Slovinsko chystá tendr na dopravní hub v Lublani

Projekt modernizace lublaňského vlakového a autobusového nádraží se po mnoha letech vyčkávání posunul do další fáze. Slovinské ministerstvo infrastruktury předpokládá vypsání tendru na stavební práce v průběhu letošního roku, samotná výstavba bude zahájena v roce 2022.

Ilustrační foto Shutterstock

Výběrové řízení na Lublaňský terminál pro cestující (takzvaný projekt Emonika), umožní memorandum o porozumění, které na konci loňského roku podepsali ministr infrastruktury Jernej Vrtovec, ministr životního prostředí Andrej Vizjak, starosta města Lublaně Zoran Janković, generální ředitel Slovinských drah (SŽ) Dušan Mes, ředitel dceřiné společnosti SŽ – Infrastruktura Matjaž Kranjc a předseda představenstva maďarské OTP Bank Group Sándor Csány.

Emonika je projektem partnerství veřejného a soukromého sektoru (public-private partnership), který usiluje o modernizaci lublaňského vlakového nádraží včetně železniční infrastruktury a autobusového nádraží. Soukromý investor, společnost Mendota Invest (součást skupiny OTP), bude mít na starost výstavbu víceúčelového komerčního komplexu. Ten bude zahrnovat obchodní centrum (50 tisíc m2), administrativní budovu (21 800 m2), hotel s 250 lůžky a parkoviště pro 2 tisíce vozidel.

PPP projekt zčásti zaplatí i EU

Celková hodnota investice, která je slovinskou vládou klasifikována jako prioritní strategický projekt, je odhadována na 387,8 milionů eur. Z toho 109,8 milionů EUR zajistí subjekty veřejné a lokální správy, přičemž část železniční infrastruktury bude financována z fondů EU. Slovinské dráhy přispějí 28 milionů EUR, soukromý investor se bude podílet částkou 250 milionů eur. Podle prohlášení Ministerstva infrastruktury Slovinské republiky bude tendr na výstavbu veřejné části projektu vypsán v průběhu letošního roku, samotná výstavba pak bude zahájena v roce 2022 a potrvá alespoň do konce roku 2023. Tendr bude zveřejněn na slovinském portále veřejných zakázek eNaročanje, a také na evropském portále TED.

Projekt Emonika bude příležitostí zejména pro velké stavební firmy s referencemi v oblasti železniční infrastruktury, dopravní výstavby a modernizace dopravních uzlů. Příležitost dostanou rovněž subdodavatelé vybavení železničních tratí a dopravních stanic, jako jsou například kolejový systém, zabezpečovací technologie, signalizační zařízení a podobně.

Dagmar Šober, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Lublani

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět