NĚMECKO LETOS OČEKÁVÁ MILION ELEKTROMOBILŮ V PROVOZU
Prodejní výsledky elektromobilů za rok 2020 naznačují, že v Německu by díky existující masívní finanční podpoře mohl v roce 2021 jezdit už 1 milion těchto vozidel.

Ilustrační foto: Shutterstock
Elektromobilita zaznamenala v roce 2020 v Německu prudký rozmach. Na německých silnicích se v uplynulém roce podle odhadu Svazu německého automobilového průmyslu (VDA) pohybovalo již 580 tisíc elektromobilů. Tento vývoj byl ovlivněn masívními finančními pobídkami pro nákup elektromobilů („Umweltbonus“), které za rok 2020 dosáhly 652 milionů eur a bylo za ně pořízeno a do provozu uvedeno 230 tisíc nových elektromobilů.
Pobídky v případě čistě bateriového elektromobilu v katalogové ceně do 40 tisíc eur s platností od loňského července činí 9 tisíc eur (dříve 6 tisíc eur), o které se dělí stát (6 tisíc eur) a výrobce (3 tisíce eur). Pro plug-in-hybridy pobídka dosahuje 6 750 eur (dříve 4 500 eur) – v tomto případě na stát připadá 4 500 eur a na výrobce 2 250 eur. Podpora je časově omezena do konce roku 2025 či do vyčerpání rozpočtových prostředků.
VÝRAZNÝ NÁRŮST REGISTRACÍ
Díky nákupním pobídkám vzrostl podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) za rok 2020 počet registrací elektromobilů o více než 390 tisíc, přičemž segment bateriových elektromobilů meziročně vzrostl o 207 % na 194 tisíc. U plug-in-hybridů byl nárůst ještě vyšší – 342 %, počet registrací vzrostl na 200 tisíc. Oproti tomu registrace osobních automobilů s benzínovým motorem zaznamenaly v roce 2020 propad o 36 %, s dieselovým motorem pak o 29 %.
Pokud by výše uvedený trend nadále pokračoval a podpořila jej platnost pobídkových stimulů, lze očekávat, že v průběhu roku 2021 padne hranice 1 milionu elektromobilů provozovaných na německých komunikacích. Cíl dosažení této hranice v roce 2020 vytýčila spolková kancléřka Angela Merkelová v květnu 2011. Splnění tohoto cíle by se tak mohlo uskutečnit se zpožděním, nicméně ještě za končící vlády současné koalice CDU/CSU a SPD, která se ve svém programovém prohlášení zavázala k tomu, že učiní potřebné kroky k tomu, aby do roku 2030 bylo v provozu nejméně 7,5 milionů elektromobilů, v ideálním případě pak 10 milionů.
PŘÍLEŽITOSTI PRO ČESKÉ VÝROBCE
Dynamicky rostoucí trh elektromobilů představuje výborné odbytové šance jak pro české výrobce automobilů, tak i komponentů pro automobilový průmysl. Společnost Škoda Auto na německém trhu v roce 2020 podle údajů KBA prodala 181 tisíc osobních vozů a tržní podíl automobilky dosáhl 6,2 %. Nové elektrifikované modely tak mohou přispět ke zvýšení počtu prodaných osobních automobilů a tržního podílu na německém trhu. Prodeje elektromobilů značky Škoda již v roce 2020 meziročně vzrostly o 252 %, u bateriových elektromobilů pak o 133 %. Model Škoda Citigo se stal v uplynulém roce s více než 4 700 prodanými kusy 11. nejúspěšnějším elektromobilem v Německu.
Petr Jaroš, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Berlíně