Mechanismus komoditní rovnováhy: nová výzva pro export do Indonésie

Indonéská vláda ráda deklaruje ochotu k liberálnímu obchodu, často ale naopak přichází s různými protekcionistickými opatřeními. Z řady nepříjemných obchodních překážek nově vystupuje relativní novinka, známá jako mechanismus komoditní rovnováhy. Licencování nově podléhá již 24 dovozních položek.

Ilustrační foto: Shutterstock

 Indonéská vláda zavádí mechanismus komoditní rovnováhy, který obnáší reformu vydávání jak dovozních, tak vývozních licencí. Další protekcionistické opatření opět cílí na pokrytí domácí spotřeby pokud možno primárně z tuzemských zdrojů, a potažmo na průmyslový rozvoj země. V roce 2022 se pilotně mechanismus známý pod zkratkou „NK“ odzkoušel na pěti položkách – cukru, soli, masu, rýži a rybích produktech. Již tehdy se hovořilo o potenciálu této obchodní překážky zregulovat dovoz a vývoz až 4 000 produktů. Rok 2023 představuje mezník v implementaci mechanismu komoditní rovnováhy, který se nyní rozšiřuje na 24 komodit (nových 19 položek blíže v tabulce).

Kromě zjevného rozporu s pravidly WTO, je zde pochybnost nad systémovostí nástroje, kdy o udělení licencí budou rozhodovat odborné rezorty společně s ministerstvem obchodu na ad hoc bázi. Při znalosti spolupráce různých rezortů při vydávání operativní dokumentace při zdánlivě zaběhnutých postupech souvisejících například s procesy při odbavování na Celní správě, pak lze očekávat, že půjde o nadmíru zdlouhavý rozhodovací proces hraničící s praktickým zákazem vývozu/dovozu daného HS kódu.

Úskalí licencování

Ambicí mechanismu komoditní rovnováhy je být do budoucna nejen podkladem pro vydávání licencí, ale i hlavním nástrojem pro tvorbu zahraničně-obchodních politik, plánování tuzemské výroby a centrální databází statistik o národní spotřebě. V konečném důsledku pak mechanismus poslouží jako referenční databanka pro rozvoj průmyslu. Po technické rovině se o licence bude žádat skrze systém známý pod zkratkou SNANK, která v indonéštině jinak znamená šťastný. Odtud pak jízlivé vtipy o paradoxním neštěstí systému, jenž především stojí na správě dat, která ale v Indonésii jinak tradičně pokulhává s ohledem na odhad národní produkce, ale i produktivity. Při jejím stanovení, ať už s jakoukoliv akurátností, bude pravděpodobně preferována domácí produkce nad dovozem a stanovená dovozní kvóta bude očekávatelně zlomkem potřeby tuzemského trhu. Plnému spuštění mechanismu zatím bránilo jen dosud nepřijaté rozhodnutí Ústavního soudu k zákonnosti legislativy Omnibus Law, v jehož rámci nařízení vznikalo. Jejím nahrazením prezidentským dekretem v prosinci 2022 se však cesta k tomuto protekcionistickému nástroji odblokovala.

Levná ocel z Číny jako spouštěč?

Nařízení připomínající časy válečné ekonomiky nikterak nevychází ani z hospodářské, ani z potravinové krize, koresponduje spíše s dlouhodobým protekcionistickým trendem obchodní politiky Indonésie. Ta se nyní výrazně propsala především do ocelářského byznysu. Tomu dlouhodobě konkuroval levný dovoz, často údajně překračující hranice pod jiným HS kódem, s jinou dovozní celní sazbou, či rovnou „pančovaný“, respektive legovaný o příměs bóru či pryskyřice, a tím konkurující tuzemsky vyráběné oceli o téměř čtvrtinu nižší cenou. Právě indonéský ocelářský průmysl má na nařízení profitovat nejvíce. Odborníci se však přou o nárůst nákladů výroby při vyřazení levné čínské oceli, stejně jako o nedostatečné tuzemské kapacity.

Alena Štojdlová, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Jakartě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět