TĚŽKÁ STAVEBNÍ A DOPRAVNÍ TECHNIKA JDE V RUSKU NA ODBYT
Zahraniční i ruští výrobci těžkých a lehkých strojů používaných při stavbě silničních i železničních cest loni prožili dobrý rok. Také dynamika začátku tohoto roku je příznivá. Čísla za loňský rok jsou natolik dobrá, že překonala dosud rekordní rok 2012, k jehož výsledkům se po dlouhé roky objemy prodejů ani nepřiblížily. Zpozornět by měly i české firmy.
Ilustrační foto: Shutterstock
Hlavními pozitivními faktory jsou vysoké ceny na suroviny, které vedou k otevírání nových dolů a rozšiřování těch již fungujících, a státní investice do dopravní infrastruktury, které nezastavila ani pandemie C-19. Jen vloni se opravilo a postavilo 23 tisíc kilometrů silnic a do roku 2024 chce vláda zrekonstruovat dalších 77 tisíc a postavit nových 8,5 tisíc kilometrů silnic.
Prodeje rostly prakticky u všech těžkých strojů: jednostranných sklápěčů (přes 500 ks), v surových klimatických podmínkách hojně využívaných dvouosých kloubových damprů, bagrů s pásovými i kolovými podvozky, rypadel-nakladačů (těch si zákazníci odvezli přes 1,5 tisíce) i samojízdných grejdrů. Přes tři čtvrtiny prodaných strojů jsou od zahraničních výrobců, na ruské producenty připadá zbytek, většinou jednodušší technika. Celkem se v uvedených kategoriích prodalo přes osmnáct tisíc strojů a zařízení.
Vysoké ceny surovin vedou k otevírání nových dolů a rozšiřování stávajících. Foto: Shutterstock
PROBLÉMY S DODÁVKAMI A LOGISTIKOU
Počet prodaných kusů by mohl být ještě vyšší, ale mnoho výrobců a prodejců se i v Rusku potýkalo s problémy s dodávkami a logistikou. Také nedostatek čipů, tak dobře známý z automobilového průmyslu, postihnul část výrobců stavebních a dopravních strojů a část již přijatých objednávek se tak musela posunout v čase. Největší dodavatelé (Hitachi, John Deere) museli na letošek přesunout až dvacet procent již přijatých objednávek, což však dává všem v oboru důvěru že i tento rok bude úspěšný.
Zahraniční výrobci včetně českých firem se v Ruské federaci musejí vypořádat s tlakem na politiku náhrady dovozů, která by měla vést k růstu lokálně vyráběné produkce. Dosavadní zkušenosti zahraničních – například japonských – firem ale ukazují, že v Rusku se většinou nedaří najít dostatek místních dodavatelů, kteří by mohli spolehlivě a včas dodávat potřebné díly a součástky. Podle expertů tak ještě dlouho bude muset být naprostá většina stavebních strojů dovážena, protože ruské firmy prostě nedokáží poptávku uspokojit. Z toho by mohly těžit i naše firmy.
Tomáš Hart, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Moskvě