou kapitolou je i postavení Severního Irska. To totiž zůstalo součástí jednotného trhu EU se zachováním volného pohybu osob a zboží. Zároveň by Severní Irsko mělo moci volně obchodovat se zbytkem Velké Británie. Pro evropské firmy může být tento hybridní režim lákadlem, aby se do regionu alespoň částečně přestěhovaly. Na druhou stranu už za čtyři roky bude o prodloužení severoirského protokolu rozhodovat tamní parlament.

BREXITOVÉ DOPADY ZASTÍNIL COVID

Podle našeho odhadu se výsledný brexit s dohodou projeví v českém hospodářství poklesem v řádu desetin procenta HDP. To se však v době pandemie, kdy česká ekonomika poklesla o necelých 6 %, zdá jako zanedbatelné. Obdobně predikované dopady brexitu pro britskou ekonomiku v objemu 1-2 % HDP pro letošní rok se nezdají v kontextu tamního loňského hospodářského propadu o téměř 10 % tak drastické.

Nicméně brexit své ekonomické náklady průběžně nese. Export z ČR do Spojeného království dosáhl svého vrcholu v roce 2016. Tedy ve stejné době, kdy si Britové odhlasovali vystoupení z EU. Od té doby do loňského roku se hodnota vyvezeného zboží z Česka snížila o 15 %. Mnohem více poklesl tuzemský vývoz aut a dílů – mezi roky 2016-2020 o téměř 40 %. I tak zůstávají silniční vozidla a díly největší položkou českého exportu do Británie se zhruba čtvrtinovým podílem.

S ekonomickými dopady brexitu bude bohužel nutné počítat i do budoucna. Pozitivem ovšem nyní je, že uzavřená obchodní dohoda odstranila dlouho panující nejistotu, a to i přesto, že se úprav v nastavení obchodních vztahů můžeme ještě dočkat.

RADEK NOVÁK

Ekonomické a strategické analýzy, Česká spořitelna

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět