RYCHLOVLAKY I NOVÉ SOUPRAVY NA VODÍK. ITÁLIE INVESTUJE DO OBNOVY ŽELEZNICE

Italské železnice chtějí nabízet technologicky vyspělejší, udržitelnější a modernější cestování. Investují proto také do obnovy vozového parku. Nově objednaly například desítky nových souprav rychlovlaku Frecciarossa 1000, švýcarský Stadler zase dodá moderní vodíkové jednotky pro trať na Sicílii.

Italské dráhy objednaly desítky nových souprav Frecciarossa. Ilustrace: iStock

V případě nové generace expresů Frecciarossa 1000, které navrhla společnost Hitachi Rail a vyrábí se v jejich výrobních závodech v Pistoii a Neapoli, jde o investici přesahující 1,3 miliardy eur. Celkem bude dodáno 36 souprav s opcí na dalších deset a s ročním tempem dodávek 10 vlaků do roku 2029. Nové soupravy Frecciarossa 1000 jsou určeny pro cestování nejen v Itálii, ale také po sedmi evropských železničních sítích: Francii, Španělsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Nizozemsku a Belgii. Disponují nejmodernějšími prvky a nabízejí pohodlnější zážitek z cestování, který klade potřeby cestujících na první místo.

Nejnovější model ETR1000 je vybaven přepracovaným trakčním motorem a novými pohonnými jednotkami, které jsou navrženy pro vyšší energetickou účinnost. Kromě toho vlak obsahuje nový podvozek a systém řízení a monitorování. Ikonická vysokorychlostní platforma je certifikována pro provoz rychlostí až 360 km/h. Nové vlaky jsou vybaveny systémem měření energie (EMS), který umožňuje přenos certifikovaných dat, která lze následně použít k fakturaci spotřebované elektřiny. Nový ETR1000 vyniká svou ekologickou stopou a pyšní se vysokou mírou recyklovatelnosti.

Vodíkový pohon pro Sicílii

Švýcarský výrobce Stadler podepisal první smlouvu se společností Ferrovia Circumetnea (FCE) na návrh a dodávku dvou úzkorozchodných vlaků na vodíkový pohon. Nové soupravy (bude jich celkem 15) přispějí k udržitelné železniční dopravě a budou uvedeny do provozu na trati Circumetnea, která se nachází v ikonické krajině Národního parku Etna. Každý vodíkový vlak se skládá ze dvou osobních vozů a centrální jednotky „Power Pack“ obsahující palivové články a vodíkové nádrže. Vozidla mají 87 sedadel a mohou přepravit celkem 147 cestujících. 
Zvláštní pozornost byla věnována trakčnímu systému vzhledem ke strmým stoupáním typickým pro trať kolem Etny. Statické měniče a trakční baterie jsou umístěny nad motorovými podvozky, aby byla zajištěna vynikající přilnavost a optimální trakční síla za všech povětrnostních podmínek.

Vyrovnat rozdíl Severu a Jihu

Italské železnice dále počítají s vysokými investicemi přes 200 miliard eur v příštím desetiletí věnovanými na snížení infrastrukturních rozdílů mezi severními a jižními oblastmi země a na posílení propojení mezi přístavy a letišti, železničními stanicemi a nákladními terminály.

Českým společnostem z oboru doporučujeme sledovat tendry, které vypisují Italské železnice. Pro získání více informací ohledně plánovaných tendrů se můžete obrátit na ekonomické oddělení Velvyslanectví ČR v Itálii, email: rome.commerce@mzv.gov.cz.

Petr Havlík, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Římě

Andrea Nimmerfrohová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Římě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět