PETROHRAD PŘIPRAVUJE MODERNIZACI DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY

V souladu s novou dopravní strategií Ruské federace se město Sankt-Petěrburg připravuje na rozsáhlou modernizaci dopravní infrastruktury a obměnu městských dopravních prostředků. Cílem je snížit negativní vliv dopravy na životní prostředí. Vzhledem k rozsahu plánovaných projektů se rýsují příležitosti také pro české firmy.

Foto: Shutterstock

Požadavky na nové efektivní a k životnímu prostředí šetrné technologie mohou být zajímavou šancí pro zahraniční dodavatele, zejména pro společnosti etablované a lokalizované v Rusku. Jedná se například o výrobce a dodavatele prostředků městské hromadné dopravy, dopravních systémů, stavební i inženýringové společnosti a společnosti, které se zabývají vývojem aplikací a informačních systémů.

DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA RUSKA

Stav ruského vozového parku a infrastruktury veřejné dopravy dosáhl kritické úrovně: více než 70 % vozidel a více než 80 % dopravní infrastruktury je za hranicí životnosti. Špatný stav veřejné dopravy vede k růstu používání osobních automobilů, což je v rozporu s cíli udržitelného rozvoje. Návrh nové dopravní strategie Ruské federace na období do roku 2030 (s prognózou do roku 2035) si klade ambiciózní cíle v souladu s plánovaným přechodem energetiky k nízkouhlíkovému hospodářství. Počítá například s dosažením nulové uhlíkové stopy MHD v městských aglomeracích, čtyřnásobným zvýšením rychlosti pohybu zboží, 50% zvýšením exportní kapacity železnic nebo 100% digitalizací přepravních dokumentů.

MODERNIZACE INFRASTRUKTURY V PETROHRADU

Petrohrad je druhé největší město v Rusku, které disponuje obrovskou dopravní sítí. V souladu s ruskými strategickými cíli v oblasti dopravy připravuje rozsáhlou modernizaci dopravní infrastruktury a obměnu dopravních prostředků MHD. Město plánuje přechod na nový model dopravní obslužnosti ve třech etapách, jejichž realizace by měla začít v dubnu 2022. Důraz bude kladen na životní prostředí (elektrická doprava a autobusy na CNG). Níže uvádíme nejdůležitější aspekty připravovaných projektů.  

DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY

Se zahájením první etapy modernizace dopravní obslužnosti (duben 2022) se plánuje uvedení do provozu 800 nových autobusů. Následně po obnovení dopravní infrastruktury budou pořízeny další dva tisíce autobusů.

Státní podnik Gorelektrotrans plánuje v rámci osmiletého komplexního programu rozvoje elektrické dopravy v Petrohradu zásadně obnovit a doplnit vozový park tramvají a trolejbusů: 569 jednotek do roku 2023 a 647 jednotek ve druhé etapě do roku 2028. Pro centrální části města bude pořízeno 80 retro tramvají.

Federální vláda Ruska odsouhlasila nákup 950 vozů pro petrohradské metro v letech 2022 –2031 z alokace finančních prostředků z Fondu národního blahobytu Ruska ve výši až 97 miliard rublů (více než miliarda eur).

O účast ve výběrových řízeních se budou ucházet nejdůležitější výrobci a dodavatelé dopravních prostředků, kteří v Rusku působí. Předpokládá se rovněž účast ruské společnosti Sinara Transport Machines, která je partnerem plzeňské Škody Transportation ve společných podnicích Sinara-Škoda а Vagonmaš, registrovaných v Petrohradu.  

POZEMNÍ KOMUNIKACE, METRO A PODZEMÍ

Za posledních deset let bylo na výstavbu vnitřní rychlostní magistrály v Petrohradu vynaloženo 200 miliard rublů (přibližně 2,4 miliardy eur), její další rozšiřování bude částečně financováno z federální půjčky ve výši 24 miliard rublů (necelých 300 milionů eur). Aktuálně se plánuje výstavba křižovatek a budování dalších úseků rychlostní magistrály v několika etapách do roku 2027.

Na výstavbu petrohradského metra bylo v roce 2021 vynaloženo 10 miliard rublů (přibližně 120 milionů eur), tj. 1,35 % městského rozpočtu. V roce 2022 Petrohrad plánuje na další rozvoj metra alokovat 28 miliard rublů (přibližně 340 milionů eur) a v dalších dvou letech 55 miliard rublů (přibližně 660 milionů eur) ročně. Pro srovnání: Moskva vynakládá na rozvoj podzemní sítě metra ročně  v průměru 7 – 8 % municipálního rozpočtu.

Kromě výstavby nové infrastruktury se do roku 2024 plánují rozsáhlé opravy a modernizace 85 % městských komunikací. Město se bude rovněž věnovat otázkám komplexního rozvoje petrohradského podzemí, vzhledem k nedostatku volných nadzemních ploch a zachování historického rázu centra a dalších částí města. V 70. letech 20. století již byl vypracován podobný rozvojový plán, který je s ohledem na aktuální stav infrastruktury potřeba pro posouzení dalších možností aktualizovat a převést do digitální formy.

Luboš Laštůvka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Sankt Peterburgu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět