RUMUNSKO DOHÁNÍ MODERNIZACI ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY

Rumunsko začíná zrychlovat tempo modernizace železnic. Snaží se tak dohnat zpoždění z minulých let způsobené podfinancováním v důsledku nedostatečného využívání kohezních fondů EU určených k tomuto účelu. Nedávné studie naznačují naléhavou potřebu modernizace železniční infrastruktury a dopravních prostředků s cílem zlepšit kvalitu, bezpečnost a provozní efektivitu.

Foto: iStock

Bez mezinárodní účasti tyto plány nebude možné realizovat, přičemž o modernizaci rumunského železničního sektoru se aktivně zajímá i řada českých exportérů. Na mezinárodním investičním fóru Railway Days 2025 v Bukurešti proto devět českých firem v polovině října nabídlo pokročilé technologie a zkušenosti s výrobou a modernizací kolejových vozidel, digitálních systémů řízení a diagnostiky, brzdových zařízení, elektromechanických komponentů, záznamových a komunikačních systémů pro bezpečnost dopravy a v neposlední řadě také zkušenosti s testováním a certifikací v dopravním průmyslu.

MOŽNOSTI EVROPSKÉHO FINANCOVÁNÍ

Rumunsko může na rekonstrukci a modernizaci železniční sítě i v budoucnu získat od EU nemalé prostředky. Jenom pro rok 2025 bylo na projekty rekonstrukce, elektrifikace a digitalizace železniční sítě vyčleněno více než 2,3 miliardy eur. Financování pochází z národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR), kohezního programu Doprava, mechanismu pro propojení Evropy (CEF). Nynější vývoj je příznivě podporován i unijní iniciativou Solidarity Lanes spuštěnou v květnu 2022 v reakci na logistické výzvy způsobené ruskou invazí na Ukrajině.

MODERNIZACE VLAKOVÝCH I TRAMVAJOVÝCH TRATÍ

Zahájené modernizační projekty pokrývají více než 1 200 km železničních tratí zahrnujících mimo jiné i strategické úseky jako Caransebeș–Temešvár–Arad a Kluž–Oradea–Episcopia Bihor. Klíčová města jako Brašov, Kluž, Jasy, Craiova a Galați procházejí významnou modernizací železničních uzlů. Modernizují se také vlakové soupravy. Do provozu mají být uvedeny desítky nových a rekonstruovaných elektrických vlaků.

V rámci širší modernizace rumunské dopravní infrastruktury hrají důležitou roli také městské tramvajové systémy, které začínají procházet výraznou obnovou. V klíčových městech jako Bukurešť, Kluž, Jaši, Temešvár nebo Oradea plánují místní samosprávy investice do nákupu nových nízkopodlažních tramvají, digitalizace provozu a rozšíření tratí. I v tomto případě s využitím unijních fondů. Železniční a tramvajová doprava se tak v Rumunsku stává nejen  ekologickou alternativou jiných druhů dopravy přispívající mimo jiné ke zlepšení městské a meziměstské mobility, ale i strategickou platformou pro technologickou spolupráci mezi Českem a Rumunskem.

FOTOGALERIE

 

Foto: Juraj Melioris

PREZENTACE ČESKÝCH FIREM

V tomto dynamickém prostředí proběhl v Bukurešti zmiňovaný mezinárodní investiční summit Railway Days 2025, na němž svá technologické řešení a odborné znalosti představilo i devět českých exportérů. Zástupci rumunských institucí, státních a soukromých dopravních společností a firem zajišťujících výrobu, opravy a údržby dopravních systémů a infrastruktury se tak na českém národním stánku a rovněž v rámci samostatných prezentací mohli setkat s představiteli těchto firem:

  • Škoda Transportation – vyrábí elektrické vlaky, lokomotivy a městská kolejová vozidla a její digitální odnože,
  • Škoda Digital – vyvíjí diagnostické a řídící systémy pro kolejová vozidla,
  • CZ Loko – specializuje se na výrobu, servis a modernizaci lokomotiv,
  • Dako-CZ – dodává brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla,
  • Alfa Union – vyrábí elektromechanické komponenty pro kolejová vozidla (ovladače, stykače, brzdy),
  • SVV Praha – nabízí zkušební, certifikační a inženýrské služby pro železniční vozidla a infrastrukturu,
  • ReDat Recording – poskytuje systémy pro záznam hlasu a dat pro dopravní dispečerská centra,
  • T-CZ – dodává radarové a rádiové systémy pro bezpečnost železniční dopravy (přístroje a systémy pro detekci objektů a analýzu rizik) a
  • MSV elektronika – vyvíjí elektronické řídící systémy pro dopravu.

Čeští zástupci měli v rámci dvoudenního programu možnost aktivně se zúčastnit řady odborných přednášek, prezentací a kulatých stolů. Součástí programu byly také technické prohlídky obdobně oborově zaměřených firem v Bukurešti. 

Pravidelný bukurešťský summit Railway Days 2025 je považován za nejvýznamnější platformu pro rozvoj mezinárodní železniční spolupráce, jehož se každoročně účastní stovky profesionálů a lídrů z uvedeného oboru.

Účast českých firem podpořilo Velvyslanectví ČR v Bukurešti díky realizaci projektu ekonomické diplomacie PROPED připraveného ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Oborově českou účast zastřešilo Sdružení pro dopravní telematiku (SDT – ITS&S Czech Republic) a Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

Juraj Melioris, zástupce velvyslance a ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Bukurešti

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět