BÍLÁ STOPA Z VYSOČINY DO ALP
Legendární značka Kästle zažívá díky českému investorovi comeback. Spojila se s tradičním výrobcem lyží v Novém Městě na Moravě, rozšířila své portfolio výrobků a získala nové trhy.

Díky českému kapitálu se po více než třiceti letech do výroby vrátily i běžky značky Kästle. Foto: KÄSTLE CZ
Značka Kästle bývala v lyžařském světě pojmem. Na rakouských lyžích jezdili olympijští vítězové, jako byl legendární Toni Sailer, Pirmin Zurbriggen nebo Kjetil André Aamodt. Před pětadvaceti lety šlo dokonce co do počtu vyrobených párů lyží ročně o největšího světového výrobce. Pak ale nastal velký pád. Tehdejší majitel Kästle, kterým byla italská firma Benetton, se rozhodl slavnou značku zastavit. V roce 2007 sice Kästle koupil rakouský podnikatel Bernd Knünz, brand se ale na sjezdovky vrátil jen částečně a k vidění byl jen ve speciálních lyžařských disciplínách, jako je skicross, jízda v boulích, skialpinismus nebo freeride.
Zlomovým momentem byl březen 2018, kdy do rakouské firmy prostřednictvím své společnosti ConsilSport většinově vstoupil český byznysmen Tomáš Němec, někdejší spolumajitel gumárenské skupiny ČGS/Mitas. Lyžařský odborník a bývalý závodník v alpských disciplínách spojil Kästle s jinou svou akvizicí: firmou Sporten z Nového Města na Moravě, která navazuje na tradici někdejší továrny Artis. Logické spojení dvou výrobců zvučných jmen s dlouhou historií (na Vysočině mimochodem první lyže vznikly již roku 1896, téměř o tři desítky let dříve než v Kästle) se v praxi osvědčilo.
„Za dva roky jsme dosáhli meziročního nárůstu prodejů o 30 procent a zdvojnásobili nabídku sortimentu. Po více než třiceti letech jsou na trhu opět běžky značky Kästle. A v této zimní sezóně jsme dokázali vrátit rakouský brand opět do první ligy v alpském lyžování, kterou je Světový pohár,“ říká Vladimír Dušánek, ředitel firmy KÄSTLE CZ, což je od loňska nové firemní jméno někdejšího Sportenu.
Česko-rakouská společnost má dvě kompetenční centra. Zatímco v Hohenemsu ve Vorarlbersku, tradičním sídle Kästle, zůstalo s necelou čtyřicítkou zaměstnanců vývojové středisko pro závodní lyžování, výroba limitovaných edicí lyží, program pro závodní sáňkování, globální obchod a marketing, v novoměstské továrně pracují přes dvě stovky lidí, kteří v rámci programu OEM vyrábějí nejen lyže pro světové značky zvučných jmen (například Alpina, Solomons, Asnes nebo Fraction), ale především pro čtyři vlastní brandy v portfoliu KÄSTLE CZ. A jak Vladimír Dušánek vysvětluje, každá značka míří použitou technologií a cenou na jiný segment zákazníků.

Dámské lyže jsou trend, na který sází i na Vysočině. Foto: KÄSTLE CZ
Čtyři značky pod jednou střechou
„Naší vlajkovou lodí je Kästle, kde je typickým zákazníkem zkušený lyžař, pro nějž je lyžování součástí životního stylu a v sezóně tráví více než tři týdny na svazích. Sporten je určen pro lyžaře, který chce mít české lyže spíše střední cenové kategorie, ale nevidí důvod, proč platit za drahou značku. Stále vyrábíme také pod historickou značkou Artis, která je zacílena na méně náročné zákazníky. Na druhém konci spektra pak stojí Differences, což jsou lyže pro fajnšmekry vyráběné v malých sériích,“ vysvětluje šéf KÄSTLE CZ. Právě důrazem na pestrý sortiment se chce firma odlišit od konkurence. Nejde přitom jen o sjezdovky a běžky. V Novém Městě vyrábějí dětské skokanské lyže či lyže pro akrobacii, úspěšní jsou také ve snowboardech.
Jednotlivé značky česko-rakouské firmy se částečně liší také teritoriálním zacílením. Differences jako luxusní výrobek je v podstatě globálním zbožím, Kästle je typickým produktem primárně určeným pro alpské či severské země, ale i Severní Ameriku nebo Japonsko. Doménou Sportenu zůstává český a slovenský trh, který vůbec není zanedbatelný. Již jen proto, že Češi jsou podle Eurostatu v Evropě na páté příčce co do počtu zastoupení lyžařů v celkové populaci.
Artis pak slaví úspěchy v Jižní Koreji, kde je lyžování na vzestupu. Propagaci značky ale pomáhá i logo v podobě písmene A v kroužku. „V asijských zemích je áčko vnímáno jako znamení kvality,“ říká Vladimír Dušánek, který do KÄSTLE CZ přišel z Ameriky, kde vedl továrnu Mitas v Iowě. Kromě Jižní Koreje vidí příležitosti také v Japonsku. Nad Čínou stále visí otazník. „Je pravda, že v zemi vzniká silná střední třída, která si může dovolit pěstovat relativně drahý sport, kterým lyžování je. Na druhou stranu v Číně dosud chybí lyžařská kultura,“ podotýká Vladimír Dušánek. Velkým trhem je podle něj také Rusko, které je ovšem kvůli sankčnímu režimu jen omezeně dostupné.
Firma KÄSTLE CZ loni vyrobila 115 tisíc párů lyží, do pěti let se chce dostat na 200 tisíc, což si vyžádá stavbu nové výrobní haly v Novém Městě. Ta bude sledovat moderní trend automatizace a robotizace výroby. Do karet hraje česko-rakouské společnosti také fakt, že produkce lyží jde nahoru. V sezóně 2018/2019 se jich podle údajů rakouského Svazu výrobců sportovních potřeb a vybavení (VSSÖ) celosvětově vyrobilo 3,7 milionů párů, což představuje meziroční nárůst o 17 procent. „K tomu je ale potřeba dodat, že se výrobci lyží stále nevzpamatovali z dramatickému propadu v souvislosti s celosvětovou ekonomickou krizí před deseti lety. Pořád jsme na necelých 90 procentech výroby referenční zimní sezóny 2010/2011,“ upozorňuje Vladimír Dušánek.
Negativně mohou ovlivnit výrobce také teplé zimy. „Krátkodobě to problém není, protože téměř všichni producenti jsou poměrně silně kapitálově vybavení. Kdyby se ale zimy, kdy jsou lyžaři závislí na umělém sněhu, měly opakovat, na byznysu se to samozřejmě projeví. Zvláště v prodeji běžek, pro něž je zatím jen minimum uměle zasněžovaných areálů,“ dodává manažer, který se v mládí sám věnoval lyžování závodně.
Držet krok s dobou
KÄSTLE CZ chce držet prst na tepu doby a sledovat moderní lyžařské trendy. Mezi ně patří například orientace na dámské lyže, které sází na odlehčenou konstrukci a specifický barevný design. A také lyže s odolnou povrchovou úpravou, skluznicí i hranami, které jsou určené pro půjčovny – právě tam celosvětově končí až šest z deseti vyrobených párů. Svou roli hrají nejen módní vlny, ale i hledání alternativ. Vladimír Dušánek věří, že se i u nás a v Rakousku, což je po USA druhý největší lyžařský trh světa, uchytí severský trend lyží typu back country, které jsou stále více populární v severských zemích, USA a Kanadě. Jde o širší běžky s kovovými hranami, které s přehledem v našich podmínkách zvládnou totéž, co se dá vystoupat a sjet s mnohem těžší, a hlavně dražší skialpinistickou výbavou.
Podbízení se zákazníkům je ale to poslední, kam by se úspěšná fúze českého a rakouského tradičního výrobce chtěla posouvat. Proto také lyže Kästle běžně neprodávají obchodní řetězce ani je nelze jen tak koupit po internetu. Firma dosud sází na síť specializovaných prodejen a kvalitní prodejní i poprodejní servis. „Lyžařský byznys je tvrdě konkurenční a dlouhodobě uspěje jen ten, kdo přináší smysluplnou hodnotu pro cílovou zákaznickou skupinu. A my věříme, že spojení alpské značky s českou výrobou na Vysočině smysl dává,“ zakončuje ředitel KÄSTLE CZ.
BLAHOSLAV HRUŠKA