TURECKO – JEDINÁ ZEMĚ EVROPY, KDE LONI ROSTLY PRODEJE AUTOMOBILŮ
Celosvětové prodeje v automobilovém sektoru klesly v loňském roce kvůli pandemii covid-19 o 15 %. Jedinou zemí Evropy s meziročním růstem prodejů bylo Turecko. Na konci roku 2020 došlo k nárůstu prodaných vozů o 61,8 % ve srovnání s předchozím rokem, kdy se prodalo 773 tisíc aut. Turecko se tak zařadilo na šesté místo v evropském žebříčku prodaných automobilů.

Ilustrační foto: Shutterstock
Nejhlubší pokles prodejů v automobilovém průmyslu v Evropě zaznamenalo ve srovnání s rokem 2019 Chorvatsko (-40 %), následované Portugalskem (-34 %), zatímco Česká republika i Německo shodně registrovaly propad o 18,6 %. Jedinou zemí v Evropě, která loni dokázala prodeje meziročně navýšit, se stalo Turecko.
KAPACITY SROVNATELNÉ S ČESKEM
Počtem šestnácti výrobních linek automobilů je Turecko srovnatelné s Českem, které jich má v současnosti v provozu třináct. V objemu prodaných vozů však místní ekonomika Českou republiku několikanásobně překonává. Místní produkce tak ani zdaleka nestačí poptávku pokrývat. V roce 2020 se v ČR prodalo 203 tisíc aut, zatímco v Turecku se celkový počet prodaných automobilů vyšplhal na 773 tisíc. Počet nově registrovaných vozů podle Tureckého statistického institutu TÜIK dosáhl zhruba jednoho milionu, tedy o čtyři procenta více než za stejné období předcházejícího roku. Celoevropsky se tak Turecko dostalo na 6. místo v počtu prodaných osobních vozů a na 4. místo v prodeji užitkových vozidel, kterých přibylo dokonce o 77 %.
Na prodej osobních automobilů v Turecku má významný vliv téměř dvojnásobná výše daně z prodeje automobilů oproti průměru v EU. Ta zapříčinila stagnaci prodejů v předcházejících letech. V letech 2018 a 2019 tak klesly domácí prodeje automobilů, což na druhou stranu způsobilo deficit v reálné poptávce. V loňském roce pak rozdíly zdanění vedly ke značnému rozdílu (266 tisíc vozů) mezi nově registrovanými a prodanými vozidly – automobily jsou často kupovány přímo v zahraničí. Přestože daně na import vozů byly v roce 2020 dokonce o 20 % navýšeny, potřeba vyrovnat deficit z let předcházejících zapříčinila růst prodeje o více než polovinu. Zájem byl především o automobily segmentu C a B, na které jsou uvalené daně nejnižší.
POTENCIÁL ČESKÝCH AUTOMOBILEK
Potenciál tureckého trhu dokládají také čísla prodeje vozů Škoda, ale i dalších značek distribuovaných z ČR. V loňském roce prodeje firmy Škoda Yuce Auto dosáhly 24 tisíc vozů, což je oproti roku 2019 nárůst o 15 tisíc kusů. Škoda Kodiaq si v roce 2020 udržela svoji pozici nejprodávanějšího B SUV, stejně jako Superb obhájil druhou nejlepší pozici v segmentu B limuzín. I přes svůj původně omezený prodejní potenciál se Škoda Scala po loňském úspěšném uvedení na turecký trh stala druhým nejprodávanějším vozem řady A HB. Turecký prodej dalších automobilových značek, z nichž část produkce je vyráběna v ČR, například Hyundai, předběhl v loňském roce škodovku a dosáhl téměř 29 tisíc prodaných kusů.
Rok 2020 byl pro turecký automobilový trh velmi úspěšný. Zvrátil výrazný pokles roku 2019 a přes potíže spojené s pandemií covid-19 pomohl udržet turecký průmysl na přijatelné úrovni. Rychle se vyvíjející turecká ekonomika spolu s rostoucí demografickou křivkou tak z této země činí stabilní odbytiště evropských automobilek, které na tureckém trhu převládají. Pokud se potvrdí současné ekonomické prognózy růstu místní ekonomiky, bude to mít nepochybně pozitivní dopad pro místní trh s automobily a náhradními díly, čehož by měly české firmy využít.
Jakub Dluhosch, ekonomický specialista, Generální konzulát ČR v Istanbulu
Jan Ondřejka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Istanbulu