TRADICE, ŘEMESLO I TECHNOLOGIE. BRITSKÝ POTRAVINÁŘSKÝ TRH LÁKÁ I ČECHY
Velká Británie patří mezi největší a nejvyspělejší potravinářské trhy v Evropě, a přestože zde panuje vysoká konkurence, otevírají se stále nové příležitosti pro exportéry kvalitních a inovativních produktů. Spotřebitelé kladou důraz na zdravou výživu, udržitelnost a prémiovou kvalitu, což vytváří prostor i pro české výrobce.

Ilustrační foto Emco
Britský potravinářský trh se v posledních letech výrazně proměňuje. Mezi hlavní faktory, které ovlivňují chování spotřebitelů i obchodní strategie maloobchodníků, patří:
Zdravá a funkční strava – Roste poptávka po výrobcích s přidanou nutriční hodnotou, například obohacených proteiny, probiotiky nebo vitamíny. Také se zvyšuje zájem o bezlepkové, vegetariánské a veganské alternativy.
Prémiové a řemeslné produkty – Britští zákazníci jsou ochotni zaplatit více za produkty, které nabízejí jedinečný příběh, tradiční výrobu nebo ekologický přístup.
Udržitelnost a ekologické balení – Britské supermarkety čím dál více tlačí na redukci plastů, uhlíkovou neutralitu a etický původ surovin.
Růst online prodejů a rychlé doručování – Po pandemii koronaviru se online nakupování potravin stalo standardem a maloobchodní řetězce rozvíjejí služby expresního doručování.
České potraviny mají proto potenciál uspět zejména v těchto segmentech:
Řemeslné a tradiční potraviny – Kvalitní české sirupy, minerální vody, pekařské výrobky nebo mléčné produkty mohou zaujmout prémiový segment trhu.
Inovativní snacky a zdravé potraviny – Český trh nabízí celou řadu kvalitních ořechových pomazánek, rostlinných produktů či proteinových snacků, které odpovídají britským trendům.
Alkoholické nápoje – Česká piva, vína, řemeslné likéry a prémiové destiláty mají dobré jméno a mohou konkurovat místním i zahraničním značkám.

Na českém stánku na veletrhu International Food nad Drink Event se letos představilo pět firem. Foto Velvyslanectví ČR v Londýně
České firmy na veletrhu
Dobrou příležitostí pro navázání obchodních kontaktů ve Velké Británii jsou veletrhy, kterých se pravidelně účastní i české firmy. Patří mezi ně i International Food and Drink Event (IFE), který se konal v březnu v Londýně. Český stánek, organizovaný Ministerstvem zemědělství ČR ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR, byl financován prostřednictvím projektu ekonomické diplomacie PROPED, což firmám umožňuje efektivnější vstup na britský trh.
Na IFE 2025 se prezentovalo pět českých firem, které představily české produkty zahraničním distributorům, maloobchodníkům a obchodním partnerům. Na stánku byly výrobky Mattoni, Bohemia Sekt, Emco, Hot Chip, Life Like a York Deli prodávající na britském trhu Crocodile.
Současně na stejném místě probíhal i veletrh Hotel, Restaurant & Catering (HRC), zaměřený na gastronomii, hotelnictví a cateringové služby. Na této akci pak Česko reprezentovala společnost Retigo, která patří mezi přední výrobce profesionálních konvektomatů a kuchyňské techniky.
Zájem je i o gastrovybavení
Retigo je skvělým příkladem úspěšné české expanze na britský trh. Úspěch Retiga koresponduje s další velkou příležitostí pro české exportéry – segmentem profesionálního gastro vybavení. S růstem britského gastronomického trhu, rozvojem rychlého občerstvení a důrazem na efektivitu provozu se zvyšuje poptávka po moderních a úsporných kuchyňských technologiích. České firmy, které se specializují na výrobu gastro zařízení, tak mohou následovat Retigo a využít zájmu britských podnikatelů o kvalitní a technologicky vyspělé vybavení.
Pro české exportéry je obecně klíčové najít správné obchodní partnery, přizpůsobit se požadavkům britských řetězců a pochopit preference místních spotřebitelů. Účast na veletrzích a výstavách představuje ideální platformu pro navázání kontaktů s velkoobchodními distributory, e-commerce platformami i tradičními maloobchodními řetězci. S podporou programu PROPED získávají české firmy konkurenční výhodu prezentace na jednom z nejlukrativnějších trhů v Evropě.
Denisa Provazníková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Londýně