Nový kontejnerový terminál ve Svinoústí zlevní obchod se zámořím
Polsko plánuje nový kontejnerový terminál ve Svinoústí na pobřeží Baltského moře s velkou roční odbavovací kapacitou. Terminál se stane konkurentem pro velké evropské přístavy v Nizozemsku, Belgii, Německu a levnější variantou pro zámořský vývoz a dovoz českého zboží.

Přístav ve Svinoústí dnes není schopen přijímat lodě s hlubším ponorem. To by se mělo změnit Foto Shutterstock
Polské námořní přístavy na pobřeží Baltského moře (Štětín, Gdaňsk, Gdyně) dnes slouží jako zásobárny pro největší evropské kontejnerové přístavy na pobřeží Severního moře (Rotterdam, Antverpy, Hamburk, Brémy). Právě sem zajíždějí velké kontejnerové lodě s nákladem především z Asie. Pouze po překládce na menší plavidla mohou být kontejnery přepraveny do polských přístavů, které zatím nemají kapacitu pro přijetí velkých kontejnerových lodí.
To by se ale mohlo změnit. Hlubinný kontejnerový terminál ve Svinoústí bude schopen přijímat lodě o délce až 400 metrů a šířce 60 metrů. Roční odbavovací kapacita terminálu od roku 2028 bude činit 2 miliony TEU (20stopový kontejner). Za výstavbu terminálu je zodpovědná Správa námořních přístavů Štětín a Svinoústí a postaví ho belgicko-katarské konsorcium dvou firem. Belgická společnost Deme Concessions se zabývá bagrováním přístavních nádrží, plavebních drah a výstavbou námořní infrastruktury. QTerminals provozuje katarský přístav Hamad v Perském zálivu.
Předběžná dohoda mezi Správou námořních přístavů Štětín a Svinoústí a belgicko-katarským konsorciem stanoví 30letý pronájem pozemků nacházejících se ve vnějším přístavu ve Svinoústí, financování, výstavbu a provoz kontejnerového terminálu. Konečná dohoda bude moci být uzavřena po zřízení účelové společnosti v Kataru pro investice v Polsku. Polská strana připravuje svůj harmonogram a pracuje na získání rozhodnutí o umístění investice, které musí vydat vojvoda Západopomořanského vojvodství. Po získání všech souhlasů přistoupí strany k projektování a přípravným pracím na investici.
„Zelený terminál“ za 600 mil. eur
Přístup k novému kontejnerovému terminálu po souši bude zajištěn po silnici i železnici. Část nákladů bude přepravována také po vnitrozemských vodních cestách. Náklady na vybudování terminálu se odhadují na 600 mil. eur. Projekt je označován jako „zelený terminál“, neboť bude šetrný k životnímu prostředí, a to od konceptu, přes realizaci projektu, až po provoz terminálu. Povede ke snížení emisí CO2 v dopravě. Projekt bude realizován na molu, na nově vytvořeném pozemku v Pomořanském zálivu, s minimálním zásahem do stávající lesní plochy.
Vybudování kontejnerového terminálu ve Svinoústí na severozápadě Polska a jeho plánované otevření v roce 2028 nabídne českým firmám alternativu pro zámořský vývoz a dovoz zboží. Cesta přes polský přístav ve Svinoústí a nikoliv přes nizozemské, belgické či německé přístavy na pobřeží Severního moře bude určitě levnější variantou, a to zejména kvůli výrazně nižší ceně práce a služeb v Polsku než v západní Evropě.
Jaroslav Remeš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě