VEŘEJNÉ PROSTRANSTVÍ NEW YORKU SE OTEVÍRÁ I ČESKÝM FIRMÁM. DÍKY NOVÝM TRENDŮM
Pandemie covid-19 otevřela v New Yorku debatu o přístupu k veřejným prostranstvím. Během uplynulých téměř dvou let se sem přesunula řada aktivit, veřejný prostor se stal klíčovým pro komunitní aktivity, setkávání a stravování. Inovace ve veřejném prostoru a popularita evropského designu tak otevírá nové možnosti i pro české firmy, které nabízí vysoce kvalitní městský mobiliář.
Ilustrační foto: Shutterstock
Správa veřejných prostranství spadá pod město New York, ale vzhledem k poměrně velké decentralizaci se nabízí také možnosti navázat spolupráci se soukromými developery.
OTEVŘENÉ ULICE I RESTAURACE
Město New York spustilo na začátku pandemie v březnu 2020 dva pilotní programy s cílem ulevit přeplněným parkům a umožnit lidem potkávat se venku. Jedná se o program „Otevřené ulice“ a „Otevřené restaurace“. Otevřené ulice fungují jako pravidelné uzávěry ulic pro automobilovou dopravu, tento program se stal velmi populárním a neustále se rozšiřuje (plánuje se až 160 km ulic). Otevřené restaurace pak umožnily během pandemie zábor venkovních prostor (včetně parkovacích stání v samotných ulicích před restauracemi).
Město New York je správcem veřejných parků a vypisuje na svých webových stránkách seznam zakázek, Odbor dopravy města New York pak spravuje městský mobiliář. Zajímavostí je, že současný městský mobiliář (autobusové zastávky, novinové stánky či stojany pro parkování kol) dodává městu španělská firma Cemuza.
PROMĚNA TIMES SQUARE
Úspěšným příkladem proměny veřejného prostranství je i slavné Times Square. Jedna z nejrušnějších tepen na světě, ale také symbol všudypřítomné automobilové dopravy prošla dramatickou proměnou a dnes je oblíbeným prostorem pro chodce. Za současným návrhem stojí slavné norské studio Snøhetta.
Další kategorií veřejných prostranství, která nabízí možnosti pro české firmy, jsou takzvané veřejné prostory v soukromém vlastnictví (známé pod zkratkou POPS). Jedná se o prostory, které jsou určené k veřejnému užívání, ale jsou provozovány soukromými majiteli výměnou za poskytnutí dodatečné podlahové plochy. V New Yorku je téměř 600 těchto prostor a vyplývají z územních předpisů města. Zde se nabízí možnosti pro české firmy, které mohou být subdodavatelé pro americké developery, architektonická studia či další subjekty.
OKOLÍ MRAKODRAPU ONE VANDERBILT
Příkladem této úpravy veřejných prostor je například nedávné otevření jednoho z nejmodernějších mrakodrapů na Manhattanu – One Vanderbilt. Ten se nachází vedle slavného vlakového nádraží Grand Central. Developer SL Green, největší majitel kancelářských budov na Manhattanu, se zavázal zrekonstruovat veřejné prostory v okolí mrakodrapu One Vanderbilt. Celková investice dosahuje 220 milionů dolarů. Jednalo se nejen o přilehlé prostory, ale také o modernizaci veřejných prostor v rámci Grand Central (úpravy chodeb, nástupišť a další infrastruktury).
Popularita evropského designu a probíhající živá diskuse o lepším využití veřejných prostranství je příležitostí i pro české firmy. Některé z nich – jako například společnost mmcité – již newyorský trh znají. Pro další může být New York zajímavou novou příležitostí.
Lucie Hindlsová, ekonomická diplomatka, Generální konzulát ČR v New Yorku