RUSOVÉ BY ŠLAPALI DO PEDÁLŮ. KDYBY MOHLI

Kvůli velkému růstu poptávky po jízdních kolech a problémech s výrobou ve světě i doma se v Rusku na kola čeká i dva až tři měsíce. Na skladech chybí nejen hotové zboží, ale i náhradní díly, a návrat k normálu může trvat i dva roky. Kdo nabídne kolo na sklad, je král.

Sytě zelené kurýry z Delivery Club je vidět nejčastěji na kolech. Foto: Shutterstock

Jednostopá vozidla poháněná lidskými svaly, jak zní jedna z definicí bicyklu, jsou dnes v Rusku nedostatkovým zbožím. Loňská pandemie, která mnoho Rusů přinutila dlouhé měsíce sedět doma, je také naučila objednávat si spoustu věcí, mezi nimi především jídlo, online.

Na takový růst poptávky podle tržních zákonů zareagovala i strana nabídky, když se statisíce Rusů překvalifikovaly na kurýry rozvážející tyto objednávky. Pracovní pozice kurýra byla v loňském roce vůbec nejčastěji nabízeným místem ve firmách nějak spojených s nákupy na internetu. Hodně firem, jako třeba jeden z největších dodavatelů jídla Delivery Club, který operuje ve více než stovce měst po celém Rusku, ale nechává na svých zaměstnancích, po jakém dopravním prostředku pro výkon své práce sáhnou. A protože ne každý může nebo je ochoten k rozvážkám používat vlastní auto, bývá jízdní kolo jejich nejčastější volbou. Když se k této neočekávané poptávce ještě přidá spousta volného času, zvýšená starost o zdravý životní styl a flexibilita v pracovní době, které se mnoha Rusům dostalo poprvé v životě, je jasné, že obchodníci na takový nečekaný zájem o bicykly nemohli být připraveni.

NARUŠENÉ DODAVATELSKÉ ŘETĚZCE

Mnoho dodavatelských řetězců navíc bylo loni silně narušeno a do dnešního dne se mnoho z nich ještě plně nevzpamatovalo. Natož aby dokázaly doplnit nízké úrovně zásob jízdních kol a náhradních dílů, se kterými prodejci zahraničních i domácích výrobců vstupovali do nové sezóny. V obchodech chybí především zboží z USA a Asie, obchodníci nepočítají s tím, že se situace alespoň částečně srovná dříve než v létě. Hladkost fungování řetězce od výrobce dílů a hotových kol až k cílovému zákazníkovi může být narušena i další dva roky, odhadují někteří obchodníci. Problémy má i jediný ruský velký výrobce bicyklů Stels, který ve zmodernizovaných provozech v Brjanské oblasti jihozápadně od Moskvy zaměstnává přes tisíc lidí. Tam, kde loni dealerům nabízel přes pět set položek, dnes dokáže dodat sotva sto.

Obchodníci už mnoho finálních výrobků i náhradních dílů zdražili a většinu ostatních cyklo položek to letos čeká, shodují se insideři z „kolo byznysu“. Velký podíl na tom má nejen neuspokojená poptávka a ochota lidí si připlatit za to, co se dá stále ještě sehnat, ale i oslabující rubl a přepravní náklady, které se výrazně zvýšily především při dodávkách z Asie.

Prorazit na trhu, kterému vládnou nejznámější světové značky, není nikdy jednoduché. Kdy jindy by to ale měli výrobci kol, třeba i ti čeští, zkusit, když ne teď? Bylo by přeci skvělé, pokud by se na ruský trh nějaká česká firma dokázala vklínit. Situace, kdy koupěschopná poptávka převyšuje nabídku, se v dnešním Rusku nevyskytují zase tak často, aby je šlo ignorovat.

Tomáš Hart, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Moskvě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět