AI JAKO OD MAMINKY: UMĚLÁ INTELIGENCE MÍŘÍ Z PRAŽSKÉHO STARTUPU I NA UKRAJINU

Firma Mama AI vyvinula technologii, která mluví a rozumí jako člověk. Rozpoznávání řeči usnadní péči o zákazníky, umělá inteligence ale dokáže volajícího mnohem lépe zařadit a odhadnout, než by to udělal živý operátor. Pražský startup vidí možnosti uplatnění umělé inteligence také na Ukrajině.

Foto: Shutterstock

Tu situaci zažil asi každý. Dlouhé minuty s telefonem u ucha, otravná písnička do reproduktoru a leckde k tomu ještě stoupající naštvání kvůli „volajícím, kteří se dovolali před vámi“. Spojení s telefonním operátorem ale může vypadat i jinak. Telefon na druhém konci někdo zvedá po třetím zazvonění, má milý hlas, vyslechne vás a v klidu poradí, co a jak je třeba udělat a kde to najít. Možná pak jako zákazník budete mít pocit, jak ochotné a vstřícné operátory firma zaměstnává. Až na to, že tím milým hlasem bude automat.

Právě takové voiceboty, tedy hlasové automaty obdařené umělou inteligencí, vyvíjí pražský startup Mama AI. „Ta zkratka vznikla z Machine and Man, tedy člověk a stroj. Ale někdy z legrace říkáme, že zkrátka děláme řečové technologie jako od maminky,“ směje se Jakub Krchák, který je jedním z šesti spoluzakladatelů a také spoluředitelů společnosti. Netradiční způsob sdílení firemní exekutivy má svůj důvod: jádro týmu totiž tvoří experti, kteří se počítačovému zpracování přirozeného jazyka věnovali v IBM Watson. Ostatně více než čtvrt století zkušeností s AI dokáží zakladatelé Mama AI také vtipně prodat. „Než někteří z našich mladších kolegů vyslovili své první slovo, zkušenější kolegové už pracovali na tom, aby je počítače dokázaly rozpoznat,“ píší na webu firmy.

ROZUM I EMOCE

„Maminkovský“ přístup se projevuje také v uvažování, k čemu by měl celý obor propojování lidské řeči s tou automatizovanou sloužit. „Hlavní motivací pro nás i klienty by mělo být pomoci řešit problémy. Tedy nejen správně rozpoznat dotaz volajícího, ale také třeba naučit automat rozpoznávat negativní emoce. Umělá inteligence za vás dokáže dobře vyřešit rutinní úkony, naštvaného zákazníka je ale stále lepší směřovat na živého operátora,“ vysvětluje Jakub Krchák s tím, že voiceboty, které odpovídají na hovor, jsou jen výsečí toho, co Mama AI nabízí. Srdcem celé škály služeb je Telma AI, platforma, díky níž stroj telefonický hovor nejen zvedne, ale také sám zavolá. Nebo napíše sms, pošle e-mail či upozornění do aplikace třeba v případě, že si zapomenete vyzvednout zásilku z e-shopu. Stejně tak vám stroj může připomenout návštěvu u zubaře nebo nezaplacenou fakturu. A to hned ve vícero jazycích.

Využití umělé inteligence je jeden z nejdynamičtějších oborů, a tak v Mama AI neustále vymýšlejí nové možnosti. Letos v dubnu se třeba vypravili do Kyjeva na akci Invest in Bravery, kde české startupy a investoři hledali způsoby, jak pomoci ukrajinským firmám. Nešlo ale jen o dobročinnost. „Umělá inteligence jde obrovsky nahoru i na Ukrajině. Je to obor, který navíc může významně pomoci nejen ve válečných dobách, ale i v obnově země. Potkali jsme tam ukrajinské startupy, s nimiž má určitě smysl bavit se dál,“ říká Jakub Krchák.

VÍCE ČASU NA KREATIVITU

Téma umělé inteligence je úzce spjaté se zvýšenou obavou o bezpečnost. Evropská unie chystá akt o umělé inteligenci, vůbec první zákon na světě regulující AI, který mimo jiné definuje, kdy a jak by měl být za stroj zodpovědný člověk. Rozložení práce mezi automat a lidi vidí jako cestu také v Mama AI. „Spoustu rutinních a automatizovaných úkonů může převzít umělá inteligence, které dáme scénáře, jak postupovat a jak se učit takové postupy uplatňovat. Do jisté míry tím uvolníme ruce lidem, kteří by tak měli mít více času na vymýšlení kreativních a inovativních řešení,“ dodává Jakub Krchák, jeden ze šesti spoluředitelů startupu Mama AI, který učí stroje vlídnosti a pochopení. Zkrátka: AI jako od maminky.

BLAHOSLAV HRUŠKA

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět