V Německu je klíčové získat referenci
Německo má v digitalizaci co dohánět a nová vláda bude v následujících letech silně investovat právě do digitalizace a inovací. Prim budou hrát také zelené technologie. Když se české firmě podaří získat v Německu dobrou referenci, usnadní jí to přístup k dalším zákazníkům. „Pomoci může také třeba reference od pobočky německé firmy v Česku nebo další zemi,“ říká v rozhovoru pro Export.cz ekonomická diplomatka v Berlíně Helena Schulzová.

Ilustrace: Shutterstock
Jaké nové příležitosti se rýsují na německém trhu z pohledu českých exportérů a investorů?
Německo, stejně jako Česko, po volbách ještě nemá novou vládu. Ta se sice již rýsuje, ať povolební vyjednávání ale dopadnou jakkoliv, nový kabinet bude určitě investovat mnoho prostředků do zelených technologií a bude vybízet soukromý sektor, aby dělal to samé. To, že Německo kulhá v digitalizaci, není žádná novinka. Ale pandemie tuto situaci obnažila a ukázala v plném rozsahu. Německé firmy nejsou příliš připraveny na digitalizaci a e-commerce. Velké příležitosti tak jistě budou spojené jak se zelenými technologiemi, tak s digitalizací a to digitalizací státní správy i ve službách, včetně těch lékařských, v retailu a v dalších oborech.
Německo je nejvýznamnějším obchodním partnerem ČR. Mnohé z českých firem německý trh dobře znají, co byste ale poradila těm, kteří se tam chystají poprvé?
Určitě je důležité nepodcenit německou byrokracii ani obchodní partnery a dobře se připravit. Zvlášť u firem Mittelstandu, úzce specializovaných rodinných firem, je potom nesmírně účinné osobní doporučení. Obecně je v Německu důležité mít reference – ideálně z německy mluvícího světa. Pomoci ale může také třeba reference od pobočky německé firmy v Česku nebo další zemi.
Možná to bude znít překvapivě, ale v Německu často e-mail nestačí a bývá nejlepší elektronickou komunikaci podpořit telefonátem. Němci stále používají fax, nedivte se, když se Vás na něj někdo zeptá. Sami ale nepodceňte svou prezentaci a do marketingu investujte. A také nespoléhejte na to, že vystačíte s angličtinou.
Jaký dopad na česko-německý obchod mohou mít nové trendy, které zaznamenáváme v době restartu ekonomik po pandemii?
Kromě již zmíněné digitalizace je jednoznačným trendem i v Německu zkracování dodavatelských řetězců. To může českým firmám v Německu přinést nové příležitosti. I české firmy, zvlášť ty, které získávají dodávky ze zahraničí, by ale určitě měly zbystřit, protože Německo připravuje od roku 2023 platnost nového zákona o dodavatelských řetězcích. Ten se postupně bude vztahovat na velké firmy (od 3000 a později i 1000 zaměstnanců). Budou mít povinnost prověřovat vlastní dodavatelské řetězce ve vztahu k dodržování lidských práv a ochraně životního prostředí.
Kde mohou české firmy, které o expanzi na německý trh teprve uvažují, získat základní informace o místních specifikách včetně kultury obchodního jednání?
Samozřejmě musím doporučit především web Export.cz, kde se shromažďují informace nejenom ze zastupitelského úřadu v Berlíně, ale i českých konzulátů. Také doporučuji Souhrnnou teritoriální informaci, kterou pravidelně aktualizujeme. Velkou pomocí a zdrojem cenných informací bývají krajské hospodářské komory v ČR, které mají své exportní specialisty a řada z nich má velmi užitečné kontakty v německých hospodářských komorách. A určitě stojí za to podívat se také na informace české sítě Enterprise Europe Network a Česko-německé obchodní a průmyslové komory.
Další informace o exportních příležitostech pro české firmy v Německu můžete získat během chystaných seminářů v Praze a Českých Budějovicích s ekonomickou diplomatkou ambasády ČR v Berlíně, které proběhnou ve dnech 22. – 23. listopadu. Pořádá je Odbor ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Krajskou hospodářskou komorou Jihočeského kraje. Více informací, včetně pokynů k registraci naleznete zde.