NA SEVEROVÝCHOD USA MÍŘÍ MASIVNÍ INVESTICE DO ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY
Cesta vlakem z Washingtonu do Bostonu nabízí cestovatelům nevšední pohled na severovýchod USA. Takzvaný severovýchodní koridor (Northeast Corridor – NEC) vede přes státy Maryland, Pensylvánie, New Jersey, New York a Connecticut a měří 634 kilometry. Cesta trvá necelých 7 hodin a vlaky společnosti Amtrak na ní jezdí zhruba každou hodinu.
Northeast Corridor propojuje řadu velkých měst včetně Bostonu. Foto: Shutterstock
Severovýchodní koridor je také jedním z nejvytíženějších a ekonomicky nejdůležitějších dopravních systémů na světě. Každý den na něm podnikne cestu 800 tisíc cestujících. NEC obsluhuje metropole jako New York, Philadelphia, Washington, Boston a Baltimore. Tento ekonomicky dynamický region tvoří 20 % hrubého domácího produktu USA.
Severovýchodní koridor má významný efekt na životní prostředí. Vlaky po něm přepravují pětinásobek cestujících oproti všem letům mezi Washingtonem a New Yorkem. Vlaky Amtrak vypouští až o 83 % méně emisí skleníkových plynů ve srovnání s cestováním autem a o 72 % méně ve srovnání s letadly.
DESÍTKY LET BEZ VELKÝCH INVESTIC
I když je koridor klíčový, nedočkal se významných investic po mnoho dekád. Některé klíčové mosty a tunely jsou sto let staré. Kvůli tomu na trase vznikají zdržení, která představují téměř 245 000 ztracených minut ročně. To se ale má změnit díky ekonomickému programu prezidenta Joea Bidena známém jako Bidenomics a zákonu o infrastruktuře, který v Kongresu podpořily obě strany.
Zákon o infrastruktuře, neboli také The Infrastructure Investment and Jobs Act (IIJA), představuje největší investici do osobní železniční dopravy od vzniku společnosti Amtrak roce 1971. V prosinci 2023 prezident Biden navštívil depo společnosti Amtrak ve městě Bear ve svém domovském státě Delaware. Tam oznámil financování ve výši 16,4 miliardy dolarů pro 25 projektů osobní železniční dopravy na severovýchodním koridoru NEC.
OBNOVA A MODERNIZACE
Investice půjdou do obnovy tunelů a mostů, modernizací tratí, elektrických systémů, signalizace, stanic a další infrastruktury. Díky kratšímu zpoždění se ročně uspoří až 110 000 minut. Nezanedbatelný bude i pozitivní vliv na životní prostředí. V neposlední řadě bude vytvořeno více než 100 tisíc slušně placených pracovních míst ve stavebnictví, jak zdůraznil demokratický prezident.
Rozdělení balíku 16,4 miliardy dolarů bude probíhat skrze grantový program Federal State Partnership for Intercity Passenger Rail Grant, který spravuje Federální správa železnic (Federal Railroad Administration – FRA). Balík zahrnuje téměř 9 miliard dolarů na financování již probíhající projektů v letech 2022 a 2023 a dalších 7,4 miliard dolarů v budoucích finančních závazcích.
Mezi rozpočtově nejvýznamnější projekty na koridoru NEC budou patřit:
- modernizace tunelu Frederick Douglass u Baltimoru (až 4,7 miliardy dolarů)
- nový most přes řeku Susquehanna v Pensylvánii (až 2,08 miliardy dolarů)
- obnova Hudson River Tunnel v rámci projektu Gateway (až 3,79 miliardy dolarů)
- rozšíření přístupu do stanice Penn Station v New Yorku (až 1,64 miliardy dolarů)
- nahrazení mostu Walk (až 465 milionu dolarů) a mostu u Old Saybrook v Connecticut (až 826,64 milionu dolarů)
AMTRAK ZÍSKÁ 10 MILIARD
Státní společnost Amtrak bude realizovat dvanáct, tedy zhruba polovinu projektů v celkovém objemu 10 miliard dolarů z prostředků od Federální správy železnic (FRA). V kombinaci s chystaným programem výměny vozů Amtrak za moderní dvoupatrové vlaky bude cestování po severovýchodní železnici pohodlnější a ekologičtější než jízda autem nebo létání.
„Tyto granty posunou plány Amtraku na modernizaci severovýchodního koridoru a odstraní hlavní překážky na nejrušnějším osobním železničním koridoru v Americe,“ uvedl generální ředitel Amtraku Stephen Gardner ve svém prohlášení.
NEJEN ŽELEZNICE
Investice do železnice v objemu 66 miliard dolarů je jen jednou z částí zákona o infrastruktuře. Zákon nezapomíná ani na další formy dopravy:
- 300 miliard půjde do silniční dopravy na obnovu a stavbu nových silnic a mostů. Na severovýchodě USA se to týká mj. výstavby nové dálnice I-95 v Connecticutu.
- 25 miliard jde na modernizaci letišť. Na severovýchodě USA půjde mj. o rozšíření letiště LaGuardia v New Yorku či mezinárodní letiště Lohan v Bostonu, kde byl v listopadu 2023 otevřen opravený terminál E.
- 17 miliard dolarů do přístavů a lodní dopravy. Na severovýchodě USA se to týká modernizace zdymadel a přehrady Montgomery na řece Ohio u Pittsburghu, která bude probíhat v letech 2023 až 2028.
MADE IN AMERICA NEMUSÍ ČECHY ODRAZOVAT
Začal volební rok a tak se prezidentovi Bidenovi tato publicita hodí. Ne všechny ohlášené peníze se podaří hned překlopit do konkrétních projektů a pracovních míst. Na dlouhodobé podpoře dopravní infrastruktury v USA však panuje shoda napříč politických spektrem.
Infrastrukturní zákon jasně podmiňuje federální podporu s jiným zákonem „Made in America“ na podporu domácích výrobců. Lze proto předpokládat, že velké infrastrukturní zakázky budou dostávat americké firmy, nebo zahraniční firmy, které mají na území USA vlastní výrobu.
Očekává se, že mezi favority na obměnu vlaků Amtrak budou patřit německý Siemens, francouzský Alstom a kanadský Bombardier, následované švýcarským Stadler Rail a asijskými výrobci. Ostatní firmy včetně těch z Česka se nicméně mohou na projektech uplatnit jako subdodavatelé. Proto doporučujeme sledovat vypisované tendry od Amtraku a jednotlivých státních dopravních podniků, jako je NJ Transit v New Jersey či SEPTA v Pensylvánii.
Michal Kaplan, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v New Yorku
Infografika: Amtrak