TOP 10 PODNIKATELSKÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ V NIGÉRII

S počtem obyvatel přibližně 200 milionů lidí a hrubým domácím produktem přes 400 miliard dolarů ročně je Nigérie přes řadu překážek jedním z nejatraktivnějších míst k podnikání v Africe. Níže uvádíme 10 podnikatelsky nejzajímavějších oblastí v Nigérii, které mohou přilákat pozornost českých firem a investorů.

Také Nigérie zažívá boom e-commerce. Ilustrační foto: Shutterstock

Také v roce 2019 Světová banka uvedla Nigérii jako jednu z 20 zemí, které zlepšily podmínky usnadňující podnikání, zejména jeho zahájení. Nigerijci jsou obecně velice podnikaví a orientováni na byznys. Stejně jako jinde ve světě se v reakci na covidové výzvy rozvinuly také v Nigérii nové oblasti podnikání.

V seznamu níže jsou prezentovány oblasti služeb a zboží, které jsou aktuálně velice poptávané a prožívají boom:

1.OSOBNÍ PŘEPRAVA NA OBJEDNÁVKU

Kvůli nedostatečné městské hromadné dopravě ve velkých městech převažuje kromě taxíků čím dál populárnější osobní přeprava na mobilní objednávku. Služby jako Uber a Bolt patří již ke každodennímu standardu a jelikož nyní monopolizují trh v této oblasti bezpečného pohybu po městě, existuje zde prostor jak pro vznik konkurenčních služeb, tak pro dodávky relevantních informačních technologií.

2.DORUČOVACÍ SLUŽBY

V důsledku lockdownu během pandemie i v Nigérii diametrálně narostl online prodej veškerého zboží a nově i dodávky potravin a hotových jídel. Ve velkých městech typu Lagos nebo Abuja se to nově hemží motocykly a auty s logy celé řady společností, které dopravují zboží ke svým zákazníkům. Zpráva společnosti Stears Business například zachycuje vzestupný trend a ziskovost obchodu s dodávkami potravin v nigerijském ekonomickém nervovém centru Lagos. Nigerijští zákazníci se zkušenostmi z Evropy či USA mají na donáškové služby čím dál vyšší nároky, co může umožnit českým firmám přinášet své zkušenosti do země.

3.EXPORT ZEMĚDĚLSKÝCH PRODUKTŮ

V Nigérii jsou široce a levně dostupné některé zemědělské produkty, které jsou v zahraničí velice ceněným zbožím. Příkladem jsou sezamová semínka, zázvor, kešu, mango, banány, bambucké máslo, kokosový olej, káva, různé druhy čaje, palmový olej, dřevo apod.  Tyto produkty, pokud budou řádně zpracovány na místě za využití dostupné levné pracovní síly, mohou být velice zajímavým artiklem na místním trhu, ale zejména v rámci exportu.

4.CHOV HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT

Chov hospodářských zvířat je další potenciálně zisková oblast, kterou stojí za to prozkoumat. S použitím českých znalostí a zkušeností v celé škále odvětví spojených s chovem hospodářských zvířat je zde velká příležitost, jak se prosadit na místním trhu s 200 miliony lidí požadujících kvalitní stravu. Mezi specializované oblasti, které lze považovat za potenciálně výnosné, patří mimo jiné chov ryb, chov drůbeže, skotu, koz nebo chov šneků. V této oblasti se podařilo uchytit již několika českým firmám jako např. B27 (hnojiva, krmiva) a Dominant (násadová kuřata).

5.PRODEJ DĚTSKÝCH VÝROBKŮ

S ohledem na lidnatost země a její vysokou porodnost lze předpokládat, že sektor kojeneckého a dětského zboží bude nadále velice vytížený a představuje pro podnikatele v tomto odvětví nekonečnou příležitost. Prodej dětských výrobků, jako jsou dětské pleny, dětské oblečení, kojenecká výživa atd. skýtá široké možnosti i pro české dodavatele.

6.PRODEJ STAVEBNÍHO MATERIÁLU

Stavební sektor patří momentálně taktéž k nejlukrativnějším. Velkoměsta se čím dál více rozrůstají a zvyšují tak poptávku po novém bydlení. Poptávka po kvalitním stavebním materiálu a zejména po interiérových prvcích (obklady, koupelnová keramika, baterie apod.) je tedy stále vysoká.

7.MOBILNÍ PENĚŽNÍ AGENTI

Jedná se o rychle rostoucí obchodní branži v Nigérii, kterou mnoho lidí vyhledává kvůli její relativní lehkosti. Místo toho, aby Nigerijci využívali jednoduché, ale zpoplatněné bankovní transakce, nyní mnoho z nich dává přednost sponzorování mobilních peněžních agentů v ulicích, kdy mají díky jednoduchým mobilním aplikacím přístup k penězům kdykoliv. Z důvodu přísných bankovních regulací zahraničních transferů peněz je mezi Nigerijci a jejich diasporou stále více oblíbené financování rovněž prostřednictvím kryptoměn.

8.PRODEJ PŘÍSLUŠENSTVÍ PRO MOBILNÍ TELEFONY

Nigérie má 7. nejvyšší počet uživatelů mobilních telefonů na světě, v roce 2019 to bylo 172 milionů obyvatel. Veškerá soukromá, ale i obchodní komunikace probíhá prostřednictvím sociálních mobilních sítí. To nepochybně činí z prodeje příslušenství pro mobilní telefony dobrý obchod s neustále rostoucími požadavky.

9.SOLÁRNÍ INSTALACE

S nekonečnými výzvami nestabilních dodávek elektřiny v Nigérii, znečištěním a nezdravým hlukem generátorů se nyní mnoho lidí rozhoduje pro solární invertory. S rostoucí poptávkou Nigerijců ze střední třídy po střídačích proudu, který vyřeší právě problém generátorů, je podnikání v oblasti solárních instalací zajímavým a potenciálně atraktivním obchodním nápadem.

10.ZDRAVOTNICTVÍ

Nigérie v souvislosti s pandemií covid-19 odhalila celou škálu problémů zdravotní péče, spočívající zejména v nedostatečném odborném vzdělání a zejména úrovni poskytované péče a vybavení ve státních zařízeních. Toto odvětví je jako všude na světě jednou z klíčových oblastí vyžadujících investice nejen finanční, ale hlavně lidské (vzdělávání) a časové. Na nigerijském trhu už u sobě daly vědět české firmy Linet a MZ Liberec.

Beata Matusiková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Lagosu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět