NEVNÍMEJME TCHAJ-WAN JAKO „MALÝ OSTROV“. TAMNÍ FIRMY MAJÍ SILNÉ VAZBY V ASII I AMERICE

Tchajwanské firmy mají velmi dobré obchodní a výrobní vazby na region jihovýchodní i východní Asie, ale také na americký trh. „Pokud se české produkty či řešení na Tchaj-wanu osvědčí, místní firmy jsou schopny je posunout i na další trhy,“ upozorňuje ekonomická diplomatka Kateřina Heinischová z České ekonomické a kulturní kanceláře v Tchaj-peji. Je jednou z diplomatek, která odpověděla na otázky webu Export.cz před chystaným seminářem zaměřeným na trhy Tchaj-wanu, Japonska a Jižní Koreje.

Solární panely na národním stadionu Kaohsiung. Foto: Shutterstock

Jaké nové příležitosti se rýsují na tchajwanském trhu z pohledu českých exportérů a investorů? V jakých oborech vidíte momentálně pro naše malé a střední firmy nejvíce šancí?

Tchajwanská ekonomika je silně proexportně orientovaná, patří k největším světovým dodavatelům elektronických součástek a komponent pro odvětví informačních a komunikačních technologií. To znamená, že je zároveň energeticky náročnou ekonomikou. Vláda tedy nyní klade důraz na přeměnu ekonomiky a celé společnosti prostřednictvím inovací, digitalizace a zapojováním technologií, které snižují emise CO2 a celkově jsou přívětivé k životnímu prostředí.

Příležitosti se rýsují v těchto oblastech:

– dodávky technologií či aplikací, které zdokonalují výrobní proces a vytvářejí jej šetrnějším k životnímu prostředí (včetně technologií k recyklaci či upcyklaci) obecně;

– technologie k obnovitelným zdrojům energie (solární, větrné, termální, vodík, uložiště energie);

– dodávky pro polovodičový průmysl, který roste rychlým tempem celosvětově a také na Tchaj-wanu;

– produkty pro elektromobilitu, kde místní ekonomika zachytila nástup tohoto oboru, dodává různorodé komponenty a staví nabíjecí stanice po celém světě;

– kosmické technologie spojené s programem spouštění vlastních satelitů;

– smart technologie, které usnadňují život ve městech, ale usnadňují život i lidem samotným (například fintech, kyberbezpečnost);

– s ohledem na podporovaný a vyhledávaný zdravý životní styl, na potřebu zvýšení efektivnosti zemědělství a potřebu nalezení nových či efektivnějších léků je podporována spolupráce v oblasti biotechnologií.

Příležitosti se však nacházejí i ve spotřebním zboží, s ohledem na excelentní vzájemné vztahy, popularitu Česka na Tchaj-wanu a také díky přímé letecké lince. Poptávány jsou i typické české potraviny, nápoje, kosmetika nebo dárkové předměty.

Tchajwanská vláda láká svými programy zahraniční startupy a firmy k usazení se na Tchaj-wanu. Stojí za to zvážit a porovnat programy s jinými zeměmi i s ohledem na tchajwanské vazby v jiných zemích regionu.

Co byste poradila firmám, které se teprve chystají na tchajwanský trh vstoupit?

Obecně bych doporučila nejdříve se důkladně připravit a zjistit si co nejvíce informací o trhu, konkurenci, zhodnotit své možnosti. Česká ekonomická a kulturní kancelář v Tchaj-peji v této fázi velmi ráda pomůže. Doporučujeme spojovat cesty do regionu s návštěvou více zemí, trhů a porovnat si tak prostředí, zvyklosti i atmosféru. Neměli bychom vnímat Tchaj-wan jen jako „malý ostrov“ východní Asie, který nestojí za námahu. Naopak, tchajwanské firmy mají velmi dobré obchodní a výrobní vazby na region jihovýchodní i východní Asie, ale také na americký trh. Pokud se české produkty či řešení na Tchaj-wanu osvědčí, místní firmy jsou schopny je „posunout“ i na další trhy.

Jaké specifické zvyklosti by čeští exportéři měli mít na paměti? Jaké případné nástrahy je mohou čekat? A jak je překlenout?

V každém případě je potřeba se obrnit trpělivostí, čas od času se potenciálním partnerům ozvat (například s informací o novém produktu či účasti české firmy na nějakém veletrhu), zkrátka udržovat živou komunikaci, neostýchat se i volat. V určité fázi komunikace si připravit materiály v čínštině (tradiční) a využít tlumočení, při jednáních o odborných detailech již nemusí všichni rozumět anglicky. Ukazujete tím i vážný zájem o spolupráci.

Jak konkrétně pomáhají projekty ekonomické diplomacie Ministerstva zahraničních věcí?

Především pro firmy slouží jako výborný nástroj pro získání prvních kontaktů (v případě první návštěvy Tchaj-wanu), se kterými je však potřeba dále pracovat. Jsou také přínosné v oblasti propagace Česka a oborů, ve kterých české firmy excelují. Čím více o nás tchajwanská veřejnost, i odborná, slyší či nás vidí, tím více jim naše země utkví v mysli. Konkurence je vysoká i na tomto trhu, proto se snažíme co nejvíce Česko zviditelňovat a projekty ekonomické diplomacie k tomu přispívají nejvíce.

Další informace o příležitostech pro české firmy i vědce na Tchaj-wanu, v Jižní Koreji a Japonsku můžete získat díky chystaným seminářům v Praze a Brně, které pořádá Ministerstvo zahraničních věcí ČR ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou v Brně. Na seminář v Praze, který se uskuteční 31.října, je nutná rezervace předem na emailové adrese AkceOED@mzv.cz. Na seminář v Brně, chystaný na 1.listopadu, se registrujte na e-mailové adrese martinkova@rhkbrno.cz.

Na otázky webu Export.cz před seminářem odpověděli také:

Marie Leflerová, vědecká diplomatka: Na Tchaj-wanu neholdují improvizaci, vědci i firmy mohou počítat s přátelským jednáním

Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat: Japonci důvěřují vlastním výrobkům, šanci na úspěch má opravdu unikátní produkt

Jakub Kopecký, ekonomický diplomat: Korejci mají o Česku dobré povědomí, exportéři by toho měli využít

 

Díky našim firmám o nás ví celý svět