TURISTICKÁ SEZÓNA V NĚMECKU SE ROZBĚHNE V NĚKOLIKA VLNÁCH
S největším veletrhem cestovního ruchu na světě ITB, který se každoročně koná na začátku března v Berlíně (letos virtuálně), a s postupným uvolňováním restrikcí kvůli pandemii koronaviru se otevřelo téma cestování a turismu v nových podmínkách. Zařazení na seznam rizikových zemí Českou republiku jako oblíbenou dovolenkovou destinaci Němců velmi znevýhodňuje.
Mezi města, které Češi navštěvují nejvíce, patří Drážďany. Foto: Shutterstock
Podle turistických svazů, cestovních kanceláří a operátorů lze předpokládat, že nová turistická sezóna začne postupně v několika vlnách. Branže se připravuje na to, že po Velikonocích se postupně začnou uvolňovat restrikce a omezení. Turistická sezóna by koncem května mohla v omezeném módu začít. Průzkumy ukazují, že důvěra Němců v klasickou dovolenou, a to i v zahraničí, vzrůstá. Nicméně není jisté, zda to bude možné i v České republice. Zařazení ČR na seznam rizikových zemí Českou republiku jako oblíbenou dovolenkovou destinaci Němců velmi znevýhodňuje, a to i vůči ostatním konkurentům, jako jsou například Polsko či Rakousko. Tuto situaci využilo pro svou turistickou kampaň Maďarsko, které vycítilo příležitost a zaměřilo se na lákání německého turisty.
NEJDŘÍV DOMA, PAK CESTOVÁNÍ K SOUSEDŮM
Německá centrála cestovního ruchu počítá nejdříve s uvolněním domácího trhu a pak s obnovením cestování do sousedních zemí. V loňském roce se ukázalo, že první zahraniční trhy, které se pro německé turisty otevřely, byly právě polský, rakouský a český. Letos to ale s obnovením cestování právě do ČR nevypadá z německého pohledu reálně. Důvodem jsou komplikovaná pravidla, která stanovují, zda vůbec a za jakých podmínek do dané země mohou cestovatelé vstoupit, pohybovat se tam a za jakých podmínek se mohou vrátit.
O zahájení sezóny se intenzivně diskutuje. Původně plánovaný velikonoční restart se aktuálně nesetkává s politickou podporou, samotní spotřebitelé více věří až květnovým termínům (Svatodušní svátky). Pro novou sezónu se očekává největší možná flexibilita ze strany nabízených služeb (například 100% stornopoplatek ubytovacích či cestovních nákladů), vysoká preference individuálního cestování autem; pokud autobusem, tak pouze v malých skupinkách (maximálně 20 osob).
SNAHA O MAXIMÁLNÍ BEZPEČNOST
Podle Německé centrály cestovního ruchu je typickým německým turistou cestujícím do ČR starší osoba (50+), proto budou německé cestovní kanceláře nabízet testování cestujících před nástupem na zájezd, ochranné a hygienické pomůcky po celou dobu zájezdu tak, aby cesta byla co nejvíce bezpečná po celou dobu zájezdu. Reálné je takové cesty nabízet od června nebo července 2021 i vzhledem k rostoucímu počtu naočkovaných osob v SRN. Létání do takzvaných „snových destinací“ za obtížných podmínek bez garance doletu (například testování během dlouhých letů na přestupech, povinná karanténa apod.) je faktor, který „hraje do karet“ cestování autem do blízkých zemí.
Podle aktuální studie Robert Koch Institutu byl vliv zahraničních dovolených v létě 2020 na rozšíření nákazy v Německu minimální, profesní asociace vidí tuto skutečnost jako silný argument v diskusi s jejich politickými protějšky. Výchozím předpokladem pro start sezony každopádně zůstává stabilní situace celého zdravotnického systému.
POROVNÁNÍ 2020 VS. 2019
– Nadějně se rozvíjející německý domácí turismus loni oproti předchozímu roku zaznamenal razantní pokles (v roce 2019 496 miliónů přenocování na území SRN, o rok později 299 miliónů přenocování). V případě dlouhodobých dovolených činil pokles 40 %, u krátkodobých 60 %.
– Pro 57 % dotázaných se jejich ekonomická situace jako základní výchozí předpoklad pro dovolenou podstatně nezměnila.
– V roce 2020 do ČR přijelo téměř 820 tisíc německých turistů. Oproti rekordnímu roku 2019, kdy počet příjezdů z Německa překročil hranici 2 milionů hostů, jde tedy o 60% propad.
– Přesto zůstalo Německo s velkým odstupem na prvním místě mezi zahraničními turisty, nejvíce hostů v prvním covidovém roce bylo z tuzemska – 8 milionů.
– 80 % Němců už přemýšlelo o dovolené v roce 2021, 51 % deklaruje opravdu chuť dovolenou podniknout.
ČESKÁ PREZENTACE
Letošního veletrhu ITB NOW 2021 se pod záštitou agentury CzechTourism účastnilo 30 českých spoluvystavovatelů – zástupců cestovních kanceláří, hotelů a regionů. Účast ve virtuální české expozici byla bezplatná (náklady převzal v rámci podpory sektoru postiženého krizí CzechTourism).
S aktuální situací se nejčastěji setkáváme s dotazy českých cestovních kanceláří na podmínky tranzitu Německem do dalších zemí (například při odletu z jiné země). Lázeňští specialisté se ptají na možnosti a podmínky využití lázeňských voucherů pro německé turisty, loni jsme v souvislosti se zařazením Německa a pak ČR na seznam rizikových zemí zjišťovali praktické informace týkající se podmínek vstupu a opuštění země.
V roce 2020 se agentuře CzechTourism podařilo s německou cestovní kanceláří Marco Polo připravit novou tour po České republice, nyní probíhá ve spolupráci s dalšími cestovními kancelářemi příprava nových obsahů pro katalogy na sezonu 2022.
Česká republika zůstává pro německé turisty velmi oblíbenou destinací. V roce 2016 navštívilo Českou republiku 1,881 miliónů německých turistů, v roce 2019 už to bylo 2, 075 miliónů německých turistů s téměř 6 miliony přenocování. Nebýt pandemie koronaviru, kdy za loňský rok nastal propad na 818 000 turistů, ukázal by se jasný stoupající trend návštěvnosti. Německo na svůj boom u českých turistů ještě čeká. Podle Německé centrály cestovního ruchu navštívilo v roce 2019 Německo 653 000 Čechů s téměř 1, 385 miliónu přenocování (včetně campingu). Camping a cestování s obytnými auty a karavany je trend, kterému naopak pandemie koronaviru pomohla zcela jasně.
Výchozí situace pro plánování dovolených je pozitivní, po zkušenostech z loňska se očekává rychlý nástup (jakmile bude možné cestovat, lidé vyrazí). Sama Německá centrála cestovního ruchu očekává nejdříve návrat zahraničních turistů ze sousedních zemí, pro letní sezonu případně využití bezpečnostních koridorů, vzdálenější trhy až v druhé polovině/závěru roku 2021. Vzhledem k situaci také evidujeme větší zájem o společné marketingové projekty a kofinancovaní aktivit, které se týkají promo České republiky na aktuální sezonu.
Tereza Petráňová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Berlíně
Ve spolupráci s německým zastoupením CzechTourism