Nové linky metra i elektrobusy. Káhira sází na ekologičtější veřejnou dopravu

Egypt se musí neustále vypořádávat s rychle rostoucí populací, dopady klimatických změn i znečištěním, které kromě elektráren a továren způsobuje i zaostalá veřejná doprava. Tíživá je situace zejména v Káhiře, která hledá způsoby, jak zajistit šetrnější hromadnou dopravu. Kromě chystaných nových linek metra metropole poptává také elektrobusy.  

Káhirská MHD je závislá především na zastaralých autobusech. Foto Shutterstock

Káhira zahrnuje v širším slova smyslu až 25 milionů obyvatel, což představuje enormní tlak na místní dopravní systém. Kromě všudypřítomných zácp se množství dopravních prostředků v ulicích spolu s jejich zastaralostí promítá i do kvality ovzduší, která mnohonásobně převyšuje přijatelné normy Světové zdravotnické organizace.

Dlouhodobou snahou egyptské vlády je proto rozvoj dopravní infrastruktury i přechod na modernější a ekologičtější hromadnou dopravu. V pokročilé fázi výstavby je projekt jednokolejné dráhy, jejíž dvě tratě propojují „starou“ Káhiru s novým hlavním městem na východě, a naopak se sousedícími sídly na západě. Stále se také o další stanice rozšiřují aktuální tři linky metra, čtvrtá je ve výstavbě a další dvě v plánu.

Nejvíce je však hromadná doprava egyptské metropole stále závislá na autobusech, kterých jen Káhirský dopravní podnik (Cairo Transport Authority, CTA) spravuje na 3 tisíce. Jejich stáří často přesahuje 30 let, jsou poruchové a špatně udržované, o naplňování emisních norem si potom mohou nechat jen zdát.

Úvěr od Světové banky

Jedna z aktuálních iniciativ, která má za cíl vozový park modernizovat a přitom zlepšit kvalitu ovzduší i částečně ochránit obyvatele měst před neustálým hlukem, zahrnuje tendr na nákup 180 nových elektrobusů pro veřejnou dopravu. Projekt bude financován z úvěru Světové banky, odběratelem na egyptské straně je CTA a výběrové řízení je otevřeno do 16. prosince 2024, do tendru se tak mohou zapojit i čeští dodavatelé. Součástí zakázky je navíc i dodávka dobíjecích stanic, náhradních dílů a servisních služeb minimálně na jeden rok s možností rozšíření na dva až tři roky. Díky novým elektrobusům se obyvatelům Káhiry alespoň zčásti uleví a město se postupně začne přibližovat metropolím, kde jsou obdobné prostředky hromadné dopravy považovány za zcela samozřejmé.

 Ondřej Cuchý, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Káhiře

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět