UKRAJINA ZVAŽUJE STAVBU VYSOKORYCHLOSTNÍ ŽELEZNICE
Také Ukrajina začíná připravovat projekt stavby vysokorychlostní železnice. Železnice o evropském rozchodu 1435 mm by měla propojit Kyjev se Lvovem a hranicí s Polskem, Kyjev s Charkovem, Kyjev s Oděsou a Kyjev s Dniprem a Záporožím. První větev propojí Kyjev se Lvovem a polskou hranicí.

Nádraží ve Lvově. Ilustrační foto: Shutterstock
Projekt by mohl začít již v roce 2021 přípravou stavby koleje evropského rozměru od hranic s Polskem do železničního nádraží Sknyliv ve Lvově, ležícího nedaleko místního letiště. Stavba nejenom zrychlí a zjednoduší železniční spojení s Evropou, včetně České republiky, ale stane se také základem pro vysokorychlostní železnici propojující Kyjev a Lvov se zeměmi Evropské unie.
Podle ukrajinských plánů by koncem třetího desetiletí 21. století mělo v rámci ukrajinské vysokorychlostní železniční sítě jezdit 39 souprav a jejich služeb by mělo využívat pět milionů osob ročně. Síť, která by propojila Kyjev se Lvovem, Oděsou, Dniprem a Záporožím, by měl na základě koncese vybudovat a provozovat zahraniční investor. Ministr dopravy Ukrajiny Vladyslav Kryklij uvedl na fóru „Ukrajina-30.Infrastruktura“, že jihokorejská společnost Hyundai poskytne Ukrajině grant ve výši 2 milionů amerických dolarů na vypracování studie proveditelnosti.
JEDNA Z NEJROZSÁHLEJŠÍCH SÍTÍ NA SVĚTĚ
Ukrajina má po USA, Kanadě a Rusku nejrozsáhlejší železniční dopravní síť na světě. Naprostá většina tratí má rozchod 1520 mm užívaný v zemích bývalého Sovětského svazu. Evropský rozchod má několik kratších železnic na západě země. Z Čopu vede kolej evropského rozchodu do Mukačeva v Zakarpatské oblasti, která je využívána slovenskou železnicí pro linku Košice – Mukačevo, z polského Přemyšlu pak do ukrajinské pohraniční stanice Mostyska-2.
Kromě výše uvedeného spojení z Polska do Lvova Ukrajinci uvažují i o obnovení dříve demontované koleje evropského rozchodu z železničního uzlu v Čopu do Užhorodu, čímž by se centrum Zakarpatské oblasti přímo napojilo na evropskou železniční síť.
Přestože stavba skutečně plnohodnotné sítě vysokorychlostní železnice na Ukrajině může být stále hudbou vzdálenější budoucnosti, faktem je, že v současné době Ukrajina realizuje v rámci programu „Velyke budivnyctvo“ řadu projektů zaměřených na stavby a rekonstrukci dopravní infrastruktury. Na modernizaci infrastruktury ukrajinské železnice a nákup nových vozů je v ukrajinském rozpočtu na rok 2021 vyčleněno 3,9 miliardy ukrajinských hřiven (cca 3 mld. korun).
Vladimír Kadlec, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR ve Lvově