Sarajevo plánuje investice do MHD

Hlavní město Bosny a Hercegoviny má poměrně hustou síť městské hromadné dopravy, vozový park je však zastaralý a infrastruktura je ve špatném stavu. Vláda kantonu Sarajevo s finanční podporou Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) nyní připravila sérii projektů, které mají přispět k modernizaci dopravy ve městě. Plánovaný nákup tramvají a trolejbusů a investice do infrastruktury představují příležitost i pro české firmy.

Ilustrační foto: Shutterstock

V rámci právě probíhajícího tendru má být nejprve nakoupeno 25 trolejbusů v hodnotě 15 mil. eur. Trolejbusy mají být nízkopodlažní, schopné jízdy i mimo trakční vedení a nabízet cestujícím nový komfort jízdy, a to včetně informačních systémů hromadné dopravy.

Plánuje se i nákup nových tramvají. Vláda kantonu Sarajevo schválila pořízení dvaceti souprav. Tendr má být vypsán v průběhu letošního jara a jeho hodnota má být 40 mil eur. Pořízení nových tramvají by však měla předcházet rekonstrukce velké části tramvajové trati a jejího podloží. V únoru má být vypsán tendr na rekonstrukci dvoukolejné tramvajové trati v délce 8,5 km vedoucí od oblasti Marijin Dvor na kraji centra do konečné stanice ve městě Ilidža. Rekonstruovaný úsek prochází celým městem podél páteřní městské komunikace. Plánovaná hodnota projektu je 20 mil. eur.

V Sarajevu má vedle modernizace stávající infrastruktury v příštích letech dojít i k rozšíření sítě MHD. Největším projektem je prodloužení tramvajové trati z Ilidže do obce Hrasnica. Tato trať, o jejíž realizaci se uvažuje již přes třicet let, by měla otevřít nové příležitosti pro rozvoj oblastí na západ od města. Plánováno je položení 12 km nových kolejí a vybudování šestnácti stanic s celkovým rozpočtem 23,5 mil. eur. Výběrové řízení by mělo být vypsáno v průběhu letošního roku.

V ulicích Sarajeva dodnes jezdí tramvaje československé výroby. Foto: Shutterstock

Obnova trolejbusové linky na sever

Plány se zaměřují také na obce na sever a jih od centra města. Nejdůležitějším projektem v tomto ohledu bude obnova trolejbusového trakčního vedení v délce 16 km do Vogošće, průmyslového centra na sever od Sarajeva. Do budoucna by příležitost mohl představovat i rozvoj MHD mezi Sarajevem a městem Istočno Sarajevo, které se nachází v jeho sousedství. Spojení mezi oběma obcemi je v současné době velice omezené, protože je odděluje hranice mezi dvěma autonomními entitami Bosny a Hercegoviny.

Plánované investice mohou podobu hromadné dopravy v Sarajevu v příštích letech významně proměnit. To je důležité nejen z hlediska zvyšování pohodlí cestujících, ale také snižování dopravního zatížení centra města a řešení složité situace s parkováním. Především by ale investice měly omezit znečištění ovzduší, které Sarajevo trápí zejména v zimních měsících.

Připomeňme, že Sarajevo má dlouhou tradici MHD – bylo historicky jedním z prvních evropských měst, kde byly uvedeny do provozu elektrické tramvaje. Součástí této tradice jsou i dopravní prostředky českých výrobců. V 70. a 80. letech minulého století byly páteří vozového parku české tramvaje K2 z ČKD Praha a trolejbusy Škoda 14Tr. Dnes však ulicemi Sarajeva jezdí hlavně starší tramvaje a trolejbusy, které byly nakoupeny „z druhé ruky“ v jiných evropských zemích.

Ondřej Picka, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Sarajevu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět