ŠPANĚLSKO: K BOOMU ELEKTROMOBILITY SCHÁZÍ DOBÍJECÍ INFRASTRUKTURA

Španělsko, jedna ze zemí, které byly koronavirovou krizí zasaženy v Evropě nejvíce, chce investovat do ekologické přeměny a rozvoje elektromobility. Naráží však na nedostatečnou kapacitu dobíjecích stanic. Vzniká tak příležitost pro zahraniční firmy, včetně těch českých.

Ilustrační foto: Shutterstock

Španělský automobilový průmysl je jedním z pilířů tamní ekonomiky. Vytváří 10 % HDP a má devítiprocentní podíl na zaměstnanosti. V souvislosti s čím dál větším důrazem na přechod na obnovitelné zdroje energie a plnění enviromentálních závazků čeká netrpělivě na boom prodeje nových automobilů s alternativními druhy pohonů.

Efektivní přechod z konvenčně poháněných vozidel k takovým, která neznečišťují ovzduší, se Španělsku zatím příliš nedaří. Nicméně dle informací zdejší Automobilové asociace ANFAC poptávka po elektromobilitě v zemi trvale roste a k dispozici je stále širší nabídka modelů. I přes tento pozitivní trend země v porovnání s ostatními srovnatelnými evropskými partnery pořád ještě zaostává.

Národní plán ekologické tranzice pro roky 2021-2030 počítá s pěti miliony elektrických vozidel, což se jeví jako poměrně ambiciózní představa. Vláda již prezentovala řadu podpor a dotací určených pro majitele elektrických či hybridních aut. Velká města jako Madrid a Barcelona motivují své obyvatele k jejich koupi možností parkovat zdarma a podle vlády by měly nejnovější dotace pro bezemisní vozidla dosáhnout částky až čtyř tisíc eur.

Cílem je 340 tisíc stanic

Významnou překážkou při přechodu na dopravu šetrnější k životnímu prostředí je však naprosto nedostatečná kapacita nabíjecí infrastruktury prakticky na celém území státu. K dispozici je pouze 7 607 veřejných dobíjecích míst. Toto číslo je velmi vzdálené od cíle 50 tisíc stanic už v roce 2023. O dva roky později by to mělo být 110 tisíc, konečný stav by měl být 340 tisíc dobíjecích stanic v roce 2030. Tak je to stanoveno v projektu Automotive 2020 – 2040, plánu udržitelné mobility pro dekarbonizaci dopravy. Jediné dva regiony, které nyní disponují stanicemi s výkonem vyšším než 250 kW, jsou Katalánsko a Baskicko.

Prvním a zásadním krokem na cestě k udržitelné elektromobilitě tak je zásadní rozšíření sítě dobíjecích stanic. Právě to skýtá řadu příležitostí i pro zahraniční firmy, které disponují většími zkušenostmi a mají v praxi ověřené technologie. Toto know-how jim dává jistou komparativní výhodu pro prosazení se na španělském trhu.

Spotřebitelé oddalují nákup elektroaut

Očekávaná dynamika rozšiřování dobíjecí sítě by měla mít i dopad na uvažování spotřebitelů. Ti s případnou koupí často otálejí právě kvůli nedostatku možností snadno dosažitelného a pohodlného dobíjení nových vozů.

Rozvoj elektromobility a mohutné investice do tohoto odvětví by kromě pozitivního vlivu na životní prostředí měly mít i významné ekonomické dopady. Měly by do budoucna pomoci zvýšit konkurenceschopnost, zajistit další pracovní příležitosti a celkově posílit atraktivitu země pro zahraniční investory.

Sára Sedláčková, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Madridu

Daniela Čapková, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Madridu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět