SLOVENSKO VYVÍJÍ UNIKÁTNÍ VODÍKOVÉ LETADLO S NULOVOU UHLÍKOVOU STOPOU

Slovensko se může stát centrem evropské letecké revoluce. V Prešově vyvíjí společnost Tomark Proton s podporou EU vodíkové letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL), které by mohlo přinést revoluci v městské dopravě i záchranných službách. Vzhledem k tradici leteckého průmyslu v Česku se otevírají také možnosti nových partnerství.

Jedna z možných podob unikátního vodíkového letounu, který se vyvíjí na Slovensku. Ilustrace: Tomark Proton

Projekt H2 VTOL, který Evropská komise zařadila mezi deset nejinovativnějších projektů v oblasti vodíkové mobility, zahrnuje vývoj letadla na vodíkový pohon s možností vertikálního startu a přistání, jakož i vývoj a certifikaci odlehčených recyklovatelných vodíkových nádrží a ventilů na stlačený vodík pro letectví a jiné formy dopravy. Zároveň vznikne pilotní ekosystém vodíkové mobility – od zelené výroby a skladování vodíku přes tankování až po vodíkové letadlo s postupným přesahem do autonomních dronů. Projekt je plánován na šest let s celkovým rozpočtem 65 milionů eur. Přechod na sériovou výrobu je naplánován na rok 2031.

Nová pracovní místa i patenty

Technologická novinka ze Slovenska už stihla vzbudit vlnu zájmu po celé Evropě i na Blízkém východě. Společnost Tomark Proton začala s vývojem v loňském roce, přičemž H2 VTOL má potenciál nejen ekologicky nahradit vrtulníky, ale také předefinovat dopravu ve městech či logistice, což vzbudilo pozornost více investorů. Výrobce již dnes spolupracuje s technologickými lídry jako BMW, Neuman & Esser, HDF Energy, EVO nebo Skeleton Technologies.

Projekt má kromě technologických inovací rovněž výrazný společenský dopad. Vytvoří přibližně 16 nových výzkumných pozic a téměř 5 tisíc nepřímých pracovních míst. Zapojí se do něj celkem devět univerzit, počítá se se vznikem 20 patentů, posílí se energetická bezpečnost a sníží uhlíková stopa v rámci Slovenska. Prešov se tak může dostat na mapu nejvyspělejších leteckých center budoucnosti. Vodíkové pohony mohou být nasazeny v oblasti přepravy osob například ve městech, ale daly by se použít pro přepravu nákladu, lze také dále rozvíjet bezpilotní létání.

Šance pro české univerzity i investory

Vzhledem k dlouhé a bohaté tradici leteckého průmyslu v Česku je vývoj vodíkového letadla s kolmý startem a přistáním vhodnou příležitostí pro české technické univerzity, firmy z tohoto oboru a rovněž potenciální investory. Dosavadní spolupráce mezi oběma zeměmi v oblasti leteckého průmyslu se zaměřuje především na ochranu vzdušného prostoru a společnou výrobu letecké techniky. Společné projekty ve výrobě letadel podporují letecký průmysl v obou zemích a vytvářejí pracovní příležitosti. Kooperace při vývoji a následné výrobě nadčasového vodíkového letadla by mohla být vhodnou nadstavbou této spolupráce.

Petr Darmovzal, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bratislavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět