Německo hlásí pokles prodeje piva
Prodej piva v Německu loni mírně poklesl. Mohou za to především koronavirová opatření. Pokles se týká i českých piv, která však mají na německém trhu dobré postavení.

Ilustrační foto Shutterstock
V roce 2020 prodaly pivovary a sklady piva v Německu celkem přibližně 8,7 miliardy litrů piva, což je podle Spolkového statistického úřadu ve srovnání s rokem 2019 o 5,5 % méně. Pro představu se jedná o cca 508,2 milionu litrů. Do statistiky se nepočítají piva a sladové nápoje bez alkoholu, stejně jako pivo dovážené ze zemí mimo Evropskou unii.
Pivo a pivní nápoje se v SRN drží na předních příčkách oblíbenosti se i přes hospodářský pokles, to ostatně dokazují i čísla- 7,2 miliardy litrů z celkového prodeje piva bylo určeno pro domácí spotřebu; 778,2 miliony litrů putovalo do zemí EU, 725,3 miliony litrů do zemí mimo EU, 11,9 milionu litrů dostali zaměstnanci pivovarů jako deputát. Stále oblíbenější pivní směsi – pivo smíchané s limonádou – (radler, alster), colou (diesel), ovocnými džusy (red eye) a podobně představovaly 5 % z celkového prodeje piva v roce 2020 (437,3 miliony litrů).
Podle německého svazu sládků (Brauer Bund) prodeje piva klesají nepřetržitě. Od roku 1993, kdy vstoupil v platnost nový zákon o dani z piva, se množství prodaného piva snížilo celkem o 2,5 miliardy litrů. Uzavřené bary a restaurace, zrušené společenské a další významné události na jaře a koncem roku 2020 vedly k prudkému poklesu prodeje piva ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku, zejména v dubnu a květnu 2020. V letních měsících došlo v důsledku uvolněných omezení k mírnému oživení prodeje, nicméně zpřísněná opatření od podzimu 2020 však způsobila, že prodej piva ke konci roku drasticky poklesl.
Úspěchy slaví i malé pivovary z ČR
České pivo se v Německu i přes velkou konkurenci těší dlouholeté oblibě, což je na první pohled vidět v supermarketech, kde je mezi nejčastějšími zahraničními značkami piva prodáván Pilsner Urquell, Budějovický Budvar, Svijany, Kozel, Bernard a mnoho dalších. Malé pivovary se tradičně prezentují i na největší pivní události v Berlíně, tzv. „Biermeile“, kde se v minulosti představovaly široké veřejnosti s nebývale velkým ohlasem.
Pokles odbytu piva v Německu pocítil i český vývoz této tradiční položky. Před koronavirovou krizí v roce 2019 dosáhl podle údajů Českého statistického úřadu český export piva vyrobeného ze sladu hodnoty 1,67 mld. Kč (65,0 mil. eur), v roce 2020 vývoz do Německa zaznamenal pokles o 14,6 % na 1,42 mld. Kč (53,8 mil. eur).
Tereza Petráňová, ekonomická specialistka, Velvyslanectví ČR v Berlíně