ŠPANĚLÉ SÁZÍ NA DIGITALIZACI CESTOVNÍHO RUCHU. TURISMUS TAM LÁME REKORDY

Cestovní ruch je klíčovým sektorem španělské ekonomiky, který se po pandemii covid-19 rychle zotavil a dosáhl v posledních dvou letech rekordních čísel. Loni navštívilo Španělsko 94 milionů zahraničních turistů, což z něj činí jednu z nejnavštěvovanějších zemí světa. Nové strategie v oblasti cestovního ruchu, na kterých spolupracují státní i soukromé subjekty, kladou důraz na kvalitu, udržitelnost a digitalizaci, což přispívá ke konkurenceschopnosti a odolnosti sektoru.

Ilustrační foto Shutterstock

Investice do modernizace cestovního ruchu přesahují 3,9 miliardy eur a nabízejí široké příležitosti pro inovativní řešení i českým firmám.

V minulosti byla cílem španělského cestovního ruchu maximalizace počtu návštěvníků země. Tento přístup vedl k masovosti, která způsobila řadu napětí zejména v oblastech s vysokou koncentrací turistů. V současné době se sektor zaměřuje více na udržitelnost, kvalitu a inovace. Nové aktuální strategie cílí na digitalizaci, zlepšení služeb pro turisty a na využívání moderních technologií pro efektivní správu destinací.

DIGITALIZACE A INOVACE

Pro rozvoj španělského cestovního ruchu je stěžejní digitalizace. Významným projektem je Smart Destination Platform, kterou vyvinula společnost SEGITTUR (Státní obchodní společnost pro řízení technologií inovací a cestovního ruchu). Tato platforma propojuje data z veřejných a soukromých zdrojů s cílem nabízet informace, aktivovat  inovace a uspokojovat potřeby subjektů v hodnotovém řetězci cestovního ruchu (turisté, destinace a cestovní agentury).

Kromě toho platforma podporuje dlouhodobou udržitelnost a pomáhá efektivně a přehledně řídit tok turistů do destinací. Investice do tohoto projektu činí 130 milionů eur z Plánu obnovy, transformace a odolnosti.

UDRŽITELNOST A KVALITNÍ ŘEŠENÍ

Dalším produktem agentury SEGITTUR je Program inteligentních turistických destinací, jehož cílem je podpora konkurenceschopnosti a udržitelnosti. Tento program podporuje nejen moderní technologie, ale také dlouhodobé plánování a adaptaci na globální výzvy, jako je změna klimatu nebo sezónnost poptávky. Prioritami jsou zlepšení komunikace, dostupnosti a adaptace nabídky na rozmanité potřeby turistů. Mezi klíčové oblasti patří:

  • senzorové technologie (např. řízení toku nebo měření obsazenosti),
  • technologie pro bezpečnost,
  • technologie pro sledování a pochopení poptávky po cestovním ruchu,
  • technologie, vybavení a infrastruktura spojená s udržitelností, racionalizací a optimalizací zdrojů,
  • inteligentní řízení destinace.

LUXUSNÍ A DLOUHODOBÝ CESTOVNÍ RUCH

V posledních letech narůstá zájem o luxusní a dlouhodobý cestovní ruch. Nové hotely a rekreační objekty cílí na náročnější klientelu, což vytváří poptávku po kvalitním vybavení a řešeních pro vysoký standard služeb. Tento segment je rovněž příležitostí pro specializované firmy, které mohou nabízet inovativní technologie a produkty.

PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÉ FIRMY

Rychlý růst španělského cestovního ruchu a důraz na udržitelnost a digitalizaci nabízí mnoho příležitostí pro české firmy. Ty mohou těžit z poptávky po technologiích, které podporují digitalizaci destinací, udržitelnost a zlepšení turistické infrastruktury. Také sektor luxusního cestovního ruchu je perspektivní pro dodávky vybavení a řešení nejvyšší kvality. Investice do modernizace cestovního ruchu představují atraktivní pole působení pro české podniky, které nabízejí inovativní řešení a produkty.

Begoňa Iglesias Garrote, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Madridu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět