Vlaky, tramvaje, autobusy i metro: šance jsou v Itálii i pro Čechy

Itálie bude z fondů EU čerpat miliardy eur na rozvoj dopraví infrastruktury. Využila toho i Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), která v polovině listopadu zemi navštívila v rámci podnikatelské mise. Šance pro české firmy jsou nejen v rozvoji regionální dopravy, ale i MHD v řadě italských měst.

Ilustrační foto Shutterstcok

Účastníci absolvovali během pěti dnů sedmnáct pracovních jednání a navštívili Milán, Boloňu, Florencii, Řím a Neapol. K části programu se připojili také náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa s českou velvyslankyní v Římě Hanou Hubáčkovou, kteří jednali také s vedením měst a regionů. S prezidentem regionu Toskánsko a starostou Boloni hovořili o možnostech rozvoje vztahů v obchodní, politické i univerzitní rovině, navrhli prioritní sektory hospodářské spolupráce a připomněli četné historické vazby Česka a Itálie. Setkali se rovněž s bývalým šéfem Evropské komise Romano Prodim, s nímž mluvili o vývoji Evropy, politikách EU a nadcházejícím předsednictví ČR.

Podnikatelská mise se soustředila na tramvajovou a železniční dopravu. Mířila do měst a regionů, které připravují obnovu či rozšíření infrastruktury v době, kdy jsou masivní investice do infrastruktury, včetně městské dopravy, významnou součástí italského Plánu obnovy. V rámci jeho provádění byly alokovány regionům prostředky ve výši 3,6 miliardy euro na rozvoj a posílení rychlé hromadné dopravy (metro, trolejbusy a tramvaje) a 836 milionů euro pro rozvoj regionálních drah. Městům a obcím nad 100 tisíc obyvatel bylo přiděleno 1,3 miliardy eur na nákup nových „zelených“ silničních dopravních prostředků poháněných elektřinou, vodíkem nebo metanem a modernizaci související infrastruktury, 185 milionů eur pak na mimořádnou údržbu systémů hromadné dopravy. Bylo také schváleno přidělení 450 milionů eur na dodatečné služby místní veřejné dopravy, aby byly uspokojeny nové potřeby během pandemické krize. Dalších 700 milionů eur je schváleno jako kompenzace za nižší tarifní příjmy v důsledku pandemie.

Podnikatelská mise navštívila celkem pět italských měst. Foto Velvyslanectví ČR v Římě

Nové linky i obnova vozového parku

Italská města intenzivně pracují na rozšíření městské hromadné dopravy, plánují vybudování nových tramvajových tras, obnovu vozového parku vlaků i metra a nákup autobusů. Jedná se o oblast, ve které úspěšně působí řada českých firem, kterým se takto naskýtá výjimečná příležitost k průniku na italský trh.

Italský Plán obnovy je rozdělen do šesti investičních oblastí: digitalizace, inovace, konkurenceschopnost a kultura, zelená revoluce a ekologický přechod, infrastruktura pro udržitelnou mobilitu, vzdělávání a výzkum, sociální inkluze, zdraví, poslouží k nápravě ekonomických škod způsobených pandemií a k řešení strukturálních potíží země. Prioritou je snížení územních rozdílů, boj s nezaměstnaností, zvýšení podílu mladých a žen na trhu práce a postupná úprava odchodu do důchodu.

Až 200 mld. eur z EU

Z Fondu obnovy EU získala 191,5 mld. eur (69 mld. eur jsou granty a 122,6 mld. eur půjčky). Dále byl vytvořen doplňkový plán s prostředky ve výši 30,6 mld. eur na další konkrétní projekty. Předpokládá se také opětovné začlenění zdrojů z Fondu pro rozvoj a soudržnost ve výši 15,5 miliardy eur. Z toho půjde na infrastrukturu 96 mld. eur (zatím vyčleněno 25,1 mld. z Fondu obnovy a 6,3 mld. z doplňkového fondu). V tuto chvíli je v celé Itálii připraveno 102 projektů, které by měly být realizovány během několika následujících let. Vzhledem k jejich objemu a chystaným tendrům představují tyto projekty příležitosti i pro firmy z ČR. Bližší informace o chystaných projektech lze nalézt na webových stránkách italského Ministerstva pro infrastrukturu a udržitelnou mobilitu.

Marcel Sauer, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Římě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět