POLSKO ZAŽÍVÁ BOOM E-SHOPŮ. MÍŘÍ TAM I ČEŠI

Obchodování přes internet reagovalo na krizi spojenou s koronavirovou pandemií anticyklicky a zaznamenalo prudký růst, který se neustále zrychluje.

Ilustrační foto: Shutterstock​

V prvním pololetí letošního roku se v Polsku zvýšil počet e-shopů o 3,4 tisíce, tedy o více než za celý minulý rok. Tento perspektivní trend se dále posiluje. Pro české podnikatele v oblasti e-commerce se tak jedná o velmi zajímavou příležitost, jak vstoupit na polský trh. V Polsku působí velmi úspěšně například český prodejce parfémů a kosmetiky Notino nebo obchodní galerie Internet Mall. 

Uzavření kamenných obchodů v době hygienických opatření vedlo k tomu, že polští prodejci i spotřebitelé se letos hromadně přesunuli na internet. Za prvních šest měsíců bylo zaregistrováno 5,5 tisíce nových e-shopů a dva tisíce jich ukončily činnost.

DYNAMICKÝ RŮST NÁKUPŮ PŘES E-SHOPY

Dynamicky rostou také nákupy. Podle odhadu asociace provozovatelů digitálního obchodování Ecommerce Europe a konzultační firmy RetailX by polský trh e-commerce měl vzrůst v tomto roce o více než 30 % na 15 miliard eur, což je nejrychlejší růst v Evropě. V roce 2015 přitom dosahoval polský e-commerce hodnoty 5,3 miliardy eur a v minulém roce 11,7 miliardy eur.

Přes e-shopy nakupuje již 72 % uživatelů internetu, což je růst o 15 % ve srovnání s rokem 2019 a téměř o 50 % od roku 2015. Spotřebitelé oceňují nejen finanční úspory v online obchodech, ale také bezpečnost a pohodlí při nakupování z domova, včetně možnosti zajištění dopravy. Online se nekupuje pouze zboží, ale také se objednávají služby, mimo jiné dodávky hotových jídel, objednávky v kosmetických salónech apod.

TŘI PROCENTA HDP

Očekává se, že e-commerce v tomto roce bude tvořit již 3 % polského HDP – v roce 2015 to bylo 1,5 %. Za posledních pět let vzrostl podíl e-shopů o více než 145 %. Internetové obchodování se v posledních letech sice rozšiřovalo rychlým tempem, ale v posledních měsících v době koronavirové krize nastaly dramatické změny. Podle Santander Bank by e-commerce v maloobchodě mohl v tomto roce dosáhnout podílu osmi procent – z 5,4 % v roce 2019. Pandemie a nejistota, které ohrožují ekonomiku, jsou hybnou silou tohoto odvětví.

Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět