NOVÁ VLNA COVIDU V ČÍNĚ DOPADÁ NA VÝROBU I NÁMOŘNÍ PŘEPRAVU

Čína v posledních dnech čelí největší vlně výskytu nemoci covid-19 za téměř dva roky. Na řadě míst byly zavedeny lockdowny, jejichž dopady se projeví i v globálních dodavatelských řetězcích. Nejzávažnější je uzavření jihočínského města Shenzhen s celosvětově čtvrtým největším námořním přístavem.

Kontejnerový terminál přístavu Shenzhen. Foto: Shutterstock

Národní zdravotní výbor Čínské lidové republiky oznámil 15. března více jak 3 500 nových symptomatických případů nemoci covid-19, což byl dvojnásobek oproti předchozímu dni. Čína se tak potýká s největší vlnou pozitivních případů od propuknutí pandemie. Zasažena je dvacítka čínských provincií včetně ekonomických center země – Šanghaje a jihočínského Guangdongu.

ZASAŽENÁ VÝROBA SVĚTOZNÁMÝCH ZNAČEK

Součástí nejlidnatější čínské provincie Guangdong, průmyslového a high-tech centra země, je i třináctimilionové město Shenzhen.  Město je od pondělí 14. března v lockdownu, což bude mít silně negativní dopad na globální dodavatelské řetězce. Výrobu musely omezit či dokonce pozastavit i světoznámé společnosti, jako jsou:

  • Foxconn, který je největším světovým producentem elektroniky a vyrábí například i pro Apple,
  • BYD jako největší výrobce baterií do elektromobilů, jenž vyrábí i samotná elektrická vozidla či
  • Huawei, poskytovatel řešení pro komunikační a informační technologie.

Zatím se hovoří o týdenním lockdownu, situace se však může změnit. Již sedmidenní ochromení činnosti města však pocítí odběratelé a zákazníci v desítkách zemí světa.

OHROŽENÝ PROVOZ OBŘÍHO PŘÍSTAVU

Lockdown města Shenzhen ohrožuje i provoz čtvrtého největšího námořního přístavu na světě, který se ve městě nachází. Součástí obřího přístavu je kontejnerový terminál Yantian, kde se v roce 2021 odbavilo 14 milionů kontejnerů (TEU). Tento terminál zpracuje až 90 procent dodávek čínské výroby elektroniky. I kdyby zůstal přístav v provozu, jeho činnost bude poznamenána zákazy vjezdu nákladních automobilů do města či pozastavením provozu řady výrobců v samotném městě.

Narušení činnosti přístavu kvůli výskytu pozitivních případů covid-19 čelil terminál již v červnu loňského roku. Aktuálně však hrozí mnohem větší dopady, neboť v lockdownu je celé město.

LOCKDOWNY I V DALŠÍCH PROVINCIÍCH

Epicentrem současné vlny šíření nemoci v pevninské Číně je s devadesátiprocentním podílem na nových případech severovýchodní čínská provincie Jilin. Provincie byla uzavřena a je tak prvním případem tohoto rozsahu od jara 2020. V provincii silně zastoupený automobilový průmysl se tak potýká s nucenými odstávkami výroby vozů například značek Volkswagen či Toyota.

Lockdowny byly zavedeny i v dalších městech jako Dongguan, který leží nedaleko Shenzhenu, Yucheng ve východní provincii Shandong či ve městě Langfang sousedícím s Pekingem. Čína razí politiku nulové tolerance vůči šíření nemoci covid-19, což se dlouhodobě projevuje uplatňováním striktních protiepidemických opatření, která se vzhledem k aktuální situaci dále zpřísňují.

Nová vlna pandemie v Číně si velmi pravděpodobně vyžádá další nárůsty přepravních lhůt a dalšího celosvětového růstu cen nákladní přepravy. Ve světle probíhajícího válečného konfliktu na Ukrajině, jehož dopad na logistiku zmiňuje Velvyslanectví ČR v Pekingu v minulém článku pro Export.cz, mohou být následky pozastavené činnosti některých čínských továren, možná i přístavů, další ranou ekonomickému růstu a dalším impulsem růstu inflace.

Ladislav Horák, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět