Prodej aut v Nizozemsku klesá. Na vině je nedostatek čipů

Prodej osobních automobilů v Nizozemsku meziročně poklesl o deset procent. Na vině je zejména celosvětový nedostatek polovodičových čipů, ale také globální pandemie koronaviru, která zvýšila míru nejistoty mezi zákazníky. Dobrou zprávou je, že na jednom z předních míst se drží automobilka Škoda se svým modelem Enyaq iV.

Každé páté prodané auto v Nizozemsku je elektrické. Foto: Shutterstock

V roce 2021 bylo v Nizozemsku nově zaregistrováno celkem 322 831 osobních automobilů, což byl výrazný pokles oproti roku předchozímu (356 051 vozů). Prodejci automobilů sice doufali ve skokový nárůst prodejů za poslední měsíc roku, zejména u leasingu elektromobilů, a to z důvodu nadcházející změny ve zdanění firemních elektromobilů používaných pro osobní účely, nicméně k očekávanému oživení bohužel nedošlo. V prosinci 2021 bylo naopak zaregistrováno pouze 35 708 nových vozů, tedy o téměř 16 procent méně než předcházející rok.

Škodovka drží pozice

Kvůli narušenému dodavatelskému řetězci polovodičových čipů se loni vyrobilo a zákazníkům plošně dodalo také výrazně méně elektromobilů. Odvětví napočítalo celkem 64 027 nových elektrických vozů, přičemž nejprodávanějšími modely se v tomto roce staly Škoda Enyaq iV a KIA Niro (v roce 2020 se přitom prodalo celkem 72 858 elektromobilů). V obou posledních letech tak v Nizozemsku představovaly elektromobily zhruba pětinu trhu s osobními vozy. Pokud jde firmu Škoda Auto, její různé modely jsou na místním trhu dlouhodobě velmi oblíbené. Škoda byla v Nizozemsku loni devátou nejprodávanější značkou s tržním podílem téměř 5 procent, přičemž nejpopulárnějším modelem byla Škoda Octavia (více než 6 000 prodaných kusů).

Automobilové svazy, jako jsou BOVAG nebo RAI Automotive Industry NL, ve svých odhadech a předpovědích na následující rok uvedly, že jsou obecně velmi opatrné. Prozatím předpokládají, že by se letos mohlo prodat celkem až 390 tisíc nových vozů, což by byl 21procentní nárůst oproti roku 2021. Zároveň upozornili, že nedostatek čipů ještě není u konce a že změna daňových pravidel může táhnout dolů i celkové tržby. To také znamená, že mnoho lidí, kteří v loňském roce nedostali svůj objednaný nový elektromobil, by mohlo nechtěně čelit vyššímu propadu svého příjmu. Obchodní asociace se obávají dopadu, který by to mohlo mít na důvěru v trh s novými vozy a na ochotu pořídit si v budoucnu elektromobily namísto vozů s klasickým pohonem.

Bonus u pro soukromé osoby

Existuje však také pobídka, která může zákazníky v Nizozemsku povzbudit k nákupu elektromobilů. Soukromé osoby mohou letos využít státní dotaci ve výši 3 350 euro na nákup jednoho elektromobilu, což je pro tradičně velmi ekonomicky smýšlející Nizozemce poměrně zajímavý argument. Další, byť již ne tak silnou motivací, pak může být očekávaný nárůst počtu nových modelů, které v tomto segmentu mají v letošním roce být uvedeny na trh a rozšířit tak již teď relativně bohatou nabídku elektromobilů. BOVAG i RAI proto odhadují, že podíl elektromobilů na nizozemském trhu se proto i letos zřejmě bude pohybovat v rozmezí 20-25 procent, nejpravděpodobněji pak někde uprostřed mezi těmito hodnotami.

Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl Nizozemska stále představuje komplexní hodnotový řetězec, a to počínaje dodávkami surovin až po dodávky automobilových komponentů, lze konstatovat, že zde stále existují významné obchodní příležitosti pro české firmy, působící v oblasti automobilového průmyslu. A to nejen z pohledu subdodávek výrobního zařízení, ale také v oblasti softwaru, smart mobility nebo e-mobility.

Stanislav Beneš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Haagu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět